*ingunn* Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Jeg vil begynne å framkalle noen av de digitale bildene mine ut på vanlig fotopapir hos f.eks. Fotoknudsen. Så dukker denne problemstillingen opp: 10*13cm elller 10*15cm...? Vanlige bilder er jo 10*15cm, så det er jeg vant til. Det står at digitale bildeformat passet akkurat til 10*13 cm, men hva skjer da om en krysser av for 10*15 cm. Er det da opp til fotografen hvordan han vil "dra" bildene, da? For hvis bildet er 10*15 cm, så blir det vel dradd i lengderetningen? Eller forstørrer de litt, og klipper av kantene? Noen som vet noe om dette? Jeg vil helst ha 10*15 cm. Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Min er erfaring er å kutte av litt av toppen og bunn får å få bilde til å passe standarstr. Fremkalt par hundre bilder på denne måten og synes ikke det er noe problem. Måtte titte etter på orginalene for å sjekke selv om de var kuttet. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Når du bestiller 10*15 tror jeg at bildet blir "forstørret" & kuttet ned, men det betyr at du mister det som er i "utkanten" av bildet. Ser ikke problemet med 10*13, er en vanesak. & for meg er 10*13 blitt det normale Lenke til kommentar
Kjitta Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 For informasjon vedrørende fremkalling av 10x13 bilder kontra 10x15 bilder se: http://www.minebilder.no/ Trykk på priser. Der finner du all info om hvordan dette gjøres! Lenke til kommentar
*ingunn* Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 Tusen takk for alle svar! Da har jeg bestemt meg for å starte å samle på bilder i størrelsen 10*13 cm. Som en av dere sa, det blir en vanesak. Dessuten vil jeg ikke ha klipt bort noe av kantene. Da blir det 10*13cm. mvh *ingunn* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå