Reeve Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det ser ut som du bør lese deg litt opp på elementær fysikk Mattimatthi. Javel, har ikke doktorgrad i fysikk. Men har lest flere steder at ingen vet hva det er som holder atomer sammen. Er jeg så sinnsykt på jordet, eller er det dere som mistforstår meg fordi jeg ikke klarer å uttrykke meg pga. grunn av min mangel på "fysikkisk intelligens"? Bare så det er klart: Det er den elektromagnetiske kraften som holder atomet sammen (dvs. holder elektronene i bane rundt atomkjernen), og det er den sterke kjernekraften som holder atomkjernen sammen. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 @Mattmatthi Les om atomer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Atom Videre forklarer Garret Lisi en god del om partikler generelt i denne videoen samtidig som han legger frem en interessant hypotese som kan danne grunmnlaget for en meget spennede teori. Uansett er det viktig å ha i mente at en som nyutsprunget 15 - 25 (som jeg antar er en brukbart anslått snittalder for besøkende her inne) åring med variabel utdannelse og forståelse for fysikk, kjemi, biologi, gologi +++ ikke skal være for tøff og bastant i sine uttalelser, medmindre en kan legge frem solide vitenskapleig bevis Anbefaler forøvrig "This Week in Science" om en er interessert i å få en meget underholdende og fin presentasjon av interessante gjennombrudd og annet innen vitenskap i dag Lenke til kommentar
Scones/w/bones Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Bare så det er klart: Det er den elektromagnetiske kraften som holder atomet sammen (dvs. holder elektronene i bane rundt atomkjernen), og det er den sterke kjernekraften som holder atomkjernen sammen. Ok, så elektromagnetiske kraften holder selve atomET sammen, rettere sagt - holder elektronene i bane rundt atomkjernen. Men hva er det som holder atomENE sammen? PS! Skal ikke tolkes som en mot-post, men som et nysgjerrig spørsmål. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Bare så det er klart: Det er den elektromagnetiske kraften som holder atomet sammen (dvs. holder elektronene i bane rundt atomkjernen), og det er den sterke kjernekraften som holder atomkjernen sammen. Ok, så elektromagnetiske kraften holder selve atomET sammen, rettere sagt - holder elektronene i bane rundt atomkjernen. Men hva er det som holder atomENE sammen? PS! Skal ikke tolkes som en mot-post, men som et nysgjerrig spørsmål. Jeg skrev det allerede. Det er den sterke kjernekraften som virker mellom protonene og nøytronene Lenke til kommentar
Scones/w/bones Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Åja, ok. Misforstod. Trodde du mente at kjernekraften som virker mellom protonene og nøytronene holder atomet (1 stk atom) sammen. Dvs. holder elektronene i bane rundt atomkjernen. Ikke at denne kraften holder atomer sammen i grupper (to og to, tre og tre osv.) Endret 1. november 2008 av Mattmatthi Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Nei, du har missforstått. La meg skrive det litt mer forståelig. Et atom består av en kjerne, atomkjernen, og et eller flere elektroner som går i bane rundt atomkjernen. Elektronene er negativt ladet, og atomkjernen er positivt ladet. To motsatte ladninger, eller poler som på en magnet, tiltrekker hverandre. Derfor tiltrekkes elektronene mot atomkjernene, og går i bane rundt dem, litt som en satellit går i bane rundt Jorden. Atomkjernen består av protoner og nøytroner. Dette er to kjernepartikler som har omtrent lik masse, men protonene er positivt ladet (tenk en magnet igjen), og nøytronene har ingen ladning. Hvis du har lekt deg med magneter, vet du at to like ladninger, eller poler ("+" mot "+" eller "-" mot "-") gjør at de frastøter hverandre, eller prøver å komme vekk fra hverandre. Siden atomkjernen bare består av positive "magneter", skulle den i prinsippet oppløst seg og fløyet vekk fra hverandre. Det gjør den imidlertid ikke, og dette er på grunn av kjernekraften. Kjernekraften er en tiltrekkende kraft som fungerer som "lim" mellom protonene og nøytronene i en atomkjerne, og holder den sammen. Den er mye sterkere, enn den elektromagnetiske kraften, men den fungerer bare på veldig korte avstander. Kjernekraften holder altså atomkjernen sammen. Den er limet mellom protonene og nøytronene som en atomkjerne er bygget opp av, som hindrer at den faller fra hverandre. Den elektromagnetiske kraften fungerer mellom atomkjernen og elektronene, det er altså den elektromagnetiske kraften som holder elektronene på plass. Det er også den elektromagnetiske kraften som holder atomer sammen i grupper, eller molekyler. Et eksempel på et molekyl er H2O, altså vann. Det består av to hydrogenatomer, og et oksygenatom. Dette kan jeg fortelle mer om hvis du vil, men jeg føler det ikke er nødvendig nå, i denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 den sterke kjerne kraften holder også kvarker sammen så de danner protoner, så selve protonet blir holdt sammen av den Lenke til kommentar
Scones/w/bones Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Åja, akkurat. Men denne "kjernekraften" - er det bare en navnet/definisjonen på en kraft som faktisk er oppdaget/observert, eller bare noe noen mener eksisterer som følge av logisk tenking? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Åja, akkurat. Men denne "kjernekraften" - er det bare en navnet/definisjonen på en kraft som faktisk er oppdaget/observert, eller bare noe noen mener eksisterer som følge av logisk tenking? En liten tur på google om dette kan gi fiffige resultater Du kan ikke forvente at kvantemekanikk kan presenteres på en enkel måte uten at en forenkler noe og ikke går i dybden, dette ville da kreve at en har en elementær forståelse av fysikk samt et lite innblikk i kvantefysikk - noe de aller fleste rett og slett ikke har, men om du vil så finnes det tilgjengelig materiale om dette på nett og biblioteker der du kan lese og lære om dette. Du må bare ikke forvente at det er like enkelt som å lese seg til oppskriften til deigen du skal lage til lørdagspizzaen, det krever nok en universitetsgrad i matematikk for å få med seg selve fundamentet omkring dette, det er en grunn til at "mannen i gata" faktisk ikke skjønner filla av hva dette er for noe når en begynner å skrive halve det greske alfabetet på tavla og pynter det hele med integraltegn og desslike Ta en kikk på denne videoen med Brian Cox så får du vite en hel del om partikler, LHC og hvordan ting bokstavelig talt henger sammen Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Åja, akkurat. Men denne "kjernekraften" - er det bare en navnet/definisjonen på en kraft som faktisk er oppdaget/observert, eller bare noe noen mener eksisterer som følge av logisk tenking? Den ble først postulert på papiret (det var nødvendig med en kraft som holdt protonene og nøytronene sammen, ettersom det var påvist at nøytronene var nøytrale, og protonene positive), men ble senere oppdaget. De fant også da ut at den sterke kjernekraften mellom protonene og nøytronene egentlig var et resultat av at denne kraften virket mellom de partiklene som protoner og nøytroner er bygget opp av. Jalla: Du linket til den svake kjernekraften. Her er link til den sterke kjernekraften. (Den er også kalt "color force" eller fargekraft. Det har imidlertid ingenting med farger å gjøre. EDIT: Partikkeleventyret er et veldig bra sted å begynne. Der står det masse om partikkelfysikk, skrevet på en forholdsvis lett forståelig måte. Endret 2. november 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Blingsa der_Zeke, hehe Lenke til kommentar
Scones/w/bones Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Ok. Men hva er det som holder atomer i grupper - holder et atom sammen med et annet? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Ok. Men hva er det som holder atomer i grupper - holder et atom sammen med et annet? Dette er jo elementær fysikk og kjemi, unnskyld at jeg spør, men var du i koma på ungdomsskolen Her finner du det meste om bindinger. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Ok. Men hva er det som holder atomer i grupper - holder et atom sammen med et annet? Jeg skrev det også. Det er også den elektromagnetiske kraften. Den elektriske kraften holder altså selve atomet sammen, og binder flere atomer sammen. Lenke til kommentar
Scones/w/bones Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Dette er jo elementær fysikk og kjemi, unnskyld at jeg spør, men var du i koma på ungdomsskolen 8. klasse Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Dette er jo elementær fysikk og kjemi, unnskyld at jeg spør, men var du i koma på ungdomsskolen 8. klasse Aha Da skal jeg ikke plage deg for mye om det, kjekt å vite slikt i utgangspunktet, det er så mye rart folk som påstår ville ting her serru Du kan jo spørre lærern du har i ulike fag om det du har spurt om her også, det er faktisk utrolig interessante saker om en setter seg litt inn i det Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da? Det blir jo som om man skal sitte på et tomt bord og tenke seg til at det er en muffins er foran en, det går kanskje ann å tenke seg litt til det, men innerst inne vet man godt at den ikke er der, og at det er helt ulogisk at den skulle være der, derfor vil man aldri "tro" at den er der egentlig i utgangspunket. Samme gjelder bibelen og jesus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå