Gå til innhold

Erstatnings tv fra MPX - Hvilken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husk at forbrukerkjøpsloven skal tolkes. Det står at dersom kunden er foruten sitt produkt i over en uke kan han kreve et erstatningsprodukt til hans eget er reparert. (dersom dette ikke volder selger unødige kostnader. dessuten gjelder det primærbehov).

 

Jeg anbefaler deg å be om låneTV, men i og med at du har kjøpt saken på nettet er jeg ganske overbevist om at de ville mene det er et altfor stort tap for dem å sende deg en TV fram og tilbake og kanskje til og med lage b-vare av en a-vare. Kanskje finner de også på å si at en TV ikke er et primærbehov her i livet.

 

Når det gjelder å heve kjøpet er det i tilfeller der avhjelpen/reparasjonen tar urimelig lang tid. Så kan en tolke og diskutere fram og tilbake med allverdens byråkrati hva som er urimelig og så er TVen din ferdig i mellomtida.

 

Jobber på service/PC-klinikk på Elkjøp og sender en pall med stasj inn til Infocare annenhver dag. Vi har 10 utlånsTVer, 120 utlånsmobiler og 60 utlånsPCer. Hvis ALT er utlånt kan vi si at det vil være en unødig kostnad å låne noe til kunden, da vi ville måtte risikert b-vare. Tror også vi ville hatt hjemmel i loven for det da vi har strukket oss ganske langt med det antallet erstatningsprodukter vi har.

 

Du sier at Elkjøp bare har et visst antall utlånsprodukter, men dette stemmer vel ikke helt. Så vidt jeg vet har dere 30 dagers returrett på de fleste varene, noe jeg har benyttet meg av et par ganger når jeg hadde behov for et "låneprodukt".

 

Når det er sagt, må jo også kundens situasjon tas med i betraktningen når det er snakk om "unødige" kostnader. La oss si at det er en TV som er defekt, og kunden sitter med et dyrt abonnement på kabel-TV. Da blir dette en veldig unødig kostnad mens TV'n er inne til reparasjon, siden kunden da ikke har tilgang til noe han har betalt. Men som sagt, hos Elkjøp er ikke dette noe stort problem, det lar seg lett løse på eget initiativ :)

Lenke til kommentar

At du har benyttet deg av 30 dagers returrett bare for at du skulle låne et tv, det er svindel. Det er like dumt som om du ikke har bil, og vil til Sverige en tur, og prøvelåner en bil i en forhandler her, og drar til Sverige.

Problemet med 30 dager ordningen, er jo at det blir misbrukt.

 

Men når det er snakk om at kunden trenger et låneprodukt, så regner jeg med at det ikke blir noen problem å låne en utstillingsmodell eller slikt.

Når det gjelder tv'er som kommer tilbake innen 30 dager, så blir ikke de tv'ene værende i butikken lenge, før de har blitt solgt på nytt igjen. Og selvsagt til en lavere pris.

 

Grunnen for at vi har kringkastingslisens, er pga at tv er luksus, og ikke et behov.

Men behovet er nok større i dag enn den gang denne luksusavgiften startet.

Jeg syntes likevel det er dårlig av butikker som ikke låner ut tv, til sine kunder.

Men det er vel sikkert et større problem med nettbutikker.

 

Til trådstarter: Fyll ut klageskjemaet på forbrukerportalen.no nå, og skriv det ut, og signer. Så kan det sendet på epost til forbrukerrådet i dag.

Du har ingenting å tape på det. Og om Mpx godtar heving av kjøpet, så vil jo bare saken til Forbrukerrådet bli avsluttet uansett.

Lenke til kommentar
Husk at forbrukerkjøpsloven skal tolkes. Det står at dersom kunden er foruten sitt produkt i over en uke kan han kreve et erstatningsprodukt til hans eget er reparert. (dersom dette ikke volder selger unødige kostnader. dessuten gjelder det primærbehov).

Har du noe sted i loven eller forarbeidene som sier det kun gjelder primærbehov?

 

Ja, det har jeg.

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

 

Du sier at Elkjøp bare har et visst antall utlånsprodukter, men dette stemmer vel ikke helt. Så vidt jeg vet har dere 30 dagers returrett på de fleste varene, noe jeg har benyttet meg av et par ganger når jeg hadde behov for et "låneprodukt".

 

Når det er sagt, må jo også kundens situasjon tas med i betraktningen når det er snakk om "unødige" kostnader. La oss si at det er en TV som er defekt, og kunden sitter med et dyrt abonnement på kabel-TV. Da blir dette en veldig unødig kostnad mens TV'n er inne til reparasjon, siden kunden da ikke har tilgang til noe han har betalt. Men som sagt, hos Elkjøp er ikke dette noe stort problem, det lar seg lett løse på eget initiativ :)

 

Å kjøpe et produkt og returnere det på 30 dager som låneprodukt betrakter vi som svindel, og da 30 dagers returrett ikke er en lovfestet rett, men en tjeneste fra Elkjøps side, kan kan vi nekte kunden å levere tilbake dette hvis vi oppdager slik opptreden.

 

Angående unødig kostnad. Eksempel: To kunder kan ha kjøpt hver sin like Samsung-TV som begge er hos verksted i 1 mnd. Den ene har vanlig antenne og den andre har digitalabonnement til 600 kroner måneden. Den andre kunden har da selv valgt dette abonnementet vel viten om at hennes/TV like lett kan trenge reparasjon som en hvilken som helst annen. Samsung (eller andre produsenter for den saks skyld) behandler ikke kunder bedre og deler ut erstatninger hvis de har dyre abonnementer. Abonnementer er kundeforhold med en annen leverandør og angår ikke TV-produsenten overhode.

Endret av daffodiL
Lenke til kommentar
Husk at forbrukerkjøpsloven skal tolkes. Det står at dersom kunden er foruten sitt produkt i over en uke kan han kreve et erstatningsprodukt til hans eget er reparert. (dersom dette ikke volder selger unødige kostnader. dessuten gjelder det primærbehov).

Har du noe sted i loven eller forarbeidene som sier det kun gjelder primærbehov?

 

Ja, det har jeg.

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Nå snakket du om primærbehov. Et primærbehov er noe du trenger for å fungere i det daglige. Det stilles ikke noe krav til et slikt behov for at kunden skal ha rett på låneprodukt.

Lenke til kommentar
Husk at forbrukerkjøpsloven skal tolkes. Det står at dersom kunden er foruten sitt produkt i over en uke kan han kreve et erstatningsprodukt til hans eget er reparert. (dersom dette ikke volder selger unødige kostnader. dessuten gjelder det primærbehov).

Har du noe sted i loven eller forarbeidene som sier det kun gjelder primærbehov?

 

Ja, det har jeg.

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Nå snakket du om primærbehov. Et primærbehov er noe du trenger for å fungere i det daglige. Det stilles ikke noe krav til et slikt behov for at kunden skal ha rett på låneprodukt.

 

Nå pirker du bare på ordvalget. Når det står at man skal se an kundens behov kan vi anse at kunden ikke dauer av å være uten sin playstation. Som sagt tidligere. VI har låneTVer. Men kan tenke meg at MPX ikke har det fordi di mener det ikke er noe kunden MÅ ha. Var det for kryptisk for deg?

Lenke til kommentar
Nå pirker du bare på ordvalget. Når det står at man skal se an kundens behov kan vi anse at kunden ikke dauer av å være uten sin playstation. Som sagt tidligere. VI har låneTVer. Men kan tenke meg at MPX ikke har det fordi di mener det ikke er noe kunden MÅ ha. Var det for kryptisk for deg?

Når ordvalget endrer hvilke krav som stilles så drastisk som det gjorde her var det verdt å pirke på.

 

Det stilles ikke krav i Forbrukerkjøpsloven til at kunden MÅ ha produktet for å ha krav på låneprodukt. Det stilles krav til at kundens behov skal veies opp mot kostnaden for selger. Når selgers hovedprodukter går inn under det kunden har kjøpt, skal det ganske mye til for at man skal kunne pårope seg "urimelig kostnad og ulempe". Det vil ikke regnes som urimelig at en som selger TVer har noen til utlån.

 

Hverken PC, TV eller mobiltelefon vil falle inn under begrepet primærbehov, det var derfor jeg pirket på det. Primærbehov er slikt som klær, mat og vann.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli dyktig lei både MPX og Infocare. Har nå sendt 5 mails til MPX uten å få svar. Er blitt slik nå at irritasjonen min sakte vender over mot MPX. Er tross alt de som har solgt meg denne tven, og bør ta såpass anvar at de i det minste besvarer mail.

 

Skal fylle ut klageskjemaet på forbrukerportalen.no i kveld da jeg kommer hjem fra jobb, så får en se hva som skjer.

 

Denne mølla tar vel minst like lang tid som reperasjonen har tatt, men det driter jeg i nå.

Lenke til kommentar
Nå begynner jeg å bli dyktig lei både MPX og Infocare. Har nå sendt 5 mails til MPX uten å få svar. Er blitt slik nå at irritasjonen min sakte vender over mot MPX. Er tross alt de som har solgt meg denne tven, og bør ta såpass anvar at de i det minste besvarer mail.

 

Skal fylle ut klageskjemaet på forbrukerportalen.no i kveld da jeg kommer hjem fra jobb, så får en se hva som skjer.

 

Denne mølla tar vel minst like lang tid som reperasjonen har tatt, men det driter jeg i nå.

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg dukket opp personling nede på Alna hvor InfoCare ligger. De har også hatt et par runder hvor de ansatte faktisk tok med seg ting HJEM for å "teste", selge videre etc. Ikke det at jeg tror du har blitt utsatt for lignende. At de ikke tar telefonen er skandaløst og jeg hadde tatt kontakt med sjef eller leder der nede. Info om sånt får du f.eks via nettsidene deres. Deretter en tur på gule sider.

 

Forbrukerådet burde kunne hjelpe deg, i det minste med dine rettigheter. At du har trøbbel med MPX oppå det hele anser jeg for å være skikkelig uflaks. Der har jeg alltid fått god hjelp. At de ikke ringer når de sier de skal, tar kontakt som avtalt etc er et brudd på avtaler og du kan jo henvise til sådane når du ønsker å heve kjøpet, bytte vare etc.

 

Lykke til! Føler med deg.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke opp til elkjøp eller mpx eller noen andre å definere kundens absolutte behov. Hvis jeg har kjøpt en tv er det fordi jeg vil ha en tv. Hvis jeg har tre tver i husstanden har jeg kanskje ikke _behov_ for lånetv mens en av dem er på service, på samme måte som at man kan argumentere for at en 28" dekker de samme behov som en 40" skjerm i en låne-tv-sammenheng.

Lenke til kommentar

Om du ikke har blitt tilbydd noen lånetv, så vil også forbrukerkjøpsloven §30 være til nytte for deg. Om du hadde fått lånet en lånetv, så ville butikken selvsagt forklart seg med at det er innenfor rimelig tid, pga kunden har låne-tv.

 

Jeg tror ikke du har noen tilgang til Infocare selv. De har nok ikke lov til å slippe deg inn.

 

Jeg syntes at du skal fylle ut klageskjemaet til forbrukerrådet, printe det ut, signere det, skanne det, og sende det med en epost til ditt lokale forbrukerråd.

Du vil da få svar fra Forbrukerrådet innen kort tid.

 

Jeg ville gjort dette i dag, om jeg var deg. Desto lenger tid du utsetter, desto lenger tid vil saken ta.

Lenke til kommentar

Jepp, og den skal du selvfølgelig få reparert. Hadde du vært fornøyd med din 28" som en permanent løsning ville du jo ikke kjøpt den nye. Så at du skal få den reparert er jeg helt enig med deg i:) Og at det bør skje noe litt raskere enn det har gjort for ditt vedkommende, OG/ELLER at tilbakemeldingene bør komme tett som haggel.

 

Ønsket mer generelt å kommentere at jeg alltid har ment at det ikke gavner noen å kreve lånetelefon, lånetv eller annet bare fordi man har rett til det. Har man et behov er det selvfølgelig fint at det finnes en ordning for det, men at man skal gjøre det enten for å "straffe" butikken, eller bare for å bruke alle rettigheter maksimalt har jeg aldri hatt sansen for.

Lenke til kommentar

Endelig, etter min 5 mail, fikk jeg svar fra MPX.

 

"Aktnr. Produkt Min Ref.

1589XXX VQ40-1

Status Melding

Forventet ferdig 25/09/08 16:00 Vi venter på deler"

 

Hvordan er det mulig! Bestiller de deler fra mars? Trodde fabrikken ligger i tyskland eller østen en plass jeg.

 

Ja ja nå har jeg ihvertfall en dato.Men jeg skal gjøre det du foreslo, i god tid før den datoen, snillekim. Den skal sendes tvert hvis jeg ikke mottar tven like etter. Tviler enda på sannheten i dette.

Lenke til kommentar
Endelig, etter min 5 mail, fikk jeg svar fra MPX.

 

"Aktnr. Produkt Min Ref.

1589XXX VQ40-1

Status Melding

Forventet ferdig 25/09/08 16:00 Vi venter på deler"

 

Hvordan er det mulig! Bestiller de deler fra mars? Trodde fabrikken ligger i tyskland eller østen en plass jeg.

 

Ja ja nå har jeg ihvertfall en dato.Men jeg skal gjøre det du foreslo, i god tid før den datoen, snillekim. Den skal sendes tvert hvis jeg ikke mottar tven like etter. Tviler enda på sannheten i dette.

De statusene som Infocare kommer med, de stemmer aldri. Og de blir utsatt gang på gang.

Jeg ville forsatt sendt klageskjemaet til Forbrukerrådet. Gjort det?

Lenke til kommentar

Har nå fått mail fra MPX hvor de tilbyr meg nytt tv.

Denne: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=86597

 

Det var denne jeg hadde: http://www.forbrukertipset.com/tv-fujitsu_...rica-vq40-1.asp

 

Jeg ga 11000 kr for den for snart 2 år siden. Da får jeg en tv i erstatning som koster 4500 kroner mindre.

 

Hva mener folket om denne erstatningen? Evt. noen som kan foreslå et bedre erstatningstv?

 

Kan også være villig til å betale et mellomlegg på en bedre tv, hvis noen har gode forslag på slike?

 

I tillegg til vanlig tv titting, ser jeg på mye film, og så spiller jeg en del bilspill. Den bør da ikke ha etterslep.

 

Er denne for mye forlangt å få i erstatning? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92842

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Har nå fått mail fra MPX hvor de tilbyr meg nytt tv.

Denne: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=86597

 

Det var denne jeg hadde: http://www.forbrukertipset.com/tv-fujitsu_...rica-vq40-1.asp

 

Jeg ga 11000 kr for den for snart 2 år siden. Da får jeg en tv i erstatning som koster 4500 kroner mindre.

 

Hva mener folket om denne erstatningen? Evt. noen som kan foreslå et bedre erstatningstv?

 

Leste fram til det stod tatung, så kunne man vel enkelt og greit konkludere med "Nei"

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97162

 

Litt ekstra skal man ha for tort og svie.

 

Eller en av disse, om plasma er aktuelt:

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=91368

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97171

 

Begge knallgode tver.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Da jeg ikke har noe som helst erfaring med plasma tv, hvordan fungerer de i spill?

 

Etter min erfaring, veldig bra. Plasma har generelt et godt sortnivå, men mer enn det våger jeg ikke uttale meg om teknologien. Jeg spiller mye på plasmaskjermen min, og har bare positive ting å si om de to tvene jeg eksemplifiserte, da de har fått svært gode anmeldelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...