Cyrus86 Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Jeg lurer på om det er en enkel måte man kan måle hvor mye strøm maskinen trekker? (uten skjerm og evt. høytalere) Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Enkelt hvis du har et multimeter og har koblet litt fra før av. Koble et multimeter (evt. et rent ampere-meter) i serie med pc'en og se hvor mange ampere den trekker. For å regne ut effekten (watt) måler du spenningen i kontakten og ganger dette med strømtrekket (Ampere * Volt = Watt). Lenke til kommentar
Cyrus86 Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 jaja.. men det er jo mange komponenter og vifter som trekker strøm inne i maskinen.. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Clas Ohlson har en liten dings som du setter mellom pc og nett. Da får du opp på et lcd display ditt forbruk i Kwh, strøm og spenning. Koster vel en 300kr, ikke gale det Er vel nøyaktig nok til et godt overslag. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 jaja.. men det er jo mange komponenter og vifter som trekker strøm inne i maskinen.. Hvis du kobler ampere-meteret mellom strøm uttaket og pc'en så vil du måle det totale strømtrekket til pc'en. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 John_^: Du finner ikke den aktive effekten, P, ved å gange sammen strøm og spenning som du måler med et vanlig multimeter på psu kabler. Du tar da ikke hensyn til effektfaktoren, forskyvningen mellom spenning og strøm, noe som er viktig. Ganger du den målte strømmen med målte spenning så får du VA ( voltampere, tilsynelatende effekt) og det er ikke VA du betaler for, det er P. Lenke til kommentar
Cyrus86 Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 woohoo!! dette hadde vi om på skolen i dag, men forsto ikke alt, men men! For min far lurte på hvor mange KWh maskinen trekte med "alle viftene" (2 stk, snart 4) og slikt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Vifter trekker utrolig lite effekt i forhold til resten (1-2%) så du kan egentlig se bort i fra at de trekker noe. Men på den annen side så er jo viftene en del av PC'n så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal "trekke de fra" på det totale effektforbruket. En annen ting: Watt tilført elektrisk = Watt varme utviklet. Du kan altså ressonere deg frem til hva som bruker mest effekt ved å tenke hva som utvikler mest varme. (og dermed må kjøles kraftigst) Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hondaen: Er nok riktig det, men tror ikke forskjellen er så stor når det er snakk om så lite strøm som en normal pc bruker. Den måleren fra clas olson som du nevnte tidligere bruker nok samme måten å regne ut effektforbruket vil jeg tro. Eller tror du kvalitetsbutikken clas olson er så avanserte at de tar hensyn til forskyvningen mellom spenning og strøm? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hondaen: Er nok riktig det, men tror ikke forskjellen er så stor når det er snakk om så lite strøm som en normal pc bruker. Nja, switchede powere er vel ganske leie mot linja både mhp på støy og rekatans om jeg ikke husker feil. Enkelte produsenter har jo nylig introdusert kompensatorer pga myndighetskrav og sammtidig produsert en masse mumbo jumbo om hvor mye bedre det blir for brukeren, hvilket det jo ikke blir. Derimot blir det bedre for alle andre forbrukere og belastning på nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå