Gå til innhold

[LØST] Kontaktproblemer mellom nettverksprinter og printserver


bjornawarjar

Anbefalte innlegg

I vår bedrift har vi to printservere og x antall lan. alle lan er forbundet med hverandre gjennom wan og printserverne styrer dermed alle printere i alle lan.

 

Problemet som har oppstått er at den ene prinserveren, som håndterer sin andel printere har mistet kontakten med en printer.

Serveren står i Oslo og printeren står i Bodø.

Det er ikke noe problem hvor hvilken som helst klient å koble seg direkte til printeren for å printe ut, den svarer på ping og webgrensesnittet på den er tilgjengelig.

Men på serveren står det at den er offline.

 

Har nå prøvd å avinstallere printeren og installere denne på nytt, byttet drivere med nye drivere, sjekket for ip-konflikter +++.

 

Er det noen som har en idé om hva som kan være galt.

Dette fungerte helt fint fram til for 2 uker siden.

 

Edit: Løst

Endret av bjornawarjar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du pinget printern fra printservern? Hvis min hukommelse ikke er helt borte vil printservern alltid pinge skrivern før den sender utskrift (eller prøver å mappe den opp på server).

 

En kjapp sjekkliste:

 

* Får du pinget skriver fra printserver?

* Får du pinget skriver fra alle routere mellom printserver og skriver?

* Får du pinget printserver fra alle routere mellom printserver og skriver?

* Får du skrevet ut fra printservern direkte til skriveren?

* Har skriveren korrekt IP/nettmask?

* Kjør nmap mot skrivern og se om den svarer på TCP9100

Lenke til kommentar

Har prøvd dette:

Pinge fra klient i oslo. - fungerer

Pinge fra printserver. - fungerer

Pinge fra klient i bodø. - fungerer

Sette opp direkte print som går utenom printserveren. - fungerer

Satt opp print på samme måte på printserveren. - fungerer

Sjekket nettverksadresse, maske og gateway på printeren - ok

 

Får ikke sjekket nmap, da it-sjefen nekter meg å installere annen programvare enn den som er standard i bedriften. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Skal ikke banne på det, men det er ikke sikkert at nmap faktisk må installeres. Kan tenkes det holder å bare kjøre .exe-filen. Hvis du ikke får lov av sjefen din til å installere feilsøkningsprogramvare kan du spørre han om hvordan du kan få gjøre jobben din. Nmap er tidvis like viktig (om ikke mer viktig) enn ping.

 

Får du installert skrivern som lokal printer på din maskin? Har du forsøkt å reinstallere TCP/IP-porten(?) på printservern som den printern bruker?

Lenke til kommentar
Du trenger ikke nmap.

 

telnet x.x.x.x 9100

 

Da ser du raskt om printeren lytter på porten.

 

Grant_Lee

 

Telnet will only get you that far.... Trenger du å feilsøke på UDP-porter, eller generelt ønsker å se hvilke porter en server har åpen så er nmap veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke nmap.

 

telnet x.x.x.x 9100

 

Da ser du raskt om printeren lytter på porten.

 

Grant_Lee

 

 

Connecting To <ip-adresse>...Could not open connection to the host, on port 9100: Connect failed

 

Da lytter den tydeligvis ikke på denne porten. :hmm:

 

Mye mulig at du har adda den som Local Port slik som jeg gjorde i forrige uke, tror faktisk jeg brukte en hel dag på å finne ut hvorfor den ikke skrev over nettet.

 

Den feilen gjør jeg aldri igjen for å si det sånn

 

Det som er er at denne printeren fungerte fint for en stund siden, men sluttet plutselig å fungere.

Direkte print fungerer, så jeg skjønner ikke annet enn at feilen ligger på serveren eller et sted imellom.

 

Edit: svart Juicetyven

Endret av bjornawarjar
Lenke til kommentar
Du trenger ikke nmap.

 

telnet x.x.x.x 9100

 

Da ser du raskt om printeren lytter på porten.

 

Grant_Lee

 

 

Connecting To <ip-adresse>...Could not open connection to the host, on port 9100: Connect failed

 

Da lytter den tydeligvis ikke på denne porten. :hmm:

 

Jeg antar dette er fra printservern. Hvordan ser det ut fra en av klientene som får lov til å printe mot den?

Lenke til kommentar
Jeg antar dette er fra printservern. Hvordan ser det ut fra en av klientene som får lov til å printe mot den?

 

Det er samme resultat fra en klient som får printet direkte.

 

Da begynner jeg å lure på hvordan vedkommende får printet dit :p TCP/IP-print er det hvertfall ikke hvis den ikke får kontakt på TCP port 9100.

Lenke til kommentar
Jeg antar dette er fra printservern. Hvordan ser det ut fra en av klientene som får lov til å printe mot den?

 

Det er samme resultat fra en klient som får printet direkte.

 

Da begynner jeg å lure på hvordan vedkommende får printet dit :p TCP/IP-print er det hvertfall ikke hvis den ikke får kontakt på TCP port 9100.

Prøv å legge til en lokal printer på port http://xxx.xxx.xxx.xxx (internet port)

 

Printer som fy :p

 

Problemet er jo som sagt at normal tcp/ip-print funker dårlig.

 

Glemte kanskje å nevne at printeren er en Brother mfc-7820n.

Lenke til kommentar
Jeg antar dette er fra printservern. Hvordan ser det ut fra en av klientene som får lov til å printe mot den?

 

Det er samme resultat fra en klient som får printet direkte.

 

Da begynner jeg å lure på hvordan vedkommende får printet dit :p TCP/IP-print er det hvertfall ikke hvis den ikke får kontakt på TCP port 9100.

Prøv å legge til en lokal printer på port http://xxx.xxx.xxx.xxx (internet port)

 

Printer som fy :p

 

Problemet er jo som sagt at normal tcp/ip-print funker dårlig.

 

Glemte kanskje å nevne at printeren er en Brother mfc-7820n.

 

http-print?! *shrugs*

Lenke til kommentar
Du trenger ikke nmap.

 

telnet x.x.x.x 9100

 

Da ser du raskt om printeren lytter på porten.

 

Grant_Lee

 

Telnet will only get you that far.... Trenger du å feilsøke på UDP-porter, eller generelt ønsker å se hvilke porter en server har åpen så er nmap veldig nyttig.

 

Det er jeg selvsagt helt enig i, men i dette tilfellet var det jo kanskje mest interessant om den lyttet på TCP-9100...

 

Ellers er jeg enig i at nmap er et kjekt verktøy.

 

Mvh.

Grant_Lee

Lenke til kommentar
Jeg antar dette er fra printservern. Hvordan ser det ut fra en av klientene som får lov til å printe mot den?

 

Det er samme resultat fra en klient som får printet direkte.

 

Da begynner jeg å lure på hvordan vedkommende får printet dit :p TCP/IP-print er det hvertfall ikke hvis den ikke får kontakt på TCP port 9100.

Prøv å legge til en lokal printer på port http://xxx.xxx.xxx.xxx (internet port)

 

Printer som fy :p

 

Problemet er jo som sagt at normal tcp/ip-print funker dårlig.

 

Glemte kanskje å nevne at printeren er en Brother mfc-7820n.

 

http-print?! *shrugs*

 

Fant feilen. Det viste seg at leverandøren av vpn-løsningen ikke hadde konfigurert snmp-en ordentlig. :wallbash: :!:

Endret av bjornawarjar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...