316 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Om igjen og om igjen og om igjen skjer det her på forumet at kristne og ikke-troende møtes på midten og konkluderer med at noen tror, og noen klarer ikke å tro fordi det er ulogisk etc. Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da? Vil du bli dum, må du forkaste all teori og vitenskap fra eminente forskere, havner du i et tankefengsel slik som RWS alltid prater om, vil du bli svekket i evne til å forstå verden, vil du bli en nikkedukke? Jeg bare undrer hva du som ikke tror har av tanker rundt dette, og håper dere er åpne og villige til å svare ærlig. Noen vil sikkert spør hva jeg tror hadde skjedd dersom jeg sa fra meg troen. Jeg er faktisk ganske usikker. Men jeg tror nok det ville vært ganske annerledes med tanke på de rutiner og den levemåten jeg har nå. Kanskje jeg må tenke litt mer på det. Men bare spør. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg ser ikke på meg selv som kristen, men vanker i en god del kristne miljøer som KRIK etc. Om jeg skulle gå fra der jeg er nå til troende hadde nok ikke dette forandret noe på mitt verdenssyn annet enn at jeg trodde på Gud. Jeg er helt og holdent realist, og tror på Big Bang og alt som hører med, men betyr det at jeg ikke kan være kristen? For meg ville det å bli kristen ikke ha så mye med hele opplegget hvor Gud er skaperen, men Gud som frelseren og som en slags "venn". Kanskje noen da ville sagt at dette ikke er kristendom, men har det noe å si så lenge det kan hjelpe meg gjennom enkelte ting i livet? For meg handler det ikke om hva du kaller det eller hvor det kommer fra, men mer hva du kan få ut av det som er positivt, både for deg selv og andre. Jeg er ikke kristen, allikevel har det hendt at jeg ber for andre mennesker, om at de skal ha/få det bra og ønske dem alt godt. Lenke til kommentar
Oldboy Jenny Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg forstår ikke spørsmålet ditt. Spør du om hva en ikke-kristelig person tror vil skje dersom denne en dag skulle få det for seg å feste lit til det som står om jesus i den kristne bibelen? Jeg tror det er en lite aktuell problemstilling for de aller fleste ikke-kristelige, men jeg har nok misforstått noe. Fint om du kunne presisert mer nøyaktig hva du spør om. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 å bli dum er vel å ta i, men får helt klart ett annet syn på verden. jeg har vanket litt i kristne miljøer uten å være kristen selv, hørte ofte historier som "vi gikk nesten bensintomme, ba til gud, så holdt det til bensinstasjonen", for en kristen er det gud som har gjort det, for en ikke-kristen var det flaks at bensinen holdt så lenge. mange kristne skylder på gud der andre skylder på tilfeldigheter. er også bevis på at dinosaurene levde før menneskene og at jorden ble til pga Big Bang. det finnes ingen konkrete bevis for at adam og eva har eksistert, eller at gud skapte jorden ut fra ingenting. mange velger å tro på konkrete bevis fremfor en bok skrevet for 2000 år siden. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da? Kan du konkretisere dette? Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da? Man kan ikke bestemme seg for å tro på Bibelen. Det er rett og slett umulig å tro på religiøse myter når man vet hvordan ting virkelig er. Det er ikke et valg å ikke tro, det er bare et resultat av å ha vitenskapelig kunnskap som går imot det som står i religiøse skrifter. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Gi meg et eksempel på hva du mener er ulogisk mente jeg. Eller noen andre om de har lyst. Alle sitter her og sier at det er ulogisk etc.etc. men ingen kommer med eksempler. Endret 11. september 2008 av Nafanua Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvis jeg hadde blitt kristen hadde jeg blitt lykkelig på et helt annet nivå enn hva jeg kan være nå. Å ha en overordnet mening med livet må være fint... MEN, jeg klarer desverre ikke å lure meg selv, selv om jeg skulle ønske at jeg klarte det... Til det er jeg for kunnskapsrik... Ignorance is bliss var det noen som sa... Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvis jeg hadde blitt kristen hadde jeg blitt lykkelig på et helt annet nivå enn hva jeg kan være nå. Å ha en overordnet mening med livet må være fint... MEN, jeg klarer desverre ikke å lure meg selv, selv om jeg skulle ønske at jeg klarte det... Til det er jeg for kunnskapsrik... Ignorance is bliss var det noen som sa... Mener du med dette at alle som er like kunnskapsriker som deg, eller enda mer, er for smarte til å tro på Gud? Med det sier du vel egentlig at alle som tror på Gud, ikke er kunnskapsrike, altså dumme? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvis jeg hadde blitt kristen hadde jeg blitt lykkelig på et helt annet nivå enn hva jeg kan være nå. Å ha en overordnet mening med livet må være fint... MEN, jeg klarer desverre ikke å lure meg selv, selv om jeg skulle ønske at jeg klarte det... Til det er jeg for kunnskapsrik... Ignorance is bliss var det noen som sa... Mener du med dette at alle som er like kunnskapsriker som deg, eller enda mer, er for smarte til å tro på Gud? Med det sier du vel egentlig at alle som tror på Gud, ikke er kunnskapsrike, altså dumme? Nei, ingen er så klart dumme. Men når det kommer til tro ser det ut til at folk er fryktelig lettlurte, om det går an å si det sånn.... For ingen andre steder i livet sitt er de kristne villige til å tro så totalt uten en liten flik av bevis som når det kommer til å tro på gud... Her hevder de glatt at alt de trenger er å tro hardt nok på gud for å få bevis, men hvis du sender dem en regning på et eller annet fiktivt så kan du banne på at de ikke ville betalt dette UTEN bevis.... Så ja, lettlurte, men ikke dumme. Dumme når det kommer til tro kanskje... Også har det seg slik at til bedre utdannet du er/smartere du er til mindre tror du på gud. Kankje ikke helt riktig skrevet, for det jeg mener er at til bedre utdannett/smartere du er til mer stiller du kritiske spørsmål om ALT rundt deg og ingen kristen gjør det når det kommer til tro.... ser det ut til... Men dette har vært oppe uttalige ganger i andre tråder.... Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Om igjen og om igjen og om igjen skjer det her på forumet at kristne og ikke-troende møtes på midten og konkluderer med at noen tror, og noen klarer ikke å tro fordi det er ulogisk etc. Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da? Vil du bli dum, må du forkaste all teori og vitenskap fra eminente forskere, havner du i et tankefengsel slik som RWS alltid prater om, vil du bli svekket i evne til å forstå verden, vil du bli en nikkedukke? Jeg bare undrer hva du som ikke tror har av tanker rundt dette, og håper dere er åpne og villige til å svare ærlig. Noen vil sikkert spør hva jeg tror hadde skjedd dersom jeg sa fra meg troen. Jeg er faktisk ganske usikker. Men jeg tror nok det ville vært ganske annerledes med tanke på de rutiner og den levemåten jeg har nå. Kanskje jeg må tenke litt mer på det. Men bare spør. Kreasjonisme som kristendommen støtter er motbevist på så mange punkter at hvis jeg skulle plutselig bli kristen, måtte jeg også lyve til meg selv, og forkaste så mange deler av vitenskapen at jeg like gjerne kan ignorere alt sammen. Hadde du satt kristendommen på vent, og validert alle bevisene med åpne øyne. Tror jeg du også hadde sett hvor overveldene bevisene er i favør for evolusjon, og hvor lite beviser det finnes som støtter kreasjonisme og kristendommen. Tror du også nevnte i en tidligere tråd at du selv har blitt indoktrinert inn i kristendommen, og at du omgås kristene hele dagen, så det vil selvfølgelig påvirke dømmekraften din. Denne karen er inne på noe av det samme.. http://www.youtube.com/watch?v=mtHqhWIJgCI Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvis jeg hadde blitt kristen hadde jeg blitt lykkelig på et helt annet nivå enn hva jeg kan være nå. Å ha en overordnet mening med livet må være fint... MEN, jeg klarer desverre ikke å lure meg selv, selv om jeg skulle ønske at jeg klarte det... Til det er jeg for kunnskapsrik... Ignorance is bliss var det noen som sa... Mener du med dette at alle som er like kunnskapsriker som deg, eller enda mer, er for smarte til å tro på Gud? Med det sier du vel egentlig at alle som tror på Gud, ikke er kunnskapsrike, altså dumme? Nei, ingen er så klart dumme. Men når det kommer til tro ser det ut til at folk er fryktelig lettlurte, om det går an å si det sånn.... For ingen andre steder i livet sitt er de kristne villige til å tro så totalt uten en liten flik av bevis som når det kommer til å tro på gud... Her hevder de glatt at alt de trenger er å tro hardt nok på gud for å få bevis, men hvis du sender dem en regning på et eller annet fiktivt så kan du banne på at de ikke ville betalt dette UTEN bevis.... Så ja, lettlurte, men ikke dumme. Dumme når det kommer til tro kanskje... Også har det seg slik at til bedre utdannet du er/smartere du er til mindre tror du på gud. Kankje ikke helt riktig skrevet, for det jeg mener er at til bedre utdannett/smartere du er til mer stiller du kritiske spørsmål om ALT rundt deg og ingen kristen gjør det når det kommer til tro.... ser det ut til... Men dette har vært oppe uttalige ganger i andre tråder.... Jeg har hørt om flere som tviler i sin tro på Gud, men det handler ikke om å konkret kunne bevise at Gud finnes. Å tro er jo nettopp det å tro, ikke å bevise eller bli fortalt at slik er det. Om jeg kunne bevist at Gud fantes hadde du da trodd på Gud? Ja alle måtte godtatt at han fantes, men de trengte vel ikke tro på ham bare fordi han fantes. Tro har vel ingenting med å bevise at Gud finnes, å gjøre? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Noen vil sikkert spør hva jeg tror hadde skjedd dersom jeg sa fra meg troen. Jeg er faktisk ganske usikker. Men jeg tror nok det ville vært ganske annerledes med tanke på de rutiner og den levemåten jeg har nå. Kanskje jeg må tenke litt mer på det. Men bare spør. Jeg oppfatter dere overbevist/frelste personer som individer som har funnet en måte og plassere alle deres tvil og frustrasjon i en "makt" som er større enn dere selv. Jeg gjør akkurat det sammen, men "makten" ligger hos meg selv, og ansvaret for å så endre meg selv for å unngå "syndene" ligger på egne skuldre. For meg blir dette to sider av samme sak, men jeg tror at min metode er med på og utvikle egen visdom, fremfor å "kjøpe" omforlatelsen, slik jeg mener frelste gjør. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da? Vil du bli dum, må du forkaste all teori og vitenskap fra eminente forskere, havner du i et tankefengsel slik som RWS alltid prater om, vil du bli svekket i evne til å forstå verden, vil du bli en nikkedukke? Ingen kristne forkaster all teori og vitenskap, men man måtte jo ha åpnet for gudommelig intervensjon over hele linja, noe som gjør det vanskelig å resonnere logisk. Så blir det en smakssak/tradisjon hvor mye gudommelig intervensjon man tar med i betraktningen. De fleste av oss synes det er greit å vite at 4-2=2. Vi vet at om man tar bort tallet X fra tallet Y, så finnes det bare én mulighet igjen. Om man tenker seg at det var flere muligheter, at både 2 og 1 kunne vært gyldige svar, så ville det blitt veldig vanskelig å være bla. ingeniør. Sånn er det med ateisme vs. religion også. Ateister innskrenker antallet muligheter i livet til de som er mulige rent vitenskapelig. Om en blomsterpotte er borte fra et åpent vindu i 6. etasje, så er resonnementet gjerne at den har falt ned, ikke at Karlsson på Taket fløy forbi og stjal den. Det finnes også andre rasjonelle muligheter i dette tilfellet, men poenget er: om vi helt enkelt dropper de overnaturlige mulighetene, så er det mye enklere å finne ut av ting, jfr eliminasjonsmetoden. Uten å kunne anvende eliminasjonsmetoden blir du bare forvirret. Det med blomsterpotta må man et stykke bak i historien for å finne mye krangel om, men evolusjon/kreasjonisme&ID er et veldig aktuelt eksempel. Tror man på Gud, og tror at Gud blander seg inn, så kan man jo ikke utelukke at Gud på snedig vis har skapt hele sulamitten på seks dager. Eller 10. Mange kristne i Norge er jo praktiske, og klarer å se at uavhengig av Guds eksistens, så har vi utviklet oss, og så tilpasser de sitt livssyn dette, men de er fortsatt like usikre når det gjelder hva som skjer etter døden. Ateistene konstaterer at vi råtner (i tilfelle vi er begravet), men alle kristne åpner for allslags finurlige muligheter etter døden. Nesten alle snakker om at troen på Gud gir dem en trygghet, men jeg forstår ikke hvordan det er trygt å ikke vite hva som skjer etter at du dør. Jeg vet at jeg på en eller annen måte desintegreres og går tilbake i naturens kretsløp, og det er alt. Det kjipeste for meg ved døden er at jeg kanskje opplever en smerte først. Det er trygghet. Med den eliminasjonsmetoden har jeg strøket det irrasjonelle og kan konstatere at det ikke skjer noe med meg som jeg ikke har oversikt over. Verken himmel eller helvete. Jeg vet at 4-4=0. Kristne vet ikke en gang om det er et positivt eller negativt tall. Så hvis jeg ble kristen måtte jeg ha åpnet for all mulig usikkerhet, avhengig av den teologien min religiøsitet var preget av. Lenke til kommentar
316 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Jeg forstår ikke spørsmålet ditt. Spør du om hva en ikke-kristelig person tror vil skje dersom denne en dag skulle få det for seg å feste lit til det som står om jesus i den kristne bibelen? Jeg tror det er en lite aktuell problemstilling for de aller fleste ikke-kristelige, men jeg har nok misforstått noe. Fint om du kunne presisert mer nøyaktig hva du spør om. Men det jeg lurer på, siden det å være kristen er så ulogisk, er at dersom du som ikke tror bestemmer deg for å tro på det bibelen sier om Jesus, hva tror du skjer da? Kan du konkretisere dette? Jeg mener: Hva hadde skjedd dersom du ble kristen, tror du? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 For det første, "det Bibelen sier om Jesus" har blitt utlagt og tolket og forklart i så mange retninger at det er vanskelig å bestemme seg for hvilken av dem man skal følge. Dessuten kan det virke som om de fleste "organiserte kristne" (- og det er i denne formen de er "farligst" for andre -) holder seg mer til gammeltestamentet og Paulus enn til Jesus himself. (Derfor frister det ikke, akkurat.) For det andre, man snakker både om "love makes blind" og "blind faith". Dypt troende mennesker kan minne litt om dypt forelskede mennesker, i og med at de forsterker det positive i "motparten" og nedtoner det man eventuelt ikke liker så godt. Du får ikke en forelsket person til å gå med på at motparten kanskje ikke er så attraktiv som han/hun føler. Det må nok mer til enn et logisk resonnement for å gjøre en ikke-troende om til en troende. En sterk emosjonell opplevelse av et eller annet slag, vil jeg tr .. eh, tippe. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg mener: Hva hadde skjedd dersom du ble kristen, tror du? Tillater meg å gripe fatt i denne. Det jeg tror ville skjedd, er at jeg da ville gi opp å forbedre meg, og heller overlatt bevisene for egen fortreffelighet til å finnes i skriften. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) "snip" Hehe, her kommer du med en for meg forståelig sammenligning. De frelste er egentlig forelsket, og den tilstanden er vel akseptert (av de fleste) som en tilstand som sterkt indikerer null kontakt med fornuften!? :!: Edit: Skrivefeil og atter en dobbeltpost... Endret 11. september 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 "snip" Hehe, her kommer du med en for meg forståelig sammenligning. De frelste er egentlig forelsket, og den tilstanden er vel akseptert (av de fleste) som en tilstand som sterket indikerer null kontakt med fornuften!? :!: Aha! Så det var på den måten dragen... eh, fruen slapp inn i huset! Eureka, nå skjønte jeg det... He he Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 "snip" Hehe, her kommer du med en for meg forståelig sammenligning. De frelste er egentlig forelsket, og den tilstanden er vel akseptert (av de fleste) som en tilstand som sterket indikerer null kontakt med fornuften!? :!: Aha! Så det var på den måten dragen... eh, fruen slapp inn i huset! Eureka, nå skjønte jeg det... He he Hehe, jotakk, ser nettopp nå på mitt kjære "gnagsår", og det eneste guddommelige med henne er at hun har den evnen å få meg til å gå på vannet (mente, frenetisk hoppende gange), kun ved å smelle en liten gang med tungen. Gud velsigne det vesle trollet mitt!! Beklager off topic... eller kanskje ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå