Gå til innhold

Erstatnings tv fra MPX - Hvilken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er svaret mitt som jeg sendte idag:

 

"Hei

 

Det må da gå an å få en Samsung 40" LCD TV - LE40A559 eller Samsung 40" LCD

TV - LE40A656 hvis jeg betaler et passende mellomlegg?

Jeg har flere ganger sendt mail om dette uten å få svar. Hva er så umulig

ved dette?

 

Den Tatung 40" dere tilbød, er jeg ikke intressert i, da dens utseende ikke

akkurat fenger meg. Jeg skal ha den i stua. Dere må ha forståelse for at jeg

ikke vil ha en tv i stua som jeg ikke liker fasong og utseende på.

 

Selvsagt kan jeg heve kjøpet, så lenge jeg etter snart 7 uker, fortsatt

sitter uten tv. Jeg ble lovet å få min ferdig reparert for over 2 uker

siden. Jeg har enda ikke kontaktet forbrukerrådet, i håp om et svar på om å

få betale et mellomlegg på en av de to Samsungene.

 

Men igjen, jeg tilbyr meg å betale et passende mellomlegg på en av de to

Samsung tv jeg nevner først.

 

Men uansett så takker jeg for svar.

 

Mvh

kurt Kristiansen "

 

Edit: Jeg kan ikke etter beste evne påstå at jeg er en "umulig" kunde her. Jeg prøver å få til en løsning, men det ser håpløst ut.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Kanksje dette kan hjelpe:

 

http://forbrukerportalen.no/faq/omlevering_pc

 

Ved omlevering har du som forbruker krav på tilsvarende vare.

 

En ny generasjon PC vil ikke være tilsvarende vare med mindre det bare er mindre forskjeller det er snakk om. Du kan derfor som hovedregel kreve å heve kjøpet, og få tilbake kjøpesummen inkludert renter fra reklamasjonstidspunktet, der selger ønsker å omlevere med en ny PC.

 

Selger kan kreve at vederlag for den nytten du har hatt av Pc-en kommer til fradrag, men i så fall skal renter beregnes fra kjøpstidspunktet.

(min utheving)

 

Dette er ikke samme sak, men vil si at det kan tolkes på samme måte. Denne fyren vil altså få en ny og bedre PC, men ettersom dette ikke regnes som "tilsvarende", mener da forbrukerrådet at han har krav på å heve kjøpet.

 

Dette må da også være gjeldene når det gjelder TV. Utseende er en vesentlig del av det å kjøpe TV - og det vil være vanskelig for MPX å hevde at den TV'n du er tilbudt er "tilsvarende".

 

Her er utdrag fra forbrukerkjøpsloven, noen interessante punkter er uthevet:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Etter min mening har det gått mer enn "rimelig tid" (§30), og du har krav på å VELGE (§31 og §32) om du vil kreve prisavslag eller å heve kjøpet.

 

(lov: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#29)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Etter min mening har det gått mer enn "rimelig tid" (§30), og du har krav på å VELGE (§31 og §32) om du vil kreve prisavslag eller å heve kjøpet.

 

Desverre kan ikke forbruker velge da det har vært en dom på akkurat slike tilfeller. Hvis jeg ikke husker feil så var det en sak hvor forbruker krevde å heve kjøpet på et par sko hvor helen hadde løsnet. Kort fortalt så kom retten fram til at så lenge det er billigere å reparere/omlevere etc et produkt så skal det gjøres.

Altså man kan ikke kreve heving.

 

Har ikke noe kilde men regner med andre "bezzervizzere" her på forumet kan bla det opp :)

Lenke til kommentar
Desverre kan ikke forbruker velge da det har vært en dom på akkurat slike tilfeller. Hvis jeg ikke husker feil så var det en sak hvor forbruker krevde å heve kjøpet på et par sko hvor helen hadde løsnet. Kort fortalt så kom retten fram til at så lenge det er billigere å reparere/omlevere etc et produkt så skal det gjøres.

Altså man kan ikke kreve heving.

Joda, man kan kreve heving ;)

 

Dommen du snakker om dreide seg om kostnaden ved å omlevere sko pga. brukket hæl vs. å reparere den. Den dommen berørte med andre ord ikke noe om heving vs. omlevering pga lang reparasjonstid.

 

Her har kunden gitt MPX som selger mer enn lang nok tid til å sørge for avhjelp, som kan bestå i enten reparasjon eller omlevering. Etter 7 uker hvor hverken reparasjon eller omlevering er gjennomført har forbrukeren et klart krav på heving av kjøpet. 7 uker kan ikke kalles rimelig tid, særlig ikke når selger ikke engang kan tilby låneprodukt.

Lenke til kommentar
Etter 7 uker hvor hverken reparasjon eller omlevering er gjennomført har forbrukeren et klart krav på heving av kjøpet. 7 uker kan ikke kalles rimelig tid, særlig ikke når selger ikke engang kan tilby låneprodukt.

Og jeg som var i tvil om jeg kom noen vei med heving etter 13 uker i min sak...

 

*kose på min nye TH50PZ80*

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...