colakork Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Hei. Sitter å forbereder et prosjekt, og jeg lurer på om det er noen som har en ide på hvordan dette kan gjøres. Først og fremst har jeg noen grunnleggendes spørsmål. Tilsetter man DC på likestrømsmotoren, går den rundt. Spinner man motoren rundt, får man AC ut. Har jeg forstått det korrekt? Så man må omforme strømmen til DC igjen ved å bruke en enkel diodebru. Men jeg tar ikke helt logikken her? Er det diodebruen som sperrer slik at når man har koblet batteriet direkte til dynamoen, går ikke dynamoen rundt? Finnes det et koblingsskjema for dette? edit: litt mer informasjon om hvordan jeg ønsker å ha det. Helst skulle jeg brukt generatoren som en brems, så det burde være varierende bremsekraft, alt ettersom hvor hardt knappen\pedalen blir trykket inn. Men skjønner at dette kan bli veldig vanskelig, så kan godt være av og på. Men viktigst av alt må det gå an å trykke på en knapp, og motoren blir til en generator. Mulig? Endret 11. september 2008 av colakork Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er mange typer DC motorer, men kommutator-baserte motorer er vel det vanligste: http://en.wikipedia.org/wiki/Commutator_(electric) Motor og generator er to sider av samme sak. Når du tilfører elektrisk energi vil du få ut bevegelsesenergi, og motsatt; tilfører du bevegelsesenergi vil du få ut elektrisk energi. Dette prinsippet kan overføres til mange andre elektroniske enheter også. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Joda, jeg skjønner det. De er i prinsippet like. Men la oss si jeg vil gjøre om noe av bevegelsesenergien til strøm med samme enheten, hvordan gjør jeg da det? Fordi om jeg har motoren direkte koblet til batteriet blir den ingen generator, da går den jo bare rundt. Med andre ord, dersom du har en generator koblet til batteriet til bilen, hvorfor går ikke denne rundt? Og er det da mulig å svitsje mellom generator og motor i samme enhet? Takk for svaret forresten Endret 11. september 2008 av colakork Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Ja, de er i prinsippet like. Det er de ytre tingene vi må endre på dersom vi ønsker en annen funksjon. Når du ønsker å bytte fra motor til generator/brems må du kople fra spenningskilden, og kople inn en last. Dette kan gjøres på veldig mange måter, det enkleste er jo en vippebryter. EDIT: forøvrig er denne her litt fin http://www.physclips.unsw.edu.au/jw/electr...s.html#DCmotors Endret 11. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
colakork Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Du sier jeg må koble fra spenningskilden. Cluet her er da at jeg vil bruke motoren som en generator til å lade opp spenningskilden(batteriet). Kort sagt, jeg vil at den kinetiske energien skal bli overført til elektrisk energi, som igjen skal bli lagret i batteriet. Unnskyld hvis jeg ordlegger meg feil her. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er fullt mulig, men vil kreve noe mer avansert elektronikk. Du må ha en form for DC-DC konverter for å få høy nok spenning for å lade batteriet, og bør nok ha en form for laderegulering også. Hva slags prosjekt er dette egentlig? Blir nysgjerrig! Lenke til kommentar
colakork Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Bacheloroppgave, i all hovedsak et elektrisk kjøretøy. Driver med forberedelsene for grunnkomponentene, prøver å finne ut av hva en skal lage, hva en skal få med av funksjoner, hvor vanskelig det blir og ikke minst hvordan. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Aha. Hvilken skole/linje? Prinsippet er jo kjent og utprøvd, det finnes faktisk en del kommersielle el-kjøretøy som benytter det. Vetrix scooterene er kanskje de mest populære: http://www.google.com/search?hl=en&cli...ter&spell=1 Lenke til kommentar
colakork Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Universitetet i Stavanger Elektroingeniør. Endret 15. september 2008 av colakork Lenke til kommentar
colakork Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Jeg fant jeg fant http://homepages.which.net/~paul.hills/Spe...ollersBody.html se under nr. 4, "regeneration". Lenke til kommentar
janingar Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Altså du skal lage et elektrisk kjøretøy med batteri som forbruker strøm når du gir fart og samtidig omdanner fart til strøm igjen når du bremser og sender denne til batteriet? Bare lurer Jan Ingar. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Spennende prosjekt i grunnen men når det kommer til generator på biler så blir nok det å starte i den tungvindte enden. En bilgenerator er i praksis en AC generator med likeretterbru. Man spenningsetter et mangnetfelt i stator også roterer spoler i rotoren i dette magnetfeltet som dermed gir vekselstrøm. I grunnen et meget enkelt prinsipp men ganske så håpløst utgangspunkt for å bruke til motor. Finn deg en DC børste motor enten med fastmagneter eller elektrike magneter som utgangspunkt. Denne kjører du DC inn på for å få den til å gå og når du ikke tilfører spenning men bevegelse så fungerer den som en generator. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Altså du skal lage et elektrisk kjøretøy med batteri som forbruker strøm når du gir fart og samtidig omdanner fart til strøm igjen når du bremser og sender denne til batteriet? Bare lurer Jan Ingar. Veldig kort sagt, ja. Blir en del mer som skal inn, dette kommer jeg tilbake til senere. Hovedsakelig skal det hele bli styrt av en microcomputer, som tar input fra føreren. Selve greia med å lage strøm når vi bremser tror jeg blir litt for enkelt for bacheloroppgaven. Egentlig har jeg ikke bestemt meg enda heller, føreløpig utforsker jeg kun mulighetene ved denne oppgaven. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Husk nå bare at det er forskjell på å generere strøm av bremsekraft og det å kontkrollere bremsekraften man trenger med hvor mye generatoren skal produsere, og det er vel her litt av arbeidet i prosjektet ligger. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Husk nå bare at det er forskjell på å generere strøm av bremsekraft og det å kontkrollere bremsekraften man trenger med hvor mye generatoren skal produsere, og det er vel her litt av arbeidet i prosjektet ligger. Det er sant, og det er jeg klar over. Bremsekraften fra generatoren blir uansett nokså liten (men ikke ubetydelig). Blir skivebremser ved siden av og (samme løsningen som hybridbilene bruker) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg håper virkelig dere skal lage en modell i første omgang? Lenke til kommentar
colakork Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Jeg håper virkelig dere skal lage en modell i første omgang? Vi har et semester på å forberede oss så ja, vi skal det. Ingenting er klart på prosjektet uansett, begynner og å tvile litt på om dette er det rette. Endret 20. september 2008 av colakork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå