Theus Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 har kjøpt en (vanlig)Sandisk 2GB minnebrikke til mitt nye kamera. kommer i posten om ikke mange dagene. men så mener en bekjent av meg at jeg burde ha kjøpt feks Lexar 4 GB speed brikke! Dette pga muligheten for å ta seriefoto. jeg skal bruke dette kameraet til å ta vanlige bilder, som en ikke proff fotograf. burde jeg da kjøpe denne brikken hun anbefaler? Skjønner heller ikke dette da det står i bruksanvisningen at Sandisk er en brikke som er anbefalt/godkjent av Nikon. huff, skal ikke være enkelt når man er fersk takker for svar! Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg foretok en høyst uvitenskapelig test med mitt D40x, hvor jeg sammenlignet et Kingston kort (uten fartsbetengelse) og et Lexar 133x kort. Selve fotograferingen gikk like raskt, men når jeg hadde fylt opp bufferen etter 6 bilder (skyter raw) så tok det omtrent dobbelt så lang tid med kingston kortet som med Lexar kortet før kameraet var klart igjen. Vi snakker her om 3 sekunder kontra 6 sekunder eller noe sånt. Altså: Jeg kunne ta like mange bilder på samme tid med de forskjellige kortene, men pausen mellom "skytebygene" ble lengre med det billige kortet. I vanlig bruk tror jeg ikke du vil merke forskjell mellom kortet ditt og det "raske" kortet. Minnebrikker er uansett ikke så veldig dyrt for tiden, (har sett sandisk extreme III 4 gb til 210,- på nettet), hvis du føler at du trenger et kjappere kort kan du bruke det du allerede har som backupkort. Men du har gjort et fornuftig valg ved å bruke minnekort fra en anerkjent produsent. Sjansen for at kortet slutter å virke skal være mindre enn med et "noname" kort. mvh Øystein Lenke til kommentar
Theus Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Jeg foretok en høyst uvitenskapelig test med mitt D40x, hvor jeg sammenlignet et Kingston kort (uten fartsbetengelse) og et Lexar 133x kort. Selve fotograferingen gikk like raskt, men når jeg hadde fylt opp bufferen etter 6 bilder (skyter raw) så tok det omtrent dobbelt så lang tid med kingston kortet som med Lexar kortet før kameraet var klart igjen. Vi snakker her om 3 sekunder kontra 6 sekunder eller noe sånt. Altså: Jeg kunne ta like mange bilder på samme tid med de forskjellige kortene, men pausen mellom "skytebygene" ble lengre med det billige kortet. I vanlig bruk tror jeg ikke du vil merke forskjell mellom kortet ditt og det "raske" kortet. Minnebrikker er uansett ikke så veldig dyrt for tiden, (har sett sandisk extreme III 4 gb til 210,- på nettet), hvis du føler at du trenger et kjappere kort kan du bruke det du allerede har som backupkort. Men du har gjort et fornuftig valg ved å bruke minnekort fra en anerkjent produsent. Sjansen for at kortet slutter å virke skal være mindre enn med et "noname" kort. mvh Øystein Takk for et veldig utfyllende svar! vi avventer med å kjøpe et nytt minnekort inntil det vi har kjøpt er prøvd ut! som det høres ut for meg virker det som at vi klarer oss med det minnekortet vi har kjøpt i første omgang. må bli litt kjent med alt, siden jeg er grønn på alt med kamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå