Gå til innhold

Erstatnings tv fra MPX - Hvilken?

Anbefalte innlegg

Jeg avviste den Tatung tven, og foreslo denne http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94744

Denne tven koster uansett mindre enn jeg betalte for min gamle.

Da jeg har ventet i 6 uker (om 2 dager) på å få reparert min gamle tv, vil jeg ha litt ertatning for tort og svie som det heter. Jeg betalte også frakta inn til rep selv, og har heller ikke spurt om låne tv.

Da får en se hva svaret blir på dette.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg avviste den Tatung tven, og foreslo denne http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94744

Denne tven koster uansett mindre enn jeg betalte for min gamle.

Da jeg har ventet i 6 uker (om 2 dager) på å få reparert min gamle tv, vil jeg ha litt ertatning for tort og svie som det heter. Jeg betalte også frakta inn til rep selv, og har heller ikke spurt om låne tv.

Da får en se hva svaret blir på dette.

Unnskyld meg lucky, men nå er du på jordet. Den TVen du kjøpte er ikke i NÆRHETEN av samme kvalitet som det samsungen du har bedt om gir. Den er oppgraderingen fra M86 serien i fjor, da du kjøpte din, og selv da var din 12k TV milevis unna Samsung M84 40" som dengang kostet 20k... Sorry ass, men du kommer til å bli skuffet.

Tatungen var sådan et bedre alternativ til den du hadde da den har flere HDMI, bedre teknologi etc. Men begge TV'ene er av typen "billige"...

No offence, bare sier det..

Lenke til kommentar

I min forrige jobb solgte jeg begge disse tvene, og kan si med hånad på hjertet at Tatungen er bedre enn den Myricaen.

Sistnevnte sitter på et overfylt lager i Danmark som de sliter med å selge ut.

Så du er egentlig heldig som får et tilbud om å bytte denne.

Og som andre sier her, Samsungen du spør om er alt for bra, du kan ha flaks og få den men jeg tviler sterkt.

Det er ikke prisen som er veiledene for bytte av produkt, det er funksjonene.

Skal du ha et erstatnignsprodukt så skal det være av samme funksjonalitet og ikke bli ansett som et dårligere produkt.

Så prøv heller å finn deg ut en tv rundt 7-8k så kanskje de vurderer dette, men det du spør om nå er galskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Dersom du hever kjøpet får du tilbake alle utlegg med skjønnsmessig fratrekk for tiden du har hatt og brukt tven. Om tven koster 5000kr i dag, vil det være naturlig at de tilbyr deg en tilsvarende tv, eller i underkant av 5000kr ved heving av kjøp.

Selvsagt vil ikke butikken foreslå heving - da taper de penger.

Lenke til kommentar

Innrømmer at jeg er i villrede nå.

Har vært på jobb siden jeg fikk mail fra MPX idag, så har ikke sett evt svar på min mail enda.

Har vel bestemt meg for å foreslå å betale et mellomlegg på denne Samsungen

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92842

Er usikker på hvor mye jeg skal akseptere å betale mellom.

Edit: Da endel er avklart angående Infocare, har jeg døpt om tråden.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Infocare er noe forb***a dritt, hadde selv store problemer med dem noen år tilbake: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=538929

Komplett ordnet heldigvis opp(stor pluss til dem). Jeg hevet kjøpet etter ca 4 måneder (da den nye tv'n jeg fikk også hadde feil og mangler), og fikk da hele kjøpesummen (inkl. frakt) tilbakebetalt.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Må si forbrukerkjøpsloven ikke er helt rettferdig overfor selger ved mange tilfeller. Teoretisk sett kan man få tilbake full kjøpesum for en 4 år gammel 40" som ble kjøpt for 25000, og for den prisen får man nå en 52" A656...

I dette tilfellet er 40A656 MILEVIS foran det ødelagte produktet på alt. Jeg hadde blitt VELDIG fornøyd om jeg fikk en 40A559 :) Den er forøvring veldig bra den og.. lillebroren min har 40A559, og jeg har 46A656.. for å være ærlig synes jeg ikke forskjellen på dem er stor nok til å forsvare prisdifferansen (på samme størrelse).

Å henge seg opp i priser før og nå er ganske meningsløst, da prisen på teknologi synker raskere enn alt annet. Får man et nytt produkt som er bedre enn det man leverte inn, bør man si seg fornøyd :)

Lenke til kommentar

Joda, ser hvor du vil hen pifler, men da min tv tok kvelden etter 21 mnd og er uten tv i 6 uker, bør en vel få litt sukker på vaflen vel. Jeg kjøpte den tven i tro om at jeg slapp å styre med slike ting som har skjedd nå, ihvertfall ikke så kort tid etter kjøpet. Aller helst ville jeg ha beholdt Fujitsu Siemens jeg hadde, da jeg var fornøyd med den.

Jeg kan også kreve å heve kjøpet, noe jeg egentlig ikke vil, men kan de ikke tilby noe annet enn den Tatungen, får jeg gå for det. Den Tatungen jeg ble tilbudt, er så stygg at jeg ikke vil ha den i stua.

Jeg har heller ikke sagt at jeg skal ha en LE40A656 i erstatning. Jeg skal foreslå et mellomlegg i prisen.

Lenke til kommentar
Joda, ser hvor du vil hen pifler, men da min tv tok kvelden etter 21 mnd og er uten tv i 6 uker, bør en vel få litt sukker på vaflen vel. Jeg kjøpte den tven i tro om at jeg slapp å styre med slike ting som har skjedd nå, ihvertfall ikke så kort tid etter kjøpet. Aller helst ville jeg ha beholdt Fujitsu Siemens jeg hadde, da jeg var fornøyd med den.

Jeg kan også kreve å heve kjøpet, noe jeg egentlig ikke vil, men kan de ikke tilby noe annet enn den Tatungen, får jeg gå for det. Den Tatungen jeg ble tilbudt, er så stygg at jeg ikke vil ha den i stua.

Jeg har heller ikke sagt at jeg skal ha en LE40A656 i erstatning. Jeg skal foreslå et mellomlegg i prisen.

Joda, jeg støtter deg selvsagt i kravet ditt om å få en ny TV. Når man kjøper elektronikk er det alltid en mulighet for at ting bare dør, og det vet man når man kjøper den. Det kalles uflaks, og det får man bare leve med. Tatungen er veldig stygg, der er jeg enig. Regner med de går med på å gi deg 40A656 mot mellomlegg.

Det jeg reagerer på er at du var inne på tanken om å få en 46A559, kun fordi den var noen kroner billigere enn din var for 2 år siden.. Husk at butikken må ta dette tapet, da de sitter med din gamle som nå ikke er verd mer enn noen tusenlapper. Selvsagt skal du få et MINST like bra produkt som du hadde, men der stopper også min sympati :)

Lenke til kommentar

Min gamle tv er vel vraket på Infocare tenker jeg. Vet ikke hvordan butikken takler dette. De får ganske sikkert erstatning av produsenten vel?

Jeg ser selvsagt nå at å få en ny 46" i erstatning er helt på jordet, som ble nevnt før i tråden. Det har jeg også erkjent. Skal også innrømme at jeg er totalt uvitende når det kommer til slike garantisaker. Er jo derfor jeg henvendte meg til dette forumet, for å få råd om saken fra folk som evt hadde vært borti lignende eller kan endel om slikt :)

Lenke til kommentar

Da har jeg trukket mitt første forslag, som var helt på jordet hehe.

Sendte MPX en mail nå, hvor jeg foreslo et mellomlegg på 1000 kroner pluss 700 kroner jeg hadde i fraktutgift på den defekte tven. Altså 1700 kroner i mellomlegg.

Det dreier seg om denne:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92842

Det kan da vel ikke være et urimelig forslag? Hvis noen mener det også er helt galt, kan jeg likegodt gå for å heve kjøpet, og "tjene" penger på det, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Ok, jeg ser tegninga.

Da jeg har 700 kroner tilgode i fraktkostnader, som jeg kan legge i en erstatnings tv, kan jeg tenke meg denne:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94741

Er det også for mye forlangt?

Edit: Hvor mye kan jeg forvente å få tilbake hvis jeg hever kjøpet?

full pris

Minus rimelig vederlag for vesentlig nytte, pluss renter...

Og når summen av regnestykket ditt da blir ~0 så kan vi vel kanskje si at han vil få tilbake den summen han kjøpte TV'en for da?

Lenke til kommentar
Ok, jeg ser tegninga.

Da jeg har 700 kroner tilgode i fraktkostnader, som jeg kan legge i en erstatnings tv, kan jeg tenke meg denne:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94741

Er det også for mye forlangt?

Edit: Hvor mye kan jeg forvente å få tilbake hvis jeg hever kjøpet?

full pris

Minus rimelig vederlag for vesentlig nytte, pluss renter...

Og når summen av regnestykket ditt da blir ~0 så kan vi vel kanskje si at han vil få tilbake den summen han kjøpte TV'en for da?

Trolig ikke... Ser du på Rt. 2007 s. 1274 (Mobildommen) og Rt. 2002 s. 173 så setter de bruksfradraget relativt høyt. For en 2 år gammel tv er det ikke umulig for butikken å argumentere for et bruksfradrag på 30-40% noe som vil bli 3600-4800kr. Forsinkelsesrente vil bli på ca 2700, så det vil kunne bli et tap for forbruker. Emm er dette rimelig da prisene faller mye i løpet av to år...

Lenke til kommentar

Hvilken rente opererer man med i slike saker? Vanlig innskuddsrente på sparekonto?

Skjønner ikke helt hvorfor man får rente egentlig. Det er jo ikke akkurat en investering å kjøpe TV. Jeg synes det bikker litt for mye i kundens favør i slike tilfeller. Hvis man kan Ha en TV i 4 år og få refundert salgspris er det klart man tjener fett på det...

Lenke til kommentar
Hvilken rente opererer man med i slike saker? Vanlig innskuddsrente på sparekonto?

Skjønner ikke helt hvorfor man får rente egentlig. Det er jo ikke akkurat en investering å kjøpe TV. Jeg synes det bikker litt for mye i kundens favør i slike tilfeller. Hvis man kan Ha en TV i 4 år og få refundert salgspris er det klart man tjener fett på det...

Og det er derfor fbkjl. § 50 innrømmer selger vederlag for vesentlig nytte, nettopp for å utgjevne den skjevheten. Renten er etter forsinkelsesrenteloven og satsen fastsettes ved forskrift. Pr dags dato er den på 12,75%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...