halvorlu Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Min stasjonære PC har det samme problemet i både Windows (XP) og Linux (Xubuntu), noe som leder meg til å tro at det er en hardwarefeil. Problemet oppsto temmelig plutselig, og jeg kan ikke se at det er noen spesiell hendelse som skulle forårsaket dette. Problemet oppstår vanligvis kort tid etter oppstart. Alle programmer begynner gradvis å reagere tregt, før de etter hvert blir helt umulige å bruke. Dette skjer samtidig som Task Manager (Windows) eller top (Linux) ikke viser vesentlig bruk av hverken prosessor eller minne. I Windows påvirkes ikke musepekerens bevegelse, men i Linux blir selv musepekeren treg og kan være urørlig i mange sekunder av gangen. PC-en består hovedsakelig av følgende komponenter: Prosessor: AMD Athlon XP1600+ Hovedkort: MSI KT3 Ultra2 KT333, ATA/133 Minne: DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL-2 Skjermkort: Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR AGP (ATI Radeon 8500) Harddisk: Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM ATA/100 Lydkort: Creative SB Surround 1024 Live Player Trådløst: SMC 2802W Jeg har allerede kjørt en minnetest som ikke viste noen feil. Hvilke andre komponenter kan forårsake en slik feil? Hvordan kan problemet løses? Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Min stasjonære PC har det samme problemet i både Windows (XP) og Linux (Xubuntu), noe som leder meg til å tro at det er en hardwarefeil. Problemet oppsto temmelig plutselig, og jeg kan ikke se at det er noen spesiell hendelse som skulle forårsaket dette. Problemet oppstår vanligvis kort tid etter oppstart. Alle programmer begynner gradvis å reagere tregt, før de etter hvert blir helt umulige å bruke. Dette skjer samtidig som Task Manager (Windows) eller top (Linux) ikke viser vesentlig bruk av hverken prosessor eller minne. I Windows påvirkes ikke musepekerens bevegelse, men i Linux blir selv musepekeren treg og kan være urørlig i mange sekunder av gangen. PC-en består hovedsakelig av følgende komponenter: Prosessor: AMD Athlon XP1600+ Hovedkort: MSI KT3 Ultra2 KT333, ATA/133 Minne: DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL-2 Skjermkort: Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR AGP (ATI Radeon 8500) Harddisk: Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM ATA/100 Lydkort: Creative SB Surround 1024 Live Player Trådløst: SMC 2802W Jeg har allerede kjørt en minnetest som ikke viste noen feil. Hvilke andre komponenter kan forårsake en slik feil? Hvordan kan problemet løses? For meg høres dette ut som en overoppheting et eller annet sted. OK, hw din er mange år gammel, sjekk for støv. det er spesielt chipsettet jeg tenker på. er det vifte på det, så sjekk om denne går som den skal. har kastet en mengde maskiner som har blitt umulige akkuratt pga chipset overoppheting og måtte kastes. varer dette over lenger tid, hjelper det ikke med bedre kjøling, det er noe som blir ødelagt.(iallefall hos meg). så også at du hadde bare 256 mb minne, ville anbefale minst 512 til begge OSene, mulig minne går fullt og kjører på hdd minne isteden. Sjekk også at disken er ok. Endret 11. september 2008 av dmdb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå