arnold_layne Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 k-ryengs forslag utnytter IMHO den utmerkede automatikken i D80 bedre. Lukkerprioritet + auto-ISO er en ganske genial kombinasjon. Thors forslag krever mer av fotografen, uten at jeg kan se at man vinner noe særlig. Enig med Anew og k-ryeng. S og auto-ISO, samt AF-C med autofokusaktivering på AE-L/AF-L er en veldig bra action-modus. Og med såpass store fokusproblemer som TS viser her ville jeg også aktivert fokus-prioritet (utløseren blir ikke aktivert før fokus er oppnådd). Et alternativ hvis man synes største blender gir for liten DOF er å bruke M med auto-ISO. Man må selvsagt passe litt på at man ikke overeksponerer, men det er sjelden et problem under sub-optimale lysforhold uansett. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 (endret) På toppen av kameraet ditt har du en LCD-skjerm. til høyre for denne skjermen er det en knapp som det står AF på. Trykk på den å se autofokusmodusene forandre seg på LCD-sjermen. Mener du skal trykke to ganger for å få AF-C. Håper dette hjalp. k takker skjønner ikke igrunn hvordan jeg klarte å overse den kanppen. hehe Burde jeg i tilleg velge Dynamic som autofocus area? Endret 16. september 2008 av Holmez Lenke til kommentar
Kani Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Vet ikke om dette kanskje er litt off topic, men jeg har selv et Nikon D80. Hvis du går på youtube og søker på "how to use the nikon d80", så får du opp en del ting. Der er blant annet en film som er delt opp i 5 (tror jeg) deler hvor de går nøye gjennom hvordan du skal bruke dette kameraet, og få mest igjen for det. En helt genial film. Man får ting inn med teskje, og for mitt vedkommende er det akkurat det jeg trenger Hvis du ellers ikke har de helt moralske problemene med det, ligger også denne filmen ute til nedlasting på nettet hvis du leter de rette plassene. Da kan du brenne den som dvd og kose deg i tv-stolen mens du lærer å fotografere... Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Vet ikke om dette kanskje er litt off topic, men jeg har selv et Nikon D80. Hvis du går på youtube og søker på "how to use the nikon d80", så får du opp en del ting. Der er blant annet en film som er delt opp i 5 (tror jeg) deler hvor de går nøye gjennom hvordan du skal bruke dette kameraet, og få mest igjen for det. En helt genial film. Man får ting inn med teskje, og for mitt vedkommende er det akkurat det jeg trenger Hvis du ellers ikke har de helt moralske problemene med det, ligger også denne filmen ute til nedlasting på nettet hvis du leter de rette plassene. Da kan du brenne den som dvd og kose deg i tv-stolen mens du lærer å fotografere... takker for tipset skal studere mest mulig på forskjellige teknikker. Har fått 3 oppdrag før jul, i ungsport sidene til sunmørsposten. så da får jeg noen bilder på trykk får håpe det fører til mer arbeid Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Har fotografert fotball i 1,5 år nå, og har funnet ut at 1/500 langtifra er nok. Jeg kjører 1/1000 så lenge lyset er bra. Så er det evt ned til 1/800 før jeg begynner å justere på ISO. Det er i alle fall min erfaring med hastigheten på spillerne og spillet i Toppserien (kvinner), 3. div herrer og 2. div herrer. Husk å slå av bildestabilisator dersom du har det på objektivet, men bruk monopod. Plassering på banen lærte jeg fort av erfarne fotografer. Det er kortlinja ca. midt mellom cornerflagget og 16-meter-linja. Dette fordi minste brennvidde du har er 70mm, og man bør ha en del "luft" i motivet også når spillet skjer foran det nærmeste målet. Et siste råd er å bare glemme bildekomposisjon. Ha alltid det som du vil ta bilde av i det midterste fokuspunktet. Blir det f.eks. for mye luft i bildet på den ene eller andre siden, kan det beskjæres senere. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Burde jeg i tilleg velge Dynamic som autofocus area? Ja, for da benytter kameraet seg av alle autofukus-sensorene til å følge motivet. http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/af-settings.htm Husk å slå av bildestabilisator dersom du har det på objektivet, men bruk monopod. Jeg har ingen objektiver med VR, men såvidt jeg har skjønt er det eneste scenarioet hvor man skal skru av VR når kameraet står på stativ. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være hensiktsmessig å slå av VR, selv ved bruk av monopod. Francis Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg har ingen objektiver med VR, men såvidt jeg har skjønt er det eneste scenarioet hvor man skal skru av VR når kameraet står på stativ. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være hensiktsmessig å slå av VR, selv ved bruk av monopod. Jeg har ikke objektiv med stabilisering lenger, men dersom jeg lot denne stå på ved actionfotografering, så fikk jeg en slags blurring, spesielt på hvite områder som hadde tydelige kontraster mot andre områder. Dette ble merkbart bedre når jeg slo av stabiliseringen. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Jeg har ingen objektiver med VR, men såvidt jeg har skjønt er det eneste scenarioet hvor man skal skru av VR når kameraet står på stativ. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være hensiktsmessig å slå av VR, selv ved bruk av monopod. Jeg har ikke objektiv med stabilisering lenger, men dersom jeg lot denne stå på ved actionfotografering, så fikk jeg en slags blurring, spesielt på hvite områder som hadde tydelige kontraster mot andre områder. Dette ble merkbart bedre når jeg slo av stabiliseringen. Jeg skal om 2 uker ta bilder på en 11erkamp Smågutter på Colorline Stadion (Aafk) kl 20 på kvelden. Vil flombelysingen der være god nokk til at jeg kan fotografere med 1/1000? uten noe særlig med iso? Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg har ingen objektiver med VR, men såvidt jeg har skjønt er det eneste scenarioet hvor man skal skru av VR når kameraet står på stativ. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være hensiktsmessig å slå av VR, selv ved bruk av monopod. Jeg har ikke objektiv med stabilisering lenger, men dersom jeg lot denne stå på ved actionfotografering, så fikk jeg en slags blurring, spesielt på hvite områder som hadde tydelige kontraster mot andre områder. Dette ble merkbart bedre når jeg slo av stabiliseringen. Jeg skal om 2 uker ta bilder på en 11erkamp Smågutter på Colorline Stadion (Aafk) kl 20 på kvelden. Vil flombelysingen der være god nokk til at jeg kan fotografere med 1/1000? uten noe særlig med iso? Nope. Du må nok opp i minst ISO 1000, helst mer. Ellers går det etter min erfring fint med 1/800, men bør helst ha 1/1000. Ellers gir Ratleto deg gode tips. JanH Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Som Djupviken sier, så må du nok opp i ISO 1000. Antakelig enda høyere, dersom flombelysningen ikke er over middels bra. Er det overskyet/sola gått ned for lenge siden og middels flombelysning, så må du kanskje opp i ISO 3200 også... og ned i 1/500... Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Som Djupviken sier, så må du nok opp i ISO 1000. Antakelig enda høyere, dersom flombelysningen ikke er over middels bra. Er det overskyet/sola gått ned for lenge siden og middels flombelysning, så må du kanskje opp i ISO 3200 også... og ned i 1/500... ok. men regner med standarden på flombelysningen er ganske bra, siden dette er en tippeliga stadion Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 ok. men regner med standarden på flombelysningen er ganske bra, siden dette er en tippeliga stadion Da er det jo faktisk håp om ok bilder. Lykke til! Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 ok. men regner med standarden på flombelysningen er ganske bra, siden dette er en tippeliga stadion Da er det jo faktisk håp om ok bilder. Lykke til! Jepp Mange sier sportsfoto er enkelt, men det er det ikke. Dyrt er det også Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jepp Mange sier sportsfoto er enkelt, men det er det ikke. Dyrt er det også Helt enig. Har selv spilt fotball når jeg var liten, og var ganske fotballinteressert en del år tilbake, så sånn sett forstår jeg jo fotball - hva som kanskje skjer i neste trekk osv. Men det tok mange kamper før i det hele tatt begynte å bli fornøyd med bildene. Dyrt ja. Hadde usaklig lyst på 70-200 F/2,8, for da hadde det gått bedre i dårlig lys, pluss at jeg kanskje kunne prøvd meg på innendørssport. Men nei. Det ble bare altfor dyrt når det tross alt bare er en hobby. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Jepp Mange sier sportsfoto er enkelt, men det er det ikke. Dyrt er det også Helt enig. Har selv spilt fotball når jeg var liten, og var ganske fotballinteressert en del år tilbake, så sånn sett forstår jeg jo fotball - hva som kanskje skjer i neste trekk osv. Men det tok mange kamper før i det hele tatt begynte å bli fornøyd med bildene. Dyrt ja. Hadde usaklig lyst på 70-200 F/2,8, for da hadde det gått bedre i dårlig lys, pluss at jeg kanskje kunne prøvd meg på innendørssport. Men nei. Det ble bare altfor dyrt når det tross alt bare er en hobby. har samme føelsen jeg også, at det har tatt en stund før jeg begynte å få til OK bilder. det er som du sier, en må være forut av situasjonen. Så jeg har samme fordel at jeg spiller fotball selv enda, så jeg kjenner litt til bevegelses mønsteret. Jeg har disse 2 linsene som jeg bruker til fotball foto: Nikkor 18-70mm (kitlinsa til d80) og Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO. Hva synest dere om disse? er det helt ok til formålet? Blir spennende å se hvordan bilder på stadion med såpass bra belysing blir. Tror det kommer til å bli en litt kul effekt. sort himmel og spillerne i fokus Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 teleobjektivet burde vel vært mer lyssterkt, men da koster det jo flesk. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 da har jeg tatt bildene, å jeg fikk selfølgelig verst mulige forhold. Var bare halve belysingen som var på, og det var tidenes regnvær :-S måtte ned på 200 i lukkertid og opp til 1600 i iso for å få OK bilder. Fikk heldgivis noen bilder som kunne brukes på trykk etter litt etterarbeid Lenke til kommentar
grizley Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 teleobjektivet burde vel vært mer lyssterkt, men da koster det jo flesk. Det er da ikke så dyrt for 70-200 2.8: https://prisguiden.no/product.php?productId=86136 Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Ja, 6k er jo ikke så alt for ille.. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 har selv også d80, men finner ngen måte å sette auto iso ved verken P,S,A eller M. kun Auto samt resten av forhåndsinstilllingene. Noen som har et tips her hvordan dette kan fikses? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå