Gå til innhold

– IE henger etter

Anbefalte innlegg

Og hvordan er VML bedre enn SVG som også er en åpen standard og basert på XML?

(VML står forresten for Vector Markup Language)

Du må spørre Microsoft om dette, de har mye bedre greie på dette, veddu.

EDIT:

Noen fudzilla-elskere vil ha det slikt at "MS henger etter", kanskje man burde helle tenke slikt at de har greie på dette.

Hvorfor syns du ikke W3C har greie på dette?

Artikkelen din (som er fra Juni 1998) diskuterer 3 formater som er foreslått som "standard" for vektorgrafikk på nett, her er et utklipp fra det tredje formatet (VML) :

Then, two weeks ago, Microsoft made its move with the Vector Graphics Format (VML) submission, along with Hewlett-Packard, Macromedia, Autodesk Inc. and Visio Corporation.

According to the W3C's own staff comments on each submission, no one vector-based graphics format will be chosen over another. Instead, it would be the goal of a new W3C Scalable Vector Graphics working group to place each of these formats on its agenda, and combine them into a single, all-encompassing XML-based vector graphics standard.

Og det er dette vi idag kjenner som SVG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVG har fått innpass, det er standarden som anbefales av W3C.

SVG 1.0 became a W3C Recommendation on September 4, 2001

SVG 1.1 became a W3C Recommendation on January 14, 2003

At Microsoft velger å ikke rette seg etter disse anbefalingene er betenkelig, og dessverre ikke spesielt overraskende gitt historien til selskapet innen webstandarder.

Lenke til kommentar

Sam_Oslo: Jeg ser aldeles ikke helt poenget ditt her. Du sammenligner MXML og XAML mot SVG, noe som blir like meningsløst som å sammenligne epler og pærer. Både MXML og XAML brukes til å lage GUI, mens SVG brukes til grafikk. Det er en vesentlig forskjell for å si det meget mildt.

Lenke til kommentar

At Microsoft velger å ikke rette seg etter disse anbefalingene er betenkelig, og dessverre ikke spesielt overraskende gitt historien til selskapet innen webstandarder.

Ifølge Adobe bør du bruke følgende for å lage SVG

Creative Suite 2 and SVG

See how the SVG tools inside Adobe’s new products enable mobile content creation. Adobe Illustrator® CS2 and GoLive CS2 make it easier than ever to create and export SVG graphics. Link til Adobe

på godt norsk betyr det at: vi mangler en standard programming model for å bygge SVG! derfor vil MS ikke ha denne dingsen, mener jeg.

Hva er MS historie for varestandarder, mener du?

Lenke til kommentar

Creative Suite 2 and SVG

See how the SVG tools inside Adobe’s new products enable mobile content creation. Adobe Illustrator® CS2 and GoLive CS2 make it easier than ever to create and export SVG graphics. Link til Adobe

på godt norsk betyr det at: vi mangler en standard programming model for å bygge SVG! derfor vil MS ikke ha denne dingsen, mener jeg.

Si meg, prater du bare tull eller?

Du kommer med mange eksempler som ikke er relevante, du mener selv VML er det o'store gode valget, men har ingen gode grunner til dette.

Og det er vel strengt tatt allmennkunnskap at MS alltid skal forsøke sine egne veier?

Eller trenger jeg å nevne Java som ett eksempel? Du kan jo godt ta så og si alle HTML standarer mens du er igang, ms har stort sett aldri fulgt disse heller.

Til din informasjon så er det w3c som er det styrende organ her, her ikke MS.

Lenke til kommentar

Creative Suite 2 and SVG

Dette er det jo overhodet ingen sammenheng i. Adobe bruker egne formater for vektorgrafikk (som de alltid har gjort og som ikke er åpne) men de har laget gode muligheter for å ta i bruk SVG-grafikk også.

Har du tenkt til å svare på noen av de andre spørsmålene til dine påstander?

- Hvilke andre åpne standarder for vektorgrafikk finnes?

- Hva er fordelen med VML fremfor SVG?

- Hvor er VML standardisert?

Lenke til kommentar

Creative Suite 2 and SVG

Si meg, prater du bare tull eller?

Du kommer med mange eksempler som ikke er relevante, du mener selv VML er det o'store gode valget, men har ingen gode grunner til dette.

Og det er vel strengt tatt allmennkunnskap at MS alltid skal forsøke sine egne veier?

Eller trenger jeg å nevne Java som ett eksempel? Du kan jo godt ta så og si alle HTML standarer mens du er igang, ms har stort sett aldri fulgt disse heller.

Til din informasjon så er det w3c som er det styrende organ her, her ikke MS.

Jeg kan ikke gi en fullstendig lekse, særlig ikke til folk som vil stemple andres meninger som tull. Så du får google litt og finne mer om dett, om du er innerst å lære litt om tullete teknologier, da.

Lenke til kommentar

...

[masse piss fjernet]

Høstværet er her, og hvis hverdagen føles grå og trist er det godt man kan lese noen av postene til Sam_Oslo, så føler man seg straks mye bedre. I hvertfall får man seg en god latter :!:

Men jeg skjønner jo at folk som tydeligvis er fostret opp med bare proprietære løsninger finner det helt utenkelig å bruke åpne standarder som SVG. Fortsatt klamrer Sam_Oslo seg til Adobe's opplysninger som om det var fasiten på hvordan man produserer SVG. Heldigvis er dette totalt feil, og man trenger ikke kjøpe Adobe Creative Suite eller annen dyr programvare for å lage SVG.

Her er en liste (sikkert ikke komplett) over programmer og libraries som støtter SVG: http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Vect...in_applications

Flere av disse er preinstallert i linuxdistroen jeg sitter på, og enda flere kan installeres ved noen museklikk. Selvsagt helt gratis :)

Til slutt vil jeg legge til at SVG benyttes i høyeste grad, selv om en del sider av praktiske grunner nok har lagt inn en PNG-fallback for "defekte" browsere. SVG er selvsagt flott til illustrasjoner og grafer - og nei Sam_Oslo, en graf har ikke som mål å være fotorealistisk.

En annen flott ting er at SVG ikke er begrenset til statisk grafikk, men kan også animeres. Så når jeg f.eks logger inn på min trådløse Linksys-ruter, får jeg opp ganske fancy animerte grafer over nettverkstrafikk/båndbreddebruk. Dvs. bare hvis man logger inn med en skikkelig browser som støtter webstandarder (altså ikke IE) ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Creative Suite 2 and SVG

Dette er det jo overhodet ingen sammenheng i. Adobe bruker egne formater for vektorgrafikk (som de alltid har gjort og som ikke er åpne) men de har laget gode muligheter for å ta i bruk SVG-grafikk også.

Har du tenkt til å svare på noen av de andre spørsmålene til dine påstander?

- Hvilke andre åpne standarder for vektorgrafikk finnes?

- Hva er fordelen med VML fremfor SVG?

- Hvor er VML standardisert?

Vector Markup Language (VML) er utviklet av Microsoft og Macromedia, og Kan blant annet vises i Internet Explorer 5 eller nyere. Du kan se på den i w3c dokumentet her:

World Wide Web Consortium Note 13-May-1998 og fordelen med dette ar at du trenger ikke Adobe Creative Suite 2 for å ha en full utnyttelse av standarden.

Lenke til kommentar

Og vi gjentar til det kjedsommelige: VML ble aldri noen anbefalt standard i w3c. Det ble aldri noen åpen standard noe som helst sted. Det er kun MS som har holdt på VML til nå men de har erstattet det med DrawingML i siste versjon av Office.

Hva i all verden får deg til å tro at du behøver Adobe CS2 for å bruke SVG-standarden? Du er feilinformert på grensen til det kriminelle.

Du hevdet det fantes flere åpne standarder for vektorgrafikk som var bedre enn SVG. Hvilke?

Lenke til kommentar

Hvor står det at man trenger Adobe Creative Suite 2 for å se på SVG-filer?

Hva er det som gjør dette bedre enn SVG?

Linken du postet er ikke et dokument fra W3C, men et dokument som W3C har mottatt. Det er dermed ingen standardanbefaling fra W3C.

This document is a submission to the World Wide Web Consortium. It is the initial draft of the specification of VML. It is intended for review and comment by W3C members and is subject to change.
Lenke til kommentar

...

[masse piss fjernet]

Høstværet er her, og hvis hverdagen føles grå og trist er det godt man kan lese noen av postene til Sam_Oslo, så føler man seg straks mye bedre. I hvertfall får man seg en god latter :!:

Men jeg skjønner jo at folk som tydeligvis er fostret opp med bare proprietære løsninger finner det helt utenkelig å bruke åpne standarder som SVG. Fortsatt klamrer Sam_Oslo seg til Adobe's opplysninger som om det var fasiten på hvordan man produserer SVG. Heldigvis er dette totalt feil, og man trenger ikke kjøpe Adobe Creative Suite eller annen dyr programvare for å lage SVG.

Her er en liste (sikkert ikke komplett) over programmer og libraries som støtter SVG: http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Vect...in_applications

Flere av disse er preinstallert i linuxdistroen jeg sitter på, og enda flere kan installeres ved noen museklikk. Selvsagt helt gratis :)

Til slutt vil jeg legge til at SVG benyttes i høyeste grad, selv om en del sider av praktiske grunner nok har lagt inn en PNG-fallback for "defekte" browsere. SVG er selvsagt flott til illustrasjoner og grafer - og nei Sam_Oslo, en graf har ikke som mål å være fotorealistisk.

En annen flott ting er at SVG ikke er begrenset til statisk grafikk, men kan også animeres. Så når jeg f.eks logger inn på min trådløse Linksys-ruter, får jeg opp ganske fancy animerte grafer over nettverkstrafikk/båndbreddebruk. Dvs. bare hvis man logger inn med en skikkelig browser som støtter webstandarder (altså ikke IE) ;)

Bullshit, du aner ikke hva du babler om!

SVG er død, enten du fatter det eller ikke. Enten du ler av sannheten eller din egen uvitenhet, for være det samme. :p SVG hadde ikke livets rett og herved er erklært død, og du kan le av deg selv nå.

Lenke til kommentar
Bullshit, du aner ikke hva du babler om!

De fleste mener nok at det er omvendt.

SVG er død, enten du fatter det eller ikke. Enten du ler av sannheten eller din egen uvitenhet, for være det samme. :p SVG hadde ikke livets rett og herved er erklært død, og du kan le av deg selv nå.

Ingen har erklært SVG for dødt. Tvert i mot er støtten økende i browsere. Til og med de siste mobilene jeg har kjøpt har hatt SVG-støtte. Et økende antall tegneprogrammer har også fått native SVG-støtte. Og jeg gjentar: "DU TRENGER IKKE KJØPE ADOBE CREATIVE SUITE".

Et kjapt søk på Google og/eller Wikipedia kunne oppklart mange av misforståelsene du farer med her.

Så det er nok bare et tidsspørsmål før MS må krype til korset og få inn SVG-støtte i IE, akkurat som de brukte ørten år på å få inn PNG-støtte.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Sukk... Så var det september igjen ja.

Dette har ikke noe med september å gjøre, det har heller med Fudzila-elskere og Microsoft-hatere å gjøre.

Har det noengang falt deg inn at Microsoft kan ta feil?

Uberettiget Microsoft-hat er ikke noe bedre enn å være fanboy uten å stille spørsmål ved noe av det som blir gjort.

Ser man litt objektivt på det blir det ofte litt klarere, men enkelte troll har kanskje litt problemer med det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...