Gå til innhold

Hva trengs av maskinvare for å klare 1080p?

Anbefalte innlegg

[...]min erfaring er at CoreAVC er den mest effektive codecen. Men denne kan selvfølgelig ikke brukes på BR/HDDDVD-plater.

Takk for det tipset! Jeg prøvde CoreAVC og maskinen var faktisk i stand til å spille fulle HD-filmer! :D

Fantastisk, det hadde jeg ikke trodd!

CPUen ligger riktignok på 99-100% konstant og filmen bruker 10-15 sekunder på å få synkronisert lyd og bilde, men ellers lar det seg gå!

Kanskje jeg faktisk skulle prøve meg på litt overklokking for første gang på 20 år? Noen som har noen enkle tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke noe særlig å kjøre på med.

100 % betyr at den allerede er overbelastet, og ettersom det er veldig forskjellig fra scene til scene hvor mye som kreves, så vil nok filmene stoppe opp til tider. Og det vil nok hakke/lugge en del til tider. (alt etter hvor krevende filmen er)

Har selv en Pentium 4 på 2,7 GHz. Den dro 720p på en rundt 90 %, og det var helt ubrukelig/svært irriterende å se film. Med min stasjonære så går mer eller mindre aldri prosentforbruket over 8 %. Selv ved de tyngste 1080p filmene. (ligger på 3-6 % til vanlig)

Og ikke sjokkernede så går det langt mer flytende, og du slipper at det stopper opp hvert 10 minutt.

Noen scener vil nok ikke maskinen din kunne kjøre overhode, noe som er ubeskrivelig kjedelig midt i en film du ser på.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så til overklokkingen.

HTT til 4x ikke auto, og øk fsb med 10 og 10 Hz til maskinen feiler i orthos eller prime. Du vil sannsynligvis ikke øke volt for å "presse" cpu ekstra, da det fører til mer støy og mer varme. (Antar at viften på CPU ikke går for fullt vanligvis).

Sannsynligvis ender du opp på 220-230 altså en 10-15% OC. (Sikker på du ikke har 3200+ CPU?)

Lenke til kommentar

Allright, du sa en del som jeg vet veldig lite om, og kjenner knapt igjen uttrykkene. Men det skal vel ordne seg på et vis!

Kan jeg benytte f.eks. nVIDIA sitt kontrollpanel for å gjøre dette, eller er det andre som er bedre eller må det gjøres i BIOS?

(Det er en 3000+ prosessor så vidt jeg vet)

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri overclocket CPU i Windows. Der aner jeg ikke hvordan du går fram..

I bios ser du etter HTT multiplier, den står på 5 eller auto, velg 4 manuelt. Du vil ikke ha over 1000 når du ganger multiplier med HTT (HTT kalles FSB feilaktig av meg og mange andre.. )

Glemte å si noe om RAMen sist. Jeg velger å ta en enkel løsning som "guide". Klippet og limt fra et annet forum.. :)

The Ram has to be DDR SD Ram or short DDR Ram because SD Ram wouldn't fit on that board.

With that board I guess you have a socket939 winchester core 3000+!

First of you have to set the PCI/AGP lock to 33/66MHz.

Next lower the HT multiplier (or HTT - name depends on bios) to 3x. With the socket939 board the HTT (FSB x HT multipl.) shouldn't run above 1000MHz and lowering the multiplier to 3x will keep you save at testing up to 300MHz FSB where I suggest to stop!

Then set the Ram to DDR266 (266MHz) and set the latency timings manually because otherwise the board might set faster CAS numbers automatically. The Ram clock will again rise at the same percentage as the FSB so with 300MHz FSB you'll be up at 400MHz Ram clock again (266MHz +50%).

Now you can raise the FSB. Go in small steps of 5MHz at first and 3MHz if you get to higher regions. Run benchmarks like 3DMark 03 and/or 05 to see if the system stays stable. If your graphic becomes unstable raise the VCore one step and try again (don't go above 1,6 or 1,65V and keep an eye on the temperature which shouldn't go above 60°C under 100% cpu usage).

I got my Athlon64 3000+ winchester up to 2700MHz on an Asus A8N-SLI Deluxe and before to 2565MHz on a MSI K8N Neo2 Platinum.

But if you do it that 100% your own risk and you loose your warranty on the cpu!

Lenke til kommentar

Kommer jo ann på prosessoren. 6600GT var det første kortet med delvis dekoding av H264 materiale. (storebroren 6800GT hadde ikke det, da den kom rett før)

Men igjen, det er ikke snakk om noen særlig god dekoding og ga kun en liten hjelp. Prosessoren burde være kraftig nok fra før av.

Selv om skjermkortet hjelper til, så er det naturligvis en del forskjeller på hvor mye det enkelte kortet kan hjelpe. Dagens skjermkort (de med DX10 / DX10.1) er noe mer egnet til dette med tanke på hvordan de er bygd rent teknisk.

Lenke til kommentar

Pure Video, eller Core AVC Pro (som jeg synes er bedre) trengs vel for å få dekodet videomateriel ja.

At prosessoren klarer 720p ville jeg ikke tvilt på, da det krever ikke så mye.

Som du selv sier, så krever 1080p over det dobbelte, så det er litt værre ja. (og det er jo også en del forskjell på kilde til kilde for hvor mye det krever osv..)

Animerte filmer/anime med 1080p krever etter min erfaring mest. Men for all del, det er sikekrt noe som krever mer der ute.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

For å rydde opp i noe angående HW-dekoding av 1080p:

780g er konge, men det støtter kun opp til Level 4.1, og det meste du laster ned av 1080p er level 5.1 fordi encoderne ikke vet bedre.

720p går som regel greit selv om det er 5.1 fordi antall reference frames ikke overstiger kravet til 4.1, så de er 4.1-kompatible selv om de er merket som 5.1. 1080p er derimot problematisk, og det hjelper deg lite med skjermkort etc. for å dekode dette.

En annen ting er at hw-dekoding er langt fra PnP, men får du det til kan du kose deg med ~0% CPU på dekoding av 1080p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...