Gå til innhold

Slites batteriet mens maskinen er tilkoblet strøm?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Som tittelen sier: Slites batteriet mens maskinen er tilkoblet strøm? dvs. om jeg har ullt batteri allerede, og så kobler til maskinen til veggkontakten, slites batteriet likevel mer enn om jeg tok det fysisk ut av maskinen? Jeg bruker nemmelig laptopen min mest hjemme, så det hadde vært greit å vite.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopi av et innlegg jeg har skrevet i en annen tråd. Synes det passer bra her også:

Li-Ion-batterier (som brukes i så og si alle bærbare, mobiler osv) er ferskvare. Uansett hva man gjør blir de dårligere og dårligere etter at de forlater samlebåndet.

MEN, man kan forlenge levetiden og kapasiteten til slike batterier betraktelig ved å oppbevare og lade dem riktig.

Li-Ion-baserte batterier er mest ustabile helt oppladet og helt utladet. De blir minst ødelagt når de er oppladet til 40% og oppbevart rundt 0 C.

Glem helt utlading/opplading for å få bedre batteri. Eneste grunnen til å gjøre dette er for å kalibrere batterimåleren i din bærbare.

Om man ikke trenger batteriet på den bærbare på en stund er det best å lade til 40% og lagre batteriet i kjøleskap.

batteriyk0.png

Et batteri som sitter i en bærbar vil kanskje komme opp i 40 grader? Og hvis man da har strøm tilkoblet hele tiden (og også PC-en på hele tiden) vil batteriet miste 35% av sin kapasitet etter 1 år.

For dem som vil lære mer om hvordan forlenge levetiden på Li-Ion-batterier:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...