kjeklulf Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Dette har ikke noe med september å gjøre, det har heller med Fudzila-elskere og Microsoft-hatere å gjøre. Bare så det er klart: SVG er ingen perfekt standard. Standarden er heller ikke særlig mye brukt (sammenliknet med andre standarder for grafikk) men det er den eneste åpne standarden pr i dag for vektorgrafikk. Jeg vil ikke bli overrasket om vi ser andre standarder som tar over for SVG etterhvert. MS sin DrawingML er jo en kandidat som ble foreslått utskilt som egen standard i forbindelse med OOXML-prosessen i ISO. VML er dødt og begravet, selv av Microsoft. Men: Kritikken mot deg har med å gjøre at du kommer med en lang rekke påstander som er direkte og beviselig helt feil . Du har åpenbart ikke kunnskaper om det du uttaler deg om. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Sukk... Så var det september igjen ja. Dette har ikke noe med september å gjøre, det har heller med Fudzila-elskere og Microsoft-hatere å gjøre. Har det noengang falt deg inn at Microsoft kan ta feil? Uberettiget Microsoft-hat er ikke noe bedre enn å være fanboy uten å stille spørsmål ved noe av det som blir gjort. Ser man litt objektivt på det blir det ofte litt klarere, men enkelte troll har kanskje litt problemer med det.. Vel, jeg synes ikke det er så ille å være Microsoft-fanby, takk!. Men flere i denne tråden er Fudzila-fanboy. denne tråden har blitt oversøvmt av noen Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 denne tråden har blitt oversøvmt av noenEventuelt så falt argumentene dine på sin egen urimelighet? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) denne tråden har blitt oversøvmt av noenEventuelt så falt argumentene dine på sin egen urimelighet? Vel, du er litt defuse her, kan du fordype urimligheten ? Kan du ikke se at flere prøver heller å være morsomt enn å holde seg til tråden, hva forventer du av meg da, å argumeneter faglig på noe som de ikke kjømmer bær av? Det virker at de bare kjønner et par linjer på Fudzila. Endret 11. september 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 denne tråden har blitt oversøvmt av noen Du har selv oversvømt tråden med usannheter. Og du forventer at vi skal svelge dine usannheter og nikke? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 denne tråden har blitt oversøvmt av noen Du har selv oversvømt tråden med usannheter. Og du forventer at vi skal svelge dine usannheter og nikke? Jeg forventer ingenting av deg, du kan tro hva du vil. Men jeg gidder ikke å snakke saklig til folk som tør å sette spørsmål på Microsoft basert på noen tullete utsang fra Fudzila. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det vi forventer er at du svarer på disse påstandene du har kommet med: - Hvilke andre åpne standarder for vektorgrafikk finnes? - Hva er fordelen med VML fremfor SVG? - Hvor er VML standardisert? Jeg ser ingen grunn til å tro at du er i stand til å argumentere faglig på noe som helst som har med standarder eller grafikkformater å gjøre. Til det har du avslørt din kunnskapsløshet for lengst. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det vi forventer er at du svarer på disse påstandene du har kommet med: - Hvilke andre åpne standarder for vektorgrafikk finnes? - Hva er fordelen med VML fremfor SVG? - Hvor er VML standardisert? Jeg ser ingen grunn til å tro at du er i stand til å argumentere faglig på noe som helst som har med standarder eller grafikkformater å gjøre. Til det har du avslørt din kunnskapsløshet for lengst. La meg forsikere deg slik, selm om det skulle finnes INGEN - åpne standarder for vektorgrafikk - fordeler med VML fremfor SVG - VML standardisert Uansett, microsft vil ikke ha SVG, og flere Fudzila-elskere på denne tråden vil presnenter det som "MS henger etter", men MS har sine grunner for det, både faglig, businessmessig, osv ... som kan diskuters videre. uansett, SVG er død fordi microsoft mener at den har ikke livets rett. "Take it or leave it". Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Microsoft har begravet VML, ikke SVG Og hvorfor gnåler du om Fudzilla-elskere hele tiden? At HW.no sin artikkel refererer til Fudzilla har ikke noe med dette å gjøre, all den tid den videre diskusjonen om SVG ikke tar utgangspunkt i opplysninger fra Fudzilla. Og du kunne enkelt oppdrevet korrekte opplysninger selv også om du bare gadd søke litt på wikipedia/google. Istedenfor å desperat søke fra 10 år gamle linker som du trodde var standardiseringsdokumenter fra W3C, men ikke engang var det. Hvorfor ikke bare innrømme du bæsja på leggen? Endret 11. september 2008 av Langbein Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) La meg forsikere deg slik, selm om det skulle finnes INGEN Du innrømmer altså at dine faktapåstander hittil i tråden bare er tullprat. Det var jo et skritt i riktig retning. Da var det jo ingen grunn til å ta deg på alvor. SVG sin fremtid er også en viktig diskusjon men du bør klare å forholde deg til fakta selv om du ikke støtter SVG som sådan. Angående ditt forhold til MS: Med venner som deg, hvem behøver fiender..? Endret 11. september 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 denne tråden har blitt oversøvmt av noenEventuelt så falt argumentene dine på sin egen urimelighet? Vel, du er litt defuse her, kan du fordype urimligheten ? Selvfølgelig kan jeg det! Det er (i mine øyne) urimelig å: 1 - Påstå at VML er en åpen standard. post #14 2 - Ukritisk benytte seg av av reklamemateriell som kilde. post #22 3 - Påstå at man trenger Adobe CS2 for å utnytte SVG. post #33 4 - Påstå at SVG er døende standard. post #36 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 denne tråden har blitt oversøvmt av noenEventuelt så falt argumentene dine på sin egen urimelighet? Vel, du er litt defuse her, kan du fordype urimligheten ? Kan du ikke se at flere prøver heller å være morsomt enn å holde seg til tråden, hva forventer du av meg da, å argumeneter faglig på noe som de ikke kjømmer bær av? Det virker at de bare kjønner et par linjer på Fudzila. Når skal man ikke kaste stein i glasshus da. Jeg trenger ikke lese mer enn disse linjene for å skjønne at du ikke har det minste peiling på det du snakker om. VML er 10 år gammel, men idag har vi 2 nye XML-baserte modeler for å generer vektor grafikk: MXML and XAML som baserer seg på samme prinsipper som VML. Som jeg tidligere har nevnt brukes MXML og XAML for å generere GUI, dvs. vektorbasert GUI. Det er noe helt annet enn vektorbasert grafikk som er det SVG brukes til. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Microsoft har begravet VML, ikke SVG Og hvorfor gnåler du om Fudzilla-elskere hele tiden? At HW.no sin artikkel refererer til Fudzilla har ikke noe med dette å gjøre, all den tid den videre diskusjonen om SVG ikke tar utgangspunkt i opplysninger fra Fudzilla. Og du kunne enkelt oppdrevet korrekte opplysninger selv også om du bare gadd søke litt på wikipedia/google. Istedenfor å desperat søke fra 10 år gamle linker som du trodde var standardiseringsdokumenter fra W3C, men ikke engang var det. Hvorfor ikke bare innrømme du bæsja på leggen? Hverken du eller Fudzila har greie på SVG, VML eller andre saker som vi prater om her. Du bør være forsiktig med å kritisere Microsft på faglie grunnlag i en slik kompleks fagområde. Du kan kritisere deres markedsføring, salg, osv.. Men du er veldig modig, du tør å kritisere og ta Microsoft på de faglige sakene, og det bare avslører dine egne kunnskapsløshet. De kan litt mer om SVG enn både dag og Fudzilla. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hverken du eller Fudzila har greie på SVG, VML eller andre saker som vi prater om her. Og det har liksom du? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hverken du eller Fudzila har greie på SVG, VML eller andre saker som vi prater om her. Og det har liksom du? Det har ikke sagt, jeg bare sier at Microsoft har greie på dette og har valgt å droppe SVG med både faglig, businessmessing, osv ... grunnlag. Hvis noen Fudzilla-elskere vil utfordre Microsft på derers ekspertise og fagområde, og tør å anklage dem for å bruke den ene aller andre teknologi og standarder osv .. , da kan jeg bar si "gå ahead make my day". Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Canvas kjem til å ta over for SVG, til og med Firefox henger etter på SVG implementasjonen idag. http://dev.opera.com/articles/view/how-to-...effects-in-svg/ Med Canvas får ein tøffe ting som dette http://www.nihilogic.dk/labs/imagefx/ Endret 11. september 2008 av siDDIs Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Canvas kjem til å ta over for SVG, til og med Firefox henger etter på SVG implementasjonen idag. Canvas elementet har da ikke noe med (å "lage") vector images å gjøre? Endret 11. september 2008 av arthoz Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det kan vektor grafikk og mykje meir grafikk utan XML skallkode, ergo det er mykje lettare å implementere dynamikk/animasjoner/effekter osv og samtideg ta vare på ytelsen. XML parsing er dødstreigt. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg leste dissa Fud-påfunnene og fikk noen spørsmål: Hva skal denne SVG-dingsen være godt for? og hva går man glipp av uten denne dingsen? og hvorfor Adobe velger å legge tilleggsprogrammet på hylla snart? Uten svg får man f.eks. ikke glodd på soveloggen min(signatur), ellers bruker wikipedia svg en del til bilder som dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Coat_of...s_of_Norway.svg Ikke det? Jeg bruker IE8 og ser bildet du linker til utmerket. ... og hvis du undersøker litt så er sjansen stor for at det du ser er et PNG-bilde slik at IE-brukere ikke går glipp av bildet Undersøkte litt. Alle ser et .png bilde. Trykker du på linken under bildet derimot... Se screenshot. Prøvde også i Chrome, men der gikk det ikke an å scrolle i bildet (som var lengre enn skjermen min. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Slet faktisk med manglende SVG støtte i IE senest i dag! www.ssd.no har lagt ut et gratisprogram som heter px-map (www.ssd.no/px-map). Dette programmet kan visstnok brukes til å vise statistikk sammen med kartdata (eller noe i den duren). Et lass med elever skulle bruke dette i undervisningen. Problemet var at "programmet" bare var en liten snutt som åpnet kartdata i IE. Og når Adobe sin SVGpluggin ikke fungerte av en eller annen grunn som den skulle i IE, så oppstod det problemer. Når i tillegg SSD har vært så hinsides smarte at de har skrevet et program som bruker SVG, og låst programmet til å bruke en browser som FAKTISK IKKE STØTTER DET, og gjør det umulig (via den idiotiske programsnutten) å bruke andre browsere, da oppstår det lett problemer (og jeg blir lettere frustrert). Hadde IE støttet SVG native hadde det ikke vært noe problem. Det blir nok veldig fort et problem neste år, da adobe ikke lanserer ny plugin, og IE8 kommer (uten svgstøtte i utgangspunktet). Anyway. Har såvidt begynt å teste IE8, og må si jeg synes det lover bra. Men de har nok en god vei å gå enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå