Gå til innhold

Hva trengs av maskinvare for å klare 1080p?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel maskin som jeg har satt opp i stua. Spesifikasjoner er som følger:

AMD Athlon 3000+ 2.01 GHz

1.5 GB RAM

nVIDIA GeForce 6600 GT

og jeg kjører Vista 32 med Media Center (og ffdshow).

En kamerat stakk innom en tur med et par HD matroska-filer. Det var ikke snakk om å få disse til å kjøre skikkelig... :(

Er det håp i det hele tatt (les: "er det noen innstillinger eller filtre jeg kan installere og konfigurere?") eller er det bare nyere maskiner som er i stand til å dra video i 1920x1080?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AGP kort https://prisguiden.no/product.php?productId=79714

Det er sikkert mulig å sette opp VMC med PowerDVD codec, men har ikke prøvd å få til dette. (Synes du har for lite kontroll med VMC i forhold til aktive codecs). Men antar at hvis du disabler h.264 i ffdshow, og avinstallerer alle andre h.264 codecs, og PowerDVD codecen er registrert, blir den brukt.

Det eldgamle skjermkrotet der har vel ike stort av dekodingsmuligheter. Og de den har er vel relativt begrenset ovenfor nyere modeller: en generasjon nyere, og langt kraftigere: https://prisguiden.no/product.php?productId=87932

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen mellom hd2600 og hd3870 video dekoding er bedre HDCP støtte.

Eneste forskjellen er det ikke, men det er den største forskjellen. 3xxx har UVD+ mot 2xxx sin UVD.

Men ville uansett ikke brukt ett 38x0 kort i en mediapc, til det er det for støyende i mine øyne. Ville heller sett etter kort i 36 serien, eventuellt ett i 46-serien, men tror ikke de finnes i AGP variant.

Du vil uansett få sikrere avspilling om du f.eks. kjøper ett 780G kort + en 4850E CPU.

Lenke til kommentar

Som sagt, så er AMDs 780G/790GX to chipset som støtter HW-decoding, Nvidia har 8200/8300, og Intel har G35 og G45.

780G og 8200 starter på ca 450-500kr for mini-ATX kort, og har såvidt jeg vet bare støtte for AMD-cpu'er foreløbig.

G35 er litt dyrere, og G45 er enda dyrere igjen, men disse har støtte for Intel CPUer som gir mer kraft pr watt.

Mitt forslag er at du tar en titt i de andre trådene her inne.

Endret av karakas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...