Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bygge bro av spagetti.

Anbefalte innlegg

I dag fikk vi en/et oppgave/prosjekt som vi skal holde på med i et par uker fremover. Vi skal bygge en bro av ukokt spaghetti (1kg maks) og limpistol. "Kløfta" som broen skal overdekke er på 20cm så broen burde vel være på ca 25-30cm i lengden. Broen skal kunne løftes og fraktes, altså ikke "støpt" fast i bakken. Har søkt litt rundt på nettet og funnet utallige forskjellige former og konstruksjoner. Hva mener dere er best? Hvilken type bro? Og hvor brei burde broa være?

1)Broen dømmes ut ifra hvor mye vekt den tåler ( i forhold til sin egne vekt) og 2) utseende. Mest vekt på punkt nr. 1.

Kom gjerne med bilder og forklar hvorfor, men det er mulig jeg ikke forstår alt. Det er snakk om Teknologi og Forskningslære X (VG2).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe det samme hadde vi på Høgskolen i Bergen, Ingeniør Bygg 1. året. Men da fikk vi, i tillegg til spagetti og lim, bruke 2 meter hyssing. Spennvidden på broen skulle da være 70cm mener jeg å huske. De som vant brukte all spagettien til å lage to "bjelker" som skulle ligge over gapet og deretter lagde de en hengebro av hyssing som de forankret i begge endene av bjelkene. Vet ikke om du skjønner hva jeg mente men orker ikke tegne nå. Kommer kanskje med et paintbilde seinere.

Det viktigste å huske er at selv om designet kan være veldig bra så kommer alt tilbake til utførelsen. Er ikke den bra, ryker broen fortere enn svint.

Endret av sull
Lenke til kommentar

Ja den tålte veldig mye. Da de gikk tom for sandposer måtte de fylle halvliterflasker med vann for å legge i spannet som hang i broen. Men som sagt var dette en hengebro der et kjøretøy ikke kunne passere, så de var litt på grensen av reglene, men de ble ikke disket.

Lenke til kommentar

Har gjort det samme på HiB jeg også, ganske morsomt og faktisk overraskende hvor bra broer man kan lage med spagetti og lim :)

I og med at avstanden kun er på 20 cm kan dere nok lage noen broer som tåler flerfoldige kilo uten problem.

Som 'sull' sier, så er selve utførelsen av broen, altså hvor nøye man er når man bygger den, alfa omega. Vi hadde kun 2 timer på å designe og bygge den broen vår og vi brukte altfor lang tid på å bli enige om designet slik at vi måtte skynde oss å bygge den, noe som slo negativt ut for vår del. Bruk god tid på å bygge den og vær veldig nøye, ellers blir konstruksjonen svak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...