Gå til innhold

Kristen stiller enkelt spørsmål

Anbefalte innlegg

Noen vil sikkert spør hva jeg tror hadde skjedd dersom jeg sa fra meg troen. Jeg er faktisk ganske usikker. Men jeg tror nok det ville vært ganske annerledes med tanke på de rutiner og den levemåten jeg har nå. Kanskje jeg må tenke litt mer på det. Men bare spør.

Jeg oppfatter dere overbevist/frelste personer som individer som har funnet en måte og plassere alle deres tvil og frustrasjon i en "makt" som er større enn dere selv. Jeg gjør akkurat det sammen, men "makten" ligger hos meg selv, og ansvaret for å så endre meg selv for å unngå "syndene" ligger på egne skuldre.

For meg blir dette to sider av samme sak, men jeg tror at min metode er med på og utvikle egen visdom, fremfor å "kjøpe" omforlatelsen, slik jeg mener frelste gjør.

:)

Det er riktig at man som kristen skal komme til Gud med alle våre bekymringer og lengsler. Noen kristne bekymrer seg for at bensintanken går tom, og velger å be til Gud om det. Noen vil ikke se på det som et problem, og vil heller komme til Gud når det virkelig gjelder. Det er der mange finner trøst i å være kristen, nettopp det at Gud gir håp når alt er håpløst.

Leste nettopp en artikkel om kriminelle i sverige som valgfritt legger seg inn på en "klosterfengsel", der de hadde bibelundervisning og oppfølging, samt mye alenetid og bønn. Dette forandret mange av de kriminelle til bedre mennesker. Du kan jo lese det HER. Det er pdf fil. Men nettadressen er www.strekmag.no. Dette er et bra eksempel på at det er godt å ha Gud når alt er håpløst.

Når det gjelder synd å drit ting man gjør, må en faktisk gjøre noe med det selv også. En må ta et oppgjør med synden selv, sier Jesus. "Gå bort og synd ikke mer" sa han. I Fader Vår ber vi: forlat oss vår skyld som vi og forlater våre skyldnere. Vi skal altså be om å bli tilgitt slik vi tilgir andre.

Forskjellen på kristne og ikke-kristne er ikke alltid så stor som man tror. Akkurat når det gjelder synd er kristne ofte like dårlige som ikke-kristne. Og selv om man er kristen, er det ikke alltid lett å tro. Å det er faktisk ikke så lett som mange vil ha det til å skyve problem over på Gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første, "det Bibelen sier om Jesus" har blitt utlagt og tolket og forklart i så mange retninger at det er vanskelig å bestemme seg for hvilken av dem man skal følge. Dessuten kan det virke som om de fleste "organiserte kristne" (- og det er i denne formen de er "farligst" for andre -) holder seg mer til gammeltestamentet og Paulus enn til Jesus himself. (Derfor frister det ikke, akkurat.)

Det bibelen sier om Jesus er vel det bibelen sier om Jesus. Du kan jo lese selv og gjøre opp din egen mening.

Og hva mener du med organiserte kristne som bare leser i GT og Paulus brev?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Forskjellen på kristne og ikke-kristne er ikke alltid så stor som man tror. Akkurat når det gjelder synd er kristne ofte like dårlige som ikke-kristne. Og selv om man er kristen, er det ikke alltid lett å tro. Å det er faktisk ikke så lett som mange vil ha det til å skyve problem over på Gud.

Takk for et fint innlegg!

Jeg sysler selv med "de store spørsmålene", og skulle nesten ønske at jeg hadde en uhildet part som bare hadde ubetinget kjærlighet å gi meg, men så er vel kanskje ikke en "Gud" uhildet?

Poenget mitt er at det fører mange veier til Rom, og hvis din vei passer deg såpass at du kommer frem til målet, så er det ok for meg, på tross av at vi ikke har valgt den samme veien.

Det jeg har mine tvil til er om de som velger den enkleste løsningen (som for meg er å plassere ansvaret utenfor eget ansvarsområde) fremdyrker ufyselige moralister, som har blitt nettopp det fordi de egentlig ikke lærte noe annet enn å frasi seg sitt eget ansvar?

Lenke til kommentar
For meg ville det å bli kristen ikke ha så mye med hele opplegget hvor Gud er skaperen, men Gud som frelseren og som en slags "venn". Kanskje noen da ville sagt at dette ikke er kristendom, men har det noe å si så lenge det kan hjelpe meg gjennom enkelte ting i livet?

Jeg ville sagt at dersom du ser på Gud som frelseren og en slags venn, så er du kristen. Man vil kanskje etter hvert innse at Gud kanskje kan ha skapt verden, men man blir ikke kristen av å tro på skapelsesberetningen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
For meg ville det å bli kristen ikke ha så mye med hele opplegget hvor Gud er skaperen, men Gud som frelseren og som en slags "venn". Kanskje noen da ville sagt at dette ikke er kristendom, men har det noe å si så lenge det kan hjelpe meg gjennom enkelte ting i livet?

Jeg ville sagt at dersom du ser på Gud som frelseren og en slags venn, så er du kristen. Man vil kanskje etter hvert innse at Gud kanskje kan ha skapt verden, men man blir ikke kristen av å tro på skapelsesberetningen.

Hvorfor forholder ikke de kristne seg kun til hva profeten sa og gjorde? 

Hvis de gjoprde det så hadde det for meg vært perfekt å være en "god kristen".

:cool:

Lenke til kommentar
Det jeg har mine tvil til er om de som velger den enkleste løsningen (som for meg er å plassere ansvaret utenfor eget ansvarsområde) fremdyrker ufyselige moralister, som har blitt nettopp det fordi de egentlig ikke lærte noe annet enn å frasi seg sitt eget ansvar?

Jeg vet ikke om jeg helt forstår hvilke personer du mener. Men hvis det er moraliserende og bedrevitende kristne du mener er du ikke alene i å få angst for.

Lenke til kommentar
Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da?

Kan du konkretisere dette?

Hva tror du skjer i ditt liv. Hvordan tror du ditt liv ville bli forandret?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet ikke om jeg helt forstår hvilke personer du mener. Men hvis det er moraliserende og bedrevitende kristne du mener er du ikke alene i å få angst for.

Jeg tenker ikke spesifikt på personer, men på systemer som fremelsker "nummenhet i hodet" på individer. 

Så går jeg tilbake til profeten!

Hvis de kristne virkelig mente alvor og kun forholdt seg til hva Jesus sa og gjorde, så tror jeg mye av motstanden fra bla. ateister hadde fordunstet, og budskapet hadde vunnet over "fornuften"!?

Lenke til kommentar
Gi meg et eksempel på hva du mener er ulogisk mente jeg. Eller noen andre om de har lyst. Alle sitter her og sier at det er ulogisk etc.etc. men ingen kommer med eksempler.

Ok:P

Det er jo foreksempel en del ting i Bibelen som blir ulogiske når en sammenligner de med hva som finnes av logiske forklaringer. Er det logisk å tro at universet ble skapt på 7 dager, mennesker og dyr inkludert? Egentligt ikke hvis man skal ta forskere på ordet.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke spesifikt på personer, men på systemer som fremelsker "nummenhet i hodet" på individer. 

Hvis de kristne virkelig mente alvor og kun forholdt seg til hva Jesus sa og gjorde, så tror jeg mye av motstanden fra bla. ateister hadde fordunstet, og budskapet hadde vunnet over "fornuften"!?

AHA! Jeg vet hva du sikter til. Det er jo pinsebevegelsen! Hehe:P. Neida. Det var en spøk. Men jeg forstår hva du mener.

De kristne jeg kjenner, og de kristne miljøene som jeg har vært borti så lenge jeg har vært kristen har veldig sterk fokus på Jesus. Og det er jo faktisk en grunn til at misjonærene deler ut NT når de er på tokt. Det er jo fordi det er det som står om Jesus så er hele poenget med å være kristen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

AHA! Jeg vet hva du sikter til. Det er jo pinsebevegelsen! Hehe:P. Neida. Det var en spøk. Men jeg forstår hva du mener.

De kristne jeg kjenner, og de kristne miljøene som jeg har vært borti så lenge jeg har vært kristen har veldig sterk fokus på Jesus. Og det er jo faktisk en grunn til at misjonærene deler ut NT når de er på tokt. Det er jo fordi det er det som står om Jesus så er hele poenget med å være kristen.

Ok, så hvis vi skal forholde oss strengt til profetens ord, så fordrer det at vi samtidig forkaster alle "kirker" som maktsamlere, samtidig?

Lenke til kommentar
Kreasjonisme som kristendommen støtter er motbevist på så mange punkter at hvis jeg skulle plutselig bli kristen, måtte jeg også lyve til meg selv, og forkaste så mange deler av vitenskapen at jeg like gjerne kan ignorere alt sammen.

Jeg ville vel heller sagt at kreasjonisme støtter kristendom. Men det er mitt syn. Jeg datt av det der kreasjonismegreiene når han Dr. Dino havna i fengsel.

Når det gjelder vitenskap og kristendom er det klart at man må revurdere litt i forhold til hva man tror på. Men jeg ser ikke hvorfor man skal kaste vekk vitenskap selv om man er kristen. Jeg ser hvertfal ikke problemet med å forske på Big Bang og evolusjon selv om du er kristen. Hva man tror på blir da selvfølgelig en helt annen ting, men det er ikke en forutsetning for å tilegne seg kunnskap at man ikke kan være kristen.

Lenke til kommentar
Ok, så hvis vi skal forholde oss strengt til profetens ord, så fordrer det at vi samtidig forkaster alle "kirker" som maktsamlere, samtidig?

Ok, igjen må jeg si at jeg ikke helt skjønner hvem du mener med profeten. Hvilken profet?

En kirke er bare et felleskap. Jeg kan ha en gruppe på 2 personer og kalle det for en kirke. Som kristen er det faktisk litt essensielt at man deltar i en, men er ikke nødvendig. Noen kristne løper ut i ørkenen og graver seg et hull og bor der i flere år for å lære seg å lytte til Gud.

Det finnes nok en del kirker med rart fokus. Noen taler mye om penger, andre legger mye vekt på kult utstyr som trekker ungdom, mens andre legger mer vekt på vekkelse og helbredelse. Men en kirke bør ikke være til for å samle verdslig makt.

Lenke til kommentar
Det er jo foreksempel en del ting i Bibelen som blir ulogiske når en sammenligner de med hva som finnes av logiske forklaringer. Er det logisk å tro at universet ble skapt på 7 dager, mennesker og dyr inkludert? Egentligt ikke hvis man skal ta forskere på ordet.

Hvis Gud er et evig vesen, kan sju dager for ham være millioner av år for oss her på jorden. Syns "big bang" og skapelsen stemmer ganske godt sammen hvis du ser på rekkefølgen i det han skapte. Jeg tror det står "dager" for at vi mennesker skal kunne forestille oss det. Hadde det stått milliarder av år hadde vi ikke forstått tidsperspektivet, jeg mener. Kan du se for deg tall så store som 100200010201012? Neppe! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis Gud er et evig vesen, kan sju dager for ham være millioner av år for oss her på jorden. Syns "big bang" og skapelsen stemmer ganske godt sammen hvis du ser på rekkefølgen i det han skapte. Jeg tror det står "dager" for at vi mennesker skal kunne forestille oss det. Hadde det stått milliarder av år hadde vi ikke forstått tidsperspektivet, jeg mener. Kan du se for deg tall så store som 100200010201012? Neppe! :thumbup:

Kan jeg få kjeks?  :!:

Lenke til kommentar

Kan jeg få kjeks?  :!:

Velg for all del bokstavkjeks, så kan vi fikse en "A = A"? :)

Lenke til kommentar
Jeg mener: Hva hadde skjedd dersom du ble kristen, tror du?

Jeg hadde ikke forventet noe veldig stort egenlig. Det å bli kristen tror jeg ikke kurerer deg og løser alle problemer. Det er mer et valg om å følge Jesus og leve etter, som du tolker dem, hans "regler".

Så hvis jeg ble kristen måtte jeg ha åpnet for all mulig usikkerhet, avhengig av den teologien min religiøsitet var preget av.

Hvem er det som ikke lever i usikkerhet egentlig? Ser ikke helt hvorfor du skulle bli mer usikker som kristen.

Hvorfor er det så mange negative tanker om kristne egentlig? Du møter dem jo hver dag uten å være klar over det. Det kan til og med være du ser opp til en/ei som er kristen, uten a du vet det. Hadde du sett mindre opp til en person dersom h*n hadde fortalt at h*n var kristen?

Lenke til kommentar
For det første, "det Bibelen sier om Jesus" har blitt utlagt og tolket og forklart i så mange retninger at det er vanskelig å bestemme seg for hvilken av dem man skal følge. Dessuten kan det virke som om de fleste "organiserte kristne" (- og det er i denne formen de er "farligst" for andre -) holder seg mer til gammeltestamentet og Paulus enn til Jesus himself. (Derfor frister det ikke, akkurat.)

Det bibelen sier om Jesus er vel det bibelen sier om Jesus. Du kan jo lese selv og gjøre opp din egen mening.

Vel, mesteren talte jo gjerne i lignelser ... og hvem kan si med sikkerhet hva han egentlig mente? Men jeg har stor sans for Jesus jeg. Selv om jeg ikke er en troende, så holder jeg det ikke for usannsynlig at han en gang eksisterte, vandret rundt i jødeland og gjorde stort inntrykk på mange av de han møtte i og med det han sa og gjorde. (Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på undere av alle slag.) Jeg tror rett og slett at han var et helt spesielt menneske.

Og hva mener du med organiserte kristne som bare leser i GT og Paulus brev?

Jeg tenker f.eks. på at Jesus, såvidt jeg vet, aldri uttalte seg nedsettende om homofile og/eller homofili generelt. Kvinner var vel generelt menn underdanige på den tiden, men jeg har ikke registrert at Jesus sa noe om at det var akkurat som det skulle være, og at kvinner som gjerne ville bli ledere i sine samfunn burde holde seg vekk fra talerstolen. Der Jesus var kjærlig og tolerant, der er GT og Paulus hatske og dømmende. All organisert kirkelig virksomhet er jo oppkonstruert i tiden etter Jesus, og jeg er slett ikke sikker på om han ville likt det han så dersom han kom tilbake nå. (Noe jeg forøvrig altså ikke tror vil skje, men det er en annen skål.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...