Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en sånn standard WinForms applikasjon med en menylinje. I denne menylinjen har jeg en del menuitems (File, Edit, View, osv), eller hva nå de typene het, med undervalg. Som jo er helt standard. Når en klikker på et valg så fyres det av en sånn click event, samt at menyen lukker seg. Dette er jo helt greit.

Men! Man har jo også muligheten til å si at noen av disse menysakene skal ha en sånn checkbox ved siden av seg. Og når en klikker på dem, så merkes de jo av. Men menyen lukker seg jo fortsatt. Og det synes jeg er en liten smule plagsomt. Spesielt hvis en har en liten rad med options for eksempel som en ville hatt merket av flere på. Er de nede i en submeny sak, så må en liksom klikke på en, og så finne fram i menyen igjen, og så klikke på neste, og så videre. Veldig slitsomt!

Er det en måte man kan forhindre menyen i å lukke seg når en klikker på disse bestemte valgene?

Samme gjelder vel forøvrig også for context-menus, som de vel heter. Sånn høyreklikk sak. For eksempel hvis man høyreklikker på et systray ikon. Skulle gjerne hatt en sånn til å lukke seg kun når en klikker på visse options, eventuelt når den mister fokus.

Endret av Tussi_qwerty
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For at dette skal virke så ser jeg to muligheter.

Det som kunne være mulig var å åpne menyen vha. kode etter at on_click har blitt prosessert.

Den andre, vanskeligere men mer riktige måten å gjøre det på er å derivere menyklassen og finne koden som behandler slike check-items og forhindre at menyen lukkes når disse endres.

Lykke til, og om du finner en fornuftig løsning så vil jeg gjerne vite hvordan du gjorde dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...