Gå til innhold

Dekningstråden: Hva gir best dekning - hvor ?

Anbefalte innlegg

Syns det kunne vært interessant å samle erfaringer med teleoperatørenes dekningsgrad ulike steder - NetCom vs Telenor evt. Network Norway Dette fordi dekningskartene (iallfall Telenors) tildels er teoretiske.

Men - jeg fikk nå et konkret eksempel på at også mobilen/simkortet har betydning her. Har OneCall på den ene mobilen. Det ga utslag på søylene når jeg gikk fra ene enden av leiligheten til den andre enten jeg brukte NetCom eller Telenor - med samme sim-kort (OneCall byttet akkurat nå). Min andre mobil gir ikke endring i utslag i det hele tatt.

Så kan jeg gi et eksempel som ikke er basert på egen erfaring:

Håndverkere i OSLO opplever bedre dekning med Telenor ved jobbing i kjellere.

Kom med eksempler fra det ganske land - fra bygd, by og fjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor har ca. 1000 flere celler på GSM enn hva NetCom har. Noen steder er NetCom bedre en hva TnM er pga. grunnleieravtaler, som f.eks. ved Petter Dass museet i Alstahaug Kommune hvor TnM har hatt vanskeligheter med å få i stand grunnleieravtale - noe som gjør at TnM blir uten dekning og NetCom har det frem til de (TnM) får løst grunnleierproblemet. NetCom har tendens til å montere færre basestasjoner med tre celler, mens telenor har flere basestasjoner med to celler; f.eks. i Melhus kommune hvor Telenor for å dekke Lundamo og Ler har tre basestasjoner, to på Lundamo og en på Ler - mens NetCom har en som står mellom tettstedene høyt oppe og dekker ett begge tettstedene, noe som resulterer i dårligere dekning flere steder i området - men sparer store kostnader, good for them - not so good for the consumer.....

Mobile Norway har bare flatedekning, d.v.s. de har kun basestasjoner på tak og i master for å tekke ett område, mens TnM og NetCom har egne antenner inne på f.eks. Oslo S, Kjøpesentrer, Gardermoen osv. osv. som gir bedre innendørsdekning og kapasitet.

Mateo

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ser man på 3G vil jeg tippe TnM har MINST 3 ganger flere celler en hva NC har...

Hvordan regner du det ut?

Telenor har ca. 1000 flere celler på GSM enn hva NetCom har.

Hvor kommer tallet fra?

NetCom har tendens til å montere færre basestasjoner med tre celler, mens telenor har flere basestasjoner med to celler; f.eks. i Melhus kommune hvor Telenor for å dekke Lundamo og Ler har tre basestasjoner, to på Lundamo og en på Ler - mens NetCom har en som står mellom tettstedene høyt oppe og dekker ett begge tettstedene, noe som resulterer i dårligere dekning flere steder i området - men sparer store kostnader, good for them - not so good for the consumer.....

Mateo

Utenfor allfarvei, helt sikkert. Men i mer tettbygde strøk er antall celler et mål på trafikken i nettet. Og siden TnM helt korrekt har færre celler på hver base, blir det tettere mellom basestasjonene.

Mobile Norway har bare flatedekning, d.v.s. de har kun basestasjoner på tak og i master for å tekke ett område, mens TnM og NetCom har egne antenner inne på f.eks. Oslo S, Kjøpesentrer, Gardermoen osv. osv. som gir bedre innendørsdekning og kapasitet.

Mateo

Regner med at du mener utendørsdekning... I Oslo står senderne nå så tett at innendørsdekningen er/vil bli helt kurant. Takket være færre frekvenser.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

"Ser man på 3G vil jeg tippe TnM har MINST 3 ganger flere celler en hva NC har..."

Q: Hvordan regner du det ut?

A: Som jeg skriver så er det bare tipping, det utfra dekningskart etc. F.eks. i regionen jeg kommer fra har NetCom 1 3G basestasjon mens TnM har 8....

"Telenor har ca. 1000 flere celler på GSM enn hva NetCom har."

Q:Hvor kommer tallet fra?

A: Bla. fra http://www.idg.no/bransje/bransjenyheter/article26133.ece og andre kilder

"Mobile Norway har bare flatedekning, d.v.s. de har kun basestasjoner på tak og i master for å tekke ett område, mens TnM og NetCom har egne antenner inne på f.eks. Oslo S, Kjøpesentrer, Gardermoen osv. osv. som gir bedre innendørsdekning og kapasitet."

Q:Regner med at du mener utendørsdekning... I Oslo står senderne nå så tett at innendørsdekningen er/vil bli helt kurant. Takket være færre frekvenser.

A:Korrekt - med flatedekning mener jeg utendørsdekning, men da også den innendørs dekningen som dette gir som, slik som du skriver er/vil bli helt kurant, men når man beveger seg ned i f.eks. T-banen går man over til TnM's nett.

Mateo

Endret av mateogold
Fjernet unødvendig quote
Lenke til kommentar

Romerikssenteret, Kløfta, Akershus:

Her har NetCom i sommer etablert seg med eget innendørs annlegg med flere antenner som gir full dekning på både GSM og UMTS i hele 1. etg. av senteret - Telenor er etablert utendørs på nabobygget (postbygget) som gir dårligere innendørsdekning - så her er NetCom best.

Mateo

Lenke til kommentar
Fin start på tråden.

Selv er jeg mest interessert i dekning i mere grissgrendte strøk. Mange steder ser det ut til at NetCom har dekning i "lommer" hvor Telenor oppgir å dekke alt noe jeg tror man må ta med en viss klype salt.

Dekningskartene til NetCom og telenor er ett meget godt bilde over hvor du kan forvente dekning - hvis du velger "innendørs dekning" så er det 100% sikkert utendørsdekning der du ser - "utendørs dekning" kan det noen gang være krevende dekningsforhold under - som kan kreve utendørs antenne/ekstern antenne. Dagens mobiler er ikke like bra som de som var for 10 år siden da de sendte på 2 watt... Jeg har selv en Nokia 810 fastmontert mobiltelefon i bilen - det gir meg dekning stort sett over alt på norske veier.

Mateo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...