Gå til innhold

Xbox 360 på Prosjektor/Hjemmekinoanlegg


Morten Porten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lett litt rundt i forumet, men har ikke funnet noen svar, jeg lurer på om noen har noen løsninger til hvordan man kan få spillt xbox på prosjektor/hjemmekinoanlegg, ettersom at jeg har absolutt ingen erfaring eller kunnskap innen det feltet. Og om noen har isåfall noen eksempler på gode og rimelige prosjektorer lerett som støtter denne funksjonen?

 

Takker på forhånd for svar og beklager om dette ble dårlig formulert

 

 

Morten Porten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har lett litt rundt i forumet, men har ikke funnet noen svar, jeg lurer på om noen har noen løsninger til hvordan man kan få spillt xbox på prosjektor/hjemmekinoanlegg, ettersom at jeg har absolutt ingen erfaring eller kunnskap innen det feltet. Og om noen har isåfall noen eksempler på gode og rimelige prosjektorer lerett som støtter denne funksjonen?

 

Takker på forhånd for svar og beklager om dette ble dårlig formulert

 

 

Morten Porten

Hva er maks pris for deg for projektor, lerret og evt. surround anlegg?

 

Spiller selv bare på projektor i hjemmekinoen min. Veldig artig. Men det er vanskelig å gi råd når man ikke veit hvor høyt du kan gå i pris. "gode og rimelige" skriver du - men det går ikke alltid hånd i hånd akkurat.

Lenke til kommentar
Uff, beklager, det skulle jeg ha tenkt på :(. jeg tenkte meg mellom 2000-3000kr! for iallefall prosjektor og lerret. surround annlegg har jeg allerede plukket ut! Logitech z-5500

 

Er redd det er vanskelig å finne noe til den prisen. Et lerret alene koster gjerne 2-300 tusen + - alt ettersom type og størrelse.

 

Du kan finne noe brukt, men selv brukt i den prisen vil kanskje være velbrukte projektorer der du kan risikere at pæra ikke har alt for mye igjen. Og nye pærer er vel gjerne 3000+ det også.

 

Likevel - du kan jo være heldig også å finne noe ålreit brukt. Nå utover høsten lanserer produsentene gjerne sine nye modeller, og de som vil ha det nyeste selger vel kanskje da sine gamle projektorer. Men husk å prut, virker som en del tror deres gamle modeller er veldig mye verdt. :)

 

Sjekk og følg med litt på denne linken, AVtorget:

http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/5

Lenke til kommentar

Ellers så går det greit å lage eget lerret, en 6mm huntonitt plate som du kjøper for noen hundrelapper på byggutsalg, også ruller du på en S1500 lady matt takmaling så har du et lerret som er minst like bra som noe du får kjøpt på rull til 5k.

 

Artig å spille med proj og stort bilde 100", men jeg synes jeg blir fort sliten i øynene. liker best å spille på plasmaen.

 

Brukt kjøp er nok tingen, en 720p projektor med lavt timeantall til 3k burde ikke være noe problem å finne.

 

Kanskje skrive en "ønkses kjøpt" annonse på avforum?

 

For ikke så lenge siden så jeg en maken til den jeg har - Sanyo Z2 - med halvparten av timene igjen gå for 2k (den kostet 20k for 5 år siden :) ). Den tar også dvi/hdmi. Noe som er fordel kontra komponent på så stort bilde.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Ellers så går det greit å lage eget lerret, en 6mm huntonitt plate som du kjøper for noen hundrelapper på byggutsalg, også ruller du på en S1500 lady matt takmaling så har du et lerret som er minst like bra som noe du får kjøpt på rull til 5k.

 

Der har vi forskjellig smak. Har en 40 tommer LCD (720p), en 42 tommer plasma (720p), og en Full HD LCD projektor. Blir overhodet ikke mer sliten av å spille på projektoren, snarere tvert om.

 

Har du selvbygd/malt lerrett selv? Kanskje det kan være en årsak. Før jeg fikk lerrett (for noen år siden) spilte jeg og så film på hvitmalt plate. Det var greit, men ble sliten av det fordi underlaget ikke var helt jevnt og fint som lerretet.

 

Du du skriver om at en slikt selvmalt plate er like bra som lerrett til 5 tusen er jeg bare uenig i. Men det kan være en grei start, og spesielt når man alikvel opererer i nedre prisleie på projektoren også.

 

Og noen blir slitne av DLP projektorer også over tid.

 

Åkke som - en greit kalibrert projektor synes jeg er best! :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at et DIY-lerret ikke helt når opp til et nivå som et 5k lerret i butikken. Jeg har prøvd begge deler (vært student lenge), og mitt neste lerret blir ikke hjemmelagd.

 

Skal du gå for projektor, velg en som er bra. Spar heller penger og vent til du har råd til en god projektor fremfor å kjøpe det første du ser for den slanten du har i lomma nå.

Lenke til kommentar
Vil du gjere det lett så kan du kjøpe ei rullegardin frå Ikea og bruke som lerret. Sjølvsagt ikkje like bra som eit skikkeleg, men det funker, og er svært enkelt å både kjøpe og montere. Med så lite budsjett må du fokusere på projektoren.

 

Godt tips. Hvis man ikke har for mye penger til en god projektor så kan man godt vente med et "dyrt" lerret og.

 

(Men hvis man begynner på legge en del penger på projektoren senere så er det lite vits hvis man ikke kjøper et godt lerrett også.)

Lenke til kommentar
Ellers så går det greit å lage eget lerret, en 6mm huntonitt plate som du kjøper for noen hundrelapper på byggutsalg, også ruller du på en S1500 lady matt takmaling så har du et lerret som er minst like bra som noe du får kjøpt på rull til 5k.

 

Der har vi forskjellig smak. Har en 40 tommer LCD (720p), en 42 tommer plasma (720p), og en Full HD LCD projektor. Blir overhodet ikke mer sliten av å spille på projektoren, snarere tvert om.

 

Har du selvbygd/malt lerrett selv? Kanskje det kan være en årsak. Før jeg fikk lerrett (for noen år siden) spilte jeg og så film på hvitmalt plate. Det var greit, men ble sliten av det fordi underlaget ikke var helt jevnt og fint som lerretet.

 

Du du skriver om at en slikt selvmalt plate er like bra som lerrett til 5 tusen er jeg bare uenig i. Men det kan være en grei start, og spesielt når man alikvel opererer i nedre prisleie på projektoren også.

 

Og noen blir slitne av DLP projektorer også over tid.

 

Åkke som - en greit kalibrert projektor synes jeg er best! :)

 

Jeg har faktisk hatt et Stewart Firehawk lerret til 25k på veggen også :) Hvis du så fargekoden jeg linket til så er ikke det vit, men grå. Selvsagt malt med den fineste rullen du får tak i. Overflaten blir så jevn at du ikke ser "mønster" når du er 1m fra platen/lerretet. Kan uten tvil konkurere med et lerret til flere tusen kroner. Da snakker jeg om ferdiglagede lerret.

 

Du kan også gjøre et godt lerret ved å kjøpe bra duk i løpemeter og spenne det på ramme selv.

 

Selv har jeg jeg både en 720p lcd projketor og en Barco crt projektor.

 

Men jeg liker best å spille på plasmaen - selvsagt en Full HD plasma :)

Lenke til kommentar

Et godt lerret er alltid viktig. Selv kjøpte jeg et lerret fra Kingpin til 3k - noe som var helt forferdelig. Du kunne tydelig se strukturen i lerretet.

 

Etter dette ble Dreamscreen Dynagrey med motor kjøpt, som kostet meg ca. 7K. Nå kan du finne disse uten motor ned i 4k, i hvert fall V2 modellene.

 

Når det kommer til PJ - må du nok se på bruktmarkedet om du skal ha noe brukbart. Kommer ikke på noen i din prisklasse - men Epson Tw600 og 700 og Hitachi TX300 er kanskje noe for deg.

 

En liten fun fact: Pære til disse projektorene koster som regel 2-3 K. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...