AKIRAx77 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hei, så en stor artikkel i Dagbladet om at folk må redusere forbruket når renta går opp. Så innspirert av det tenkte jeg at jeg skulle se på noen av mine faste utgifter. Som for eksempel min 20 mbit linje fra Nextgentel (NGT). Jeg betaler 559 kr mnd for å ha den. Så ser jeg på NGT sin sider og jeg finner ikke mitt abo. Det jeg ser er ett nytt abo med tilsvarende hastighet med 30 kr billigere. Da stusset jeg litt over hvorfor jeg betaler mer for samme produkt! Så jeg ringte NGT og spurte. Hun sa: Vi kan ikke bare senke prisen din uten at du må betale ett endringsgebyr på 299 kr. Alternativt er at du binder deg for 12 nye mnd og da slipper du gebyret. Unnskyld? NGT har funnet opp ett gebyr for at folk skal endre prisen på noe de betaler for mye for? Så spurte jeg hvor lenge siden det var at prisen var endret. Og da sa hun heller litt mælt "En stund siden". Mao har jeg betalt for mye i ganske lang tid! Nå er jo ikke det denne kundebehandleren sin feil, og jeg prøvde å ikke la min frustrasjon gå for mye ut over henne. Så jeg har bundet med til 12 nye mnd for jeg er fornøyd med NGT, men jeg føler meg alikevel en smule lurt eller snytt her. Bør jeg føle meg det? Bør jeg ta dette opp med noen over henne i NGT? For dere andre som har NGT abo, sjekk om dere betaler for mye!! NGT fikk nettopp en KRAFTIG skrape i lakken i mitt syn. Jeg trodde ikke de bedrev så småelig bisniss. Dette er ting man hører om disse virtuelle opperatørene i mobilnette som fakturer i hytt og pine. Ikke store seriøse Nextgentel! AKIRA Lenke til kommentar
frevild Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Da du inngikk avtalen, mente du vel at 559,-/md var grei pris. Ellers ville du ikke ha inngått den. At NGT senere tilbyr samme tjeneste billigere til andre, bør ikke ha noe å si. Hadde du vært fornøyd hvis senere kunder måtte betale like mye som du? Dette blir litt som å kjøpe en vare i en butikk, og så oppdager man dagen etter at prisen på varen er satt ned. Gir det noen grunn til å klage? Nei. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 NGT kan lage så mange gebyr dei vil på sine produkter. Du har heller ikkje noko rett til å få ein lågare pris sjølv om dei kjem med eit nytt tilbod. Du sa ja til å betale 559, då er den prisen gjeldande heilt du sjølv gjer endringar. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Arbeidsplassen min var nok ein av dei fyrste kundane til NGT i Oslo, og så eg såg at dei senka prisane veldig for nye kundar, ringte eg dei. Det gjekk greitt å senka prisen på vårt abonnement, utan noko gebyr. Det er kanskje annleis for bedriftskundar. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Da du inngikk avtalen, mente du vel at 559,-/md var grei pris. Ellers ville du ikke ha inngått den. At NGT senere tilbyr samme tjeneste billigere til andre, bør ikke ha noe å si. Hadde du vært fornøyd hvis senere kunder måtte betale like mye som du? Dette blir litt som å kjøpe en vare i en butikk, og så oppdager man dagen etter at prisen på varen er satt ned. Gir det noen grunn til å klage? Nei. Jeg vil nok påpeke at det er en stor forskjell på en vare og en tjeneste. Spesielt i eksemplet du fremlegger. Ja, da jeg inngikk avtalen var prisen ok for det var den eneste prisen de hadde. Det jeg etterlyser er vel litt moral og etikk av ett selskap som åpenbart med viten og vilje skor seg på ved å ikke sette ned prisen på nøyaktig samme tjeneste til alle sine kunder samtidig. Det er jo ingen tvil om at dette har de spekulert i og utnyttet. Og i tillegg så er de kjipe med det og sier at de fint kan endre prisen om jeg betaler 299 eller binder meg for 12 nye mnd. NGT eksisterer for meg, og de lever av meg. Men måten dette er på virker det jo mer som om jeg eksisterer for dem og at jeg er ett problem som enten må betale for å fikses opp i eller binde meg. De har nok helt sikkert loven på sin side, men loven forandres ikke om ikke forbrukere klager og belyser problemer. AKIRA Lenke til kommentar
frevild Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er nok ingen forskjell på kjøp av vare og kjøp av tjeneste i denne sammenheng. Poenget er i begge tilfellene at man selv velger om den angitte prisen er rimelig eller ikke. Mener man prisen er for høy, står man fritt i å avstå fra handelen. Du er ikke urettferdig behandlet bare fordi senere kunder fikk gunstigere vilkår. Jeg ser ikke problemet overhodet. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 En vare har en engangsum og kjøpes der og da. Den er forbrukt da den er kjøpt. Men det finnes hundrevis av eksempler her på forumet hvor folk har bestilt hardware. Sett prisen droppe før de har fått den levert. Klaget og fått ny pris. Men en vare vil skille seg ut ved at det er en engangs handel. En tjeneste stiller seg veldig annerledes. En tjeneste er en vedvarig avtale om å motta en tjeneste som har en fast avtalt pris. Jeg legger ikke skjul på at prisen er avtalt. Men en tjeneste er også konstant under konkurranse fra konkurrerende selskaper som levere nøyaktig samme produkt. Måten man overlever på er jo å enten senke priser, levere bedre tjeneste eller i apple sitt tilfelle heve prisen og hype opp egen merkevare så folk tror de kjøper noe kult. Ok, en liten digresjon der. Poenget mitt er at det er i NGT sin interesse å holde kundene på godsiden til enehver tid, da de ikke er unike i markedet. Som jeg annerkjente over her har de nok loven i hånde. Men er det god forettning og drive slikt over tid? Jeg har satt NGT ganske høyt i markedet. Som en av de store seriøse aktørene man kan stole på. Nå føler jeg de ligger litt i rennesteinen med andre useriøse virtuelle aktører. Og ja..jeg føler meg litt snytt rett og slett! Tenk så kult det hadde vært om måten jeg oppdaget at 20mbit linjen var 30 kr billigere ved at jeg så fakturaen var billigere. De hadde fått så mye ros og anbefalinger av meg til venner og kjente. Alle som hadde spurt meg om berdbåndsleverandør hadde fått NGT anbefalt. Nå....ikke tilfelle. AKIRA Lenke til kommentar
frevild Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 En vare har en engangsum og kjøpes der og da. Den er forbrukt da den er kjøpt. Men det finnes hundrevis av eksempler her på forumet hvor folk har bestilt hardware. Sett prisen droppe før de har fått den levert. Klaget og fått ny pris. Men en vare vil skille seg ut ved at det er en engangs handel. En tjeneste stiller seg veldig annerledes. En tjeneste er en vedvarig avtale om å motta en tjeneste som har en fast avtalt pris. Jeg legger ikke skjul på at prisen er avtalt. Men en tjeneste er også konstant under konkurranse fra konkurrerende selskaper som levere nøyaktig samme produkt. Måten man overlever på er jo å enten senke priser, levere bedre tjeneste eller i apple sitt tilfelle heve prisen og hype opp egen merkevare så folk tror de kjøper noe kult. Ok, en liten digresjon der. Poenget mitt er at det er i NGT sin interesse å holde kundene på godsiden til enehver tid, da de ikke er unike i markedet. Jeg sa i sted at det i denne sammenheng ikke er noen forskjell mellom kjøpsavtaler og tjenesteavtaler, og det er det heller ikke. Det du viser til om konkurranse er ikke relevant med mindre man i den eksisterende avtalen har rett til oppsigelse. Og uansett er det bedriftens sak å vurdere hvorvidt kundene heller vil stikke av til konkurrentene. Man har ikke noe rettslig eller moralsk krav på at en bedrift skal tilby konkurransemessige avtaler. Som jeg annerkjente over her har de nok loven i hånde. Men er det god forettning og drive slikt over tid? Jeg har satt NGT ganske høyt i markedet. Som en av de store seriøse aktørene man kan stole på. Nå føler jeg de ligger litt i rennesteinen med andre useriøse virtuelle aktører. Og ja..jeg føler meg litt snytt rett og slett! Tenk så kult det hadde vært om måten jeg oppdaget at 20mbit linjen var 30 kr billigere ved at jeg så fakturaen var billigere. De hadde fått så mye ros og anbefalinger av meg til venner og kjente. Alle som hadde spurt meg om berdbåndsleverandør hadde fått NGT anbefalt. Nå....ikke tilfelle. AKIRA Nei, det er sjelden god forretning å irritere kundene. Det er antagelig derfor mange bedrifter setter ned prisen på varer etter bestilling, slik du beskriver. Men man har ingen grunn til å føle deg snytt om de lar være. Varen eller tjenesten vil jo være den samme, og prisen likeså. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Dette er ikke enestående akkurat. Telenor gjør det samme. F.eks ringkontant som var deres første kontantkort. Der kostet det 2,79 Kr/min. Så kommer djuice cash på banen. Akkurat det samme som ringkontant, men der koster der 0,99 Kr/min. Det er gratis å bytte fra ringkontant til djuice cash, men dette var noe telenor ikke ville gå ut med til kundene. Så de håpte at så mange som mulig ville beholde ringkontant for det tjente de noe voldsomt på. Sånn er det i business verden dessverre Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Nå må du sjekke hvilket abb du har, hva du får med og hvilken kampanje du hadde da du bestilte. Når firmaer endrer tilbudene så endres det også på hva man får med. Så som oftest er det ikke noe "nedjustering" heller en endring. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Mitt abo eksisterer ikke hos NGT lenger. Men det nye som var billigere har nøyaktig de samme spesifikasjonene som mitt gamle. Var ingen kampanje da jeg bestilte. AKIRA Lenke til kommentar
Musty Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 jeg har akkurat samme sak som trådstarter. Min far har også AKKURAT samme abbonnement som meg (vi bestilte samme dag, og fakturaene våre er helt like). I september i fjor fikk han en mail fra NGT som sa at de nå setter ned prisen på hans abb med kr 30,- i måneden. Etter en liten tid spurte jeg om ikke jeg også skulle få det, men nei det kunne jeg ikke, ikke uten å måtte betale gebyret for å skifte abbonementet. Jeg prøvde å argumentere med at min far har fått det helt vederlagsfritt og at han har akkurat samme abbonnement som meg, men de kunne likevel ikke gjøre noe. Jeg har til slutt gitt opp, fordi det ville tatt meg år før jeg hadde spart noe som helst pga dette gebyret de vil ta.... Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Mitt abo eksisterer ikke hos NGT lenger. Men det nye som var billigere har nøyaktig de samme spesifikasjonene som mitt gamle. Var ingen kampanje da jeg bestilte. AKIRA Så du har ikke antivirus inkludert eller noe? Hva heter abo ditt? Spesifikasjonen på linjen kan være det samme men det kan hende du får noe med som ikke er med i det nye. Samt at du har andre avtalevilkår. Om du ringer NGT så kan de nok sjekke det for deg. Samt en ting til, hadde du binding eller løpende abo? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg var borti det samme, men fikk ordnet det etter at jeg skrev en e-post til NGT samtidig som jeg la den ut (de er kanskje redde for dårlig PR) på bloggen min. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Ofte hjelper nok en e-post mer enn en telefonsamtale i slike saker. Ofte har nok de som løser skriftlige saker litt større muligheter til å løse ting.... samt at om en formulerer seg «riktig» så kan en lett få ting som en ønsker :-) Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Vel, det er forsåvidt løst i mitt tilfelle. Jeg har nå den nye prisen og jeg fikk det gratis ved å binde meg i 12 mnd. Jeg sier løst siden jeg har ingen planer om å bytte vekk fra NGT. Så det å binde seg i 12 mnd når jeg bor i en leilighet jeg eier så virket ikke det så komplisert. Det jeg reagerer på er jo at jeg har betalt for mye i lang tid. At det virker uetisk og frekt å tyne meg for mer penger enn andre. Man kan da ikke forvente at en kunde hver mnd skal sjekke om prisen på produktet man får har endret seg? Til Samcki: Da jeg startet abo hos NGT fikk jeg vel med noe gold trial membership greier. Men jeg har aldri betalt ekstra for det, og jeg antar det falt vekk når je gikke ba om det igjen. Så abo mitt har vært ett plain vanilla abo. Ikke noe ekstra stuff som jeg har måtte betale for. AKIRA Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Forklaringen jeg fikk fra NGT var jo denne, så de har jo egne regler å forholde seg til. Ved endring i våre produkter så oppgraderte vi tidligere hastigheten til våre kunder automatisk. Dette innebar at kundene ble liggende med nye abonnement, og disse hadde andre vilkår enn de som var gjeldende ved avtaleinngåelsen med oss. Dette var uheldig, da kundene selvfølgelig reagerte på at deres avtale var endret. Derfor sluttet vi med denne praksisen for et par år siden. At det derimot ikke er særlig god kundebehandling er vi vel enige om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå