Chosiso Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hei. Jeg har hatt frikort til nå, og har nå ca 3000,- igjen å gå på frikortet. Skattekort må dermed bestilles. Jeg har månedlig inntekt på rundt 4500-6500 fra arbeidsgiver. Noen som vet hvor mye skatt jeg må betale når jeg nå bestiller skattekort? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Er flere faktorer som spiller inn. Selv så må jeg betale 12% når frikortet er brukt opp. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Bestill skattekort på skatteetaten.no Der fyller du inn hva du har tjent og hva du forventer å tjene.. Da får du tilsendt nytt skattekort med riktig trekkprosent.. Lenke til kommentar
nls Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ville bedt arbeidsgiver om å trekke litt ekstra for å unngå den store baksmellen, hvis du går over frikort grensen skatter du tross alt av hele inntekten og det er ikke trukket skatt av de 39 997, så selv om du begynner å trekke korrekt skatt nå vil det bli en baksmell uten et ekstra trekk. evt spar penger til å betale restskatten og nytt renteinntektene hvis du vil, Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ville bedt arbeidsgiver om å trekke litt ekstra for å unngå den store baksmellen, hvis du går over frikort grensen skatter du tross alt av hele inntekten og det er ikke trukket skatt av de 39 997, så selv om du begynner å trekke korrekt skatt nå vil det bli en baksmell uten et ekstra trekk. evt spar penger til å betale restskatten og nytt renteinntektene hvis du vil, Det er derfor man skal fylle inn skjemaet riktig.. når du taster inn at du ikke har betalt noe skatt enda i år, så får du riktig trekkprosent.. Ikke noen grunn til å overdrive skattetrekket, det taper man bare penger på.. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Man taper jo ikke penger. Det blir jo mindre der og da, men man får det jo igjen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Man taper jo ikke penger. Det blir jo mindre der og da, men man får det jo igjen. Ja, men rentegodtgjørelsen du får fra skatteetaten ved tilbakebetaling av for mye betalt skatt er mindre enn du ville tjent på å f.eks. ha pengene på høyrentekonto.. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Som det blir nevnt tidligere i tråden her. Når du bestiller skattekort så må du oppgi hvor mye du har tjent hittil, hvor mye du har betalt i skatt og hvor mye du forventer å tjene i løpet av året. Dette benyttes så til å beregne hva du skal betale i skatt. Edit: Om vi tar utgangspunkt i http://www.skatteetaten.no/upload/71050/7100.txt fra skatteetaten, og regner med en snittinntekt på 5.000kr pr mnd, så skulle du, iflg tabellen, betalt 455kr i skatt pr mnd. Om vi da igjen antar at du har 4 utbetalinger igjen dette året (tjener 20.000kr til), så må du "ta igjen" denne skatten (465 x 12 = 5460) på disse 4 mnd, noe som vil tilsi ca 27% skatt. Husk at dette er veldig ca, men det burde stemme bra Oppgi gjerne hva du faktisk fikk i skatt for å se om jeg regna riktig Endret 12. september 2008 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Ja, men rentegodtgjørelsen du får fra skatteetaten ved tilbakebetaling av for mye betalt skatt er mindre enn du ville tjent på å f.eks. ha pengene på høyrentekonto.. Det er vel ingen som setter inn de pengene på høyrentekonto. Det som skjer er at de går rett i sluket som alt annet, og du vil ikke merke noe til dem engang. Så på én måte ville det vært bedre å da få alt på en gang når skattepengene kommer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det er vel ingen som setter inn de pengene på høyrentekonto. Det som skjer er at de går rett i sluket som alt annet, og du vil ikke merke noe til dem engang. Så på én måte ville det vært bedre å da få alt på en gang når skattepengene kommer. Hva folk faktisk gjør, og hva som lønner seg, er gjerne to forskjellige ting, ja -men det endrer ikke det faktum at man (om man har litt selvdisiplin) kan få bedre avkastning, med eller uten risiko, på å disponere skattepengene selv enn man får på å låne dem bort til staten.. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det er klart at det lønner seg i teorien, men hvem er det egentlig som gjør dette i praksis liksom? Sier ikke at idéen er dårlig, men at det ikke lar seg gjennomføre. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg gjør dette bevisst i praksis. Sikter meg på å helst få + eller - en hundrelapp da skatteoppgjøret kommer. Ble ikke helt som planlagt dette året med en skattesmell på ca 1 600 kroner. Ikke så farlig uansett. Dette gjør at jeg har mer utbetalt i måneden i lønn, noe som resulterer i at jeg kan spare litt mer cash å få høyere rente enn det staten tilbyr. Det kan virke litt sært, men det er litt prinsippet jeg lever etter også. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det er vel ingen som setter inn de pengene på høyrentekonto. Det som skjer er at de går rett i sluket som alt annet, og du vil ikke merke noe til dem engang. Så på én måte ville det vært bedre å da få alt på en gang når skattepengene kommer. Joda. Jeg vet at jeg betaler for lite i skatt i år, og har mer enn nok på høyrentekonto og fond til å betale restskatten min neste år. Betale for mye skatt prøver jeg å unngå. Bedre med restskatt. Men i motsetning til deg så forsvinner ikke pengene mine i et sluk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå