Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lite igjen å gå på frikort - tabellkort bestilles

Chosiso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ville bedt arbeidsgiver om å trekke litt ekstra for å unngå den store baksmellen, hvis du går over frikort grensen skatter du tross alt av hele inntekten og det er ikke trukket skatt av de 39 997, så selv om du begynner å trekke korrekt skatt nå vil det bli en baksmell uten et ekstra trekk. evt spar penger til å betale restskatten og nytt renteinntektene hvis du vil,

Lenke til kommentar
ville bedt arbeidsgiver om å trekke litt ekstra for å unngå den store baksmellen, hvis du går over frikort grensen skatter du tross alt av hele inntekten og det er ikke trukket skatt av de 39 997, så selv om du begynner å trekke korrekt skatt nå vil det bli en baksmell uten et ekstra trekk. evt spar penger til å betale restskatten og nytt renteinntektene hvis du vil,

Det er derfor man skal fylle inn skjemaet riktig.. når du taster inn at du ikke har betalt noe skatt enda i år, så får du riktig trekkprosent.. Ikke noen grunn til å overdrive skattetrekket, det taper man bare penger på..

Lenke til kommentar

Som det blir nevnt tidligere i tråden her. Når du bestiller skattekort så må du oppgi hvor mye du har tjent hittil, hvor mye du har betalt i skatt og hvor mye du forventer å tjene i løpet av året. Dette benyttes så til å beregne hva du skal betale i skatt.

Edit:

Om vi tar utgangspunkt i http://www.skatteetaten.no/upload/71050/7100.txt fra skatteetaten, og regner med en snittinntekt på 5.000kr pr mnd, så skulle du, iflg tabellen, betalt 455kr i skatt pr mnd.

Om vi da igjen antar at du har 4 utbetalinger igjen dette året (tjener 20.000kr til), så må du "ta igjen" denne skatten (465 x 12 = 5460) på disse 4 mnd, noe som vil tilsi ca 27% skatt.

Husk at dette er veldig ca, men det burde stemme bra :) Oppgi gjerne hva du faktisk fikk i skatt for å se om jeg regna riktig :)

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
Ja, men rentegodtgjørelsen du får fra skatteetaten ved tilbakebetaling av for mye betalt skatt er mindre enn du ville tjent på å f.eks. ha pengene på høyrentekonto..

Det er vel ingen som setter inn de pengene på høyrentekonto. :wallbash: Det som skjer er at de går rett i sluket som alt annet, og du vil ikke merke noe til dem engang. Så på én måte ville det vært bedre å da få alt på en gang når skattepengene kommer.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som setter inn de pengene på høyrentekonto. :wallbash: Det som skjer er at de går rett i sluket som alt annet, og du vil ikke merke noe til dem engang. Så på én måte ville det vært bedre å da få alt på en gang når skattepengene kommer.

Hva folk faktisk gjør, og hva som lønner seg, er gjerne to forskjellige ting, ja -men det endrer ikke det faktum at man (om man har litt selvdisiplin) kan få bedre avkastning, med eller uten risiko, på å disponere skattepengene selv enn man får på å låne dem bort til staten..

Lenke til kommentar

Jeg gjør dette bevisst i praksis.

Sikter meg på å helst få + eller - en hundrelapp da skatteoppgjøret kommer. Ble ikke helt som planlagt dette året med en skattesmell på ca 1 600 kroner. Ikke så farlig uansett.

Dette gjør at jeg har mer utbetalt i måneden i lønn, noe som resulterer i at jeg kan spare litt mer cash å få høyere rente enn det staten tilbyr.

Det kan virke litt sært, men det er litt prinsippet jeg lever etter også. ;)

Lenke til kommentar

Joda. Jeg vet at jeg betaler for lite i skatt i år, og har mer enn nok på høyrentekonto og fond til å betale restskatten min neste år. Betale for mye skatt prøver jeg å unngå. Bedre med restskatt.

Men i motsetning til deg så forsvinner ikke pengene mine i et sluk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...