Gå til innhold

Linux - PS3. Pros & Cons, Hjelp.

Theatre

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å installere Linux til min PS3 konsoll, jeg vil gjerne vite fordeler og eventuelle ulemper ved dette. Jeg er ellers også relativt grønn elektronisk, så om noen ville på en meget enkel og detaljer måte, forklare meg hvordan jeg skal få dette til så hadde det vært fint.

På forhånd takk.

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen er at du vil lære mye om linux og ps3. Du bør ha mye tålmodighet for å si det sånn ;)

Sliter for øyeblikket selv med å få opp bluetooth kobling på ps3 kontrolleren, samt snes9x men det går seg vel til etterhvert. Noen ganger får jeg lyst til å slenge tastaturet i veggen i ren frustrasjon.

Er ingen hardfør bruker av linux men har testet både ubuntu og yellow dog linux selv, og har i det minste fått opp wlan på begge uten nevneverdig problemer.

Anbefaler deg å forberede deg ved å skumme gjennom diverse fora.

psubuntu.com

yellowdog-boards.com

Her finner du også tutorials på innstallering av os og programvare.

Lykke til ;D

Lenke til kommentar
Fordelen er at du vil lære mye om linux og ps3. Du bør ha mye tålmodighet for å si det sånn ;)

Sliter for øyeblikket selv med å få opp bluetooth kobling på ps3 kontrolleren, samt snes9x men det går seg vel til etterhvert. Noen ganger får jeg lyst til å slenge tastaturet i veggen i ren frustrasjon.

Er ingen hardfør bruker av linux men har testet både ubuntu og yellow dog linux selv, og har i det minste fått opp wlan på begge uten nevneverdig problemer.

Anbefaler deg å forberede deg ved å skumme gjennom diverse fora.

psubuntu.com

yellowdog-boards.com

Her finner du også tutorials på innstallering av os og programvare.

Lykke til ;D

Tusen takk for flott svar, men ettersom at du alt har lest det, og jeg ikke skjønner halvparten av hva som står der... du hadde ikke giddet å gi meg en kjapp briefing?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke fordi du ikke kan engelsk eller fordi du ikke gidder å google terminologi?

Du må bare belage deg på å bruke søkefunksjonen mye hvis du skal bruke linux.

(f.eks. : (søkefeltet i google:) how to install yellow dog linux 6))

Men jeg kan jo kickstarte deg:

1. Last ned iso fil av operativsystemet du vil ha (eks. yfl6: http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distribut...VD_20080207.iso )

2. Brenn det på cd/dvd ( http://imgburn.com )

3. installer det! (se eks.1)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke fordi du ikke kan engelsk eller fordi du ikke gidder å google terminologi?

Du må bare belage deg på å bruke søkefunksjonen mye hvis du skal bruke linux.

(f.eks. : (søkefeltet i google:) how to install yellow dog linux 6))

Men jeg kan jo kickstarte deg:

1. Last ned iso fil av operativsystemet du vil ha (eks. yfl6: http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distribut...VD_20080207.iso )

2. Brenn det på cd/dvd ( http://imgburn.com )

3. installer det! (se eks.1)

- Skjønner ikke fordi jeg ikke vet hva Iso er, eller hva terminologi er.

Lenke til kommentar

Kjære deg,

Det kan være fornuftig å bruke wikipedia for å finne ut hva ord betyr. Som i en ordbok. Her kan du søke opp både ordet "terminologi" og "iso", og få en fyldig beskrivelse på hva disse betyr.

Beklager at jeg ikke kan følge deg hele veien, men som sagt er jeg ikke så flink i linux selv.

Er det kanskje noen andre her på forumet som driver med ps3 linux? Synes vi kunne laget en tråd hvor man kan legge til guider osv på norsk. Tør ikke selv da jeg er redd for å tråkke på noen gla'nerders tær om jeg gjør feil.

Lenke til kommentar

Ang. ps3 på linux så bør du ta deg tid og lese http://www.ibm.com/developerworks/linux/li.../l-linux-ps3-3/ artikkelene er myntet på utviklere men siden minne på ps3 er såpass begrenset og verdifull resurs. Tenk mange år tilbake når alt over 128mb ram var stort og når windows aktivt brukte 'pagefile' (harddisken) til å utvide minne til å gi alle programmene det de ville ha av minne og hvor tregt det gikk når de 128mb fysisk minne ble brukt opp.

Lenke til kommentar

Fin link BB. Mye interessant å finne der.

Og man kan ikke føkke opp noe på ps3'en hvis man installerer linux. I værste fall må man bare installere det på nytt. Ikke tenk så mye over det og bare hopp i det. :)

Og ikke vær redd for å spørre om noe hvis du sitter fast.

Endret av Ramsey
Lenke til kommentar
Jeg vurderer sterkt å installere Linux til min PS3 konsoll.

Hvorfor vurderer du egentlig dette ? Hvis du idag ikke allerede er en ivrig linux bruker vil du antagelig ha lite utbytte av det. Hvis du ønsker å lære deg å bruke Linux så er det mye enkelere å gjøre dette på en vanlig PC.

En av de større ulempene med å installere Linux er at du må repartisjonere HDD i PS3 slik at du må ta backup av alt og legge det inn igjen etterpå. Jeg gjorde dette når jeg byttet HDD så jeg måtte ta bakup uansett.

Lenke til kommentar

Linux på PS3 har ingen Pros, kun cons for øyeblikket..

Manglende tilgang til ps3ens hardware gjør at den presterer utrolig dårlig under linux.

Jeg bruker flere forskjellige linux distroer daglig, og ser på muligheten til å installere på ps3 som lett underholdning for nerdene som eier ps3. Overhodet ikke noe for folk som ikke vet hva en "iso" er (på ingen måte frekt ment ;))

Sett deg heller ned og installer linux på en pc du disponerer, og lær det litt før du prøver på ps3en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...