Gå til innhold

Asus A7N8X Shutdown Problem

Frille

Anbefalte innlegg

Har for nokre måneder sidan skaffa meg eit Asus A7N8X deluxe Hk..

For 2-3 veker siden begynte den å slå seg av automatisk under f.eks. spilling.

Det skjedde veldig uregelmessig og ofte ikke før etter 1 time eller 2. Uten store prosessorbelastninger fungerte den fint. (surfing, mp3spilling, divx mm.)

Mine Spesifikkasjoner:

* Asus A7N8X deluxe

* XP 2600+ (333)

* 2 stk. Western Digital 120 gb. (Raid)

* 1 stk. Western Digital 45 gb.

* 1 stk. Seagate 40 gb.

* ISDN kort (Billion)

* RocketRaid kort

* 2 stk. TwinMos PC2700

Tok ut ett par harddisker og fant ut att det fungerte bedre da..

Men senere begynte problema også uten harddiskene.

Tenkte som så at det kunne skyldest at strømforsyningen var for liten (300 watt) og at den hadde fått seg en knekk, så jeg skaffa meg en Enermax på 460 Watt.

Samme problemet er der nå også. Fant ut at om jeg klokker ned prosessoren til lavere hastigheter XP2200+ f.eks. fungerer alt fint.

(originalt er den en XP2600+)

Ser at i bios er temperaturen usannsynlig høy på prosessor (70-80 grader)

Vet at det ikke stemmer, da jeg kjenner på kjøleribba at den er kun lunken.. (Asus Pcprobe viser ca. 45-50 grader ved full last)

Har vurdert om det kan være den såkalte C.O.P tingen som Asus har laget.. som skal beskytte prosessoren mot å ta kvelden.

Kanskje den reagerer på temp. som visest i bios (70-80 grader) og at den shutter den ned?? Går det an å skru av det i tilfelle?

Har oppdatert til nyeste bios, 1002a. Såg det stod noe om temperatur ic justering, men merket ikke noe serlig forskjell på temperaturen på CPU.

Problemet vedvarte.

Som siste innlegg har jeg også prøvt å legge inn os. på nytt, men klarte også å få den til å shutte ned før jeg fikk begynt installering av Win2k (før overføring av filene)

Som sagt fungerer den helt fint med lavere hastighet på prosessor...

Takker for alle seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, det er prosessorkjøling uten tvil, utifra det du beskriver. og det er dårlig kontakt mellom ribbe og prosessor.

Hvilken kjøler har du, har du brukt kjølepasta, og hvis det var påført en tyggislignende "matte" i rosa, grønt eller blå; tok du av den gjennomsiktige filmen som dekket der prosessorkjernen kommer mot kjøleren?

Lenke til kommentar

Denne vifta har jeg:

Globalwin CAK4-88T. Den burde klare jobben.

Har tatt på en kjølepasta som fulgte med.. (fant ikke ASIII en min)

Var ikke plastbelegg på..

Men, ribba burde jo bli varm om prosessoren ligger på 70-80 grader??

Personlig tror jeg pcproben stemmer mer, 45 grader på det meste.

Merkelig.

Lenke til kommentar

Tror nok insomniac har rett: det er nok dårlig kontakt mellom ribbe og kjernen. Med en så liten kontaktflate som AMD t-bred kjernen har er det ABSOLUTT helt nødvendig med optimal varmeoverføring til ribba. Plukk av ribba og rens den med aceton eller lignende (IKKE bruk aceton på cpu'en) rens cpu med sprit (jeg brukte 60 % vodka, sikkert noen som har bedre forslag til bruksområde) og påfør et meget tynt lag AS3. Sjekk også at ikke festemekanismen til ribba har fått seg en knekkblitt svekket. Den skal gi et jevnt hardt press. Ellers se på AMD sin hjemmeside, de har 5 små filmsnutter som kan være til hjelp når det kommer til behandling av deres cpu'er og monteringdemonteringrens osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...