Holmez Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hei, jeg har et nikon d80, og sigma 70-300mm linse. jeg skal fotografere fra en fotballkamp. noen som har tips til hvilke instillinger jeg bør bruke? kommer vell ann på hvor lyst det er ute? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 noen som har tips til hvilke instillinger jeg bør bruke?kommer vell ann på hvor lyst det er ute? Bruk lukkerprioritet (S), og sett lukkertiden til omlag 1/500s eller kortere dersom det er nok lys til det, her kan auto-ISO være kjekt. På D80 kan man vel begrense den oppad, sikkert lurt å sette den på max ISO800, men må du ha ISO1600 - bruk det. Bedre med bilder som er kornete enn bilder som er uskarpe. Råformat er veldig kjekt, gir deg mer fleksibilitet. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 tusen takk for svaret. Har tatt en del fotball bilde tidligere, men bare med automatinstillinger (sport). har siste året prøvd å lære meg litt mer manuelle instillinger. Skal komme med tilbakemelding etter jeg har tatt bilder på lørdag, og kansje et prøvebilde. vist jeg klarer å tta noen blinksudd Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Du kan lære en del ved å se på exif info på de bildene du har tatt på sportsprogrammet. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Du kan lære en del ved å se på exif info på de bildene du har tatt på sportsprogrammet. genialt. har ikke jeg tenkt over før. så kan jeg se på de bilda som har blitt bra med sportsprogrammet, om hvilke eksponering osv... de har Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Mitt tips vil vel bære motsatt av k-ryeng sitt, nemlig A og laveste blender.. og ISO etter hvor raske lukkertider du får (minimum ca 1/400) Endret 12. september 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Mitt tips vil vel bære motsatt av k-ryeng sitt, menlig A og laveste blender.. og ISO etter hvor raske lukkertider du får (minimum ca 1/400)I praksis vil du vel få samme resultat :-) Kameraet vil mest sannsynlig operere på største blender uansett, og lukkertidene må være relativt korte uansett. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 k-ryengs forslag utnytter IMHO den utmerkede automatikken i D80 bedre. Lukkerprioritet + auto-ISO er en ganske genial kombinasjon. Thors forslag krever mer av fotografen, uten at jeg kan se at man vinner noe særlig. Lenke til kommentar
Earlskruf Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Du klarer deg fint på A min 1/50, hadde forsåvidt nettop en oppgave selv på fotballkamp med den samme linsa du har så går nokk bra. Bare prøv å forholde deg konsentrert, og ikke minst ta ekstremt mange bilder, dvs. Hele minnekortet. På kamper så får du ofte veldig varierende resultater, så her er det gunstig å ta svært mange bilder, fordi da ender du som oftest opp med endel gode Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 1/50 er skrivefeil antar jeg ??? Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Her har dere noen av bildene jeg tok. Ble selfølgelig verst tenkelige forhåld. Regn og tykk skodde. Ble foresten mål på det nederste bildet Endret 14. september 2008 av Holmez Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) De fleste er ute av fokus, men du har jo fått ett som er nogen lunde skarpt (#3)... D80n gjorde jo en fin jobb med iso 1600. Endret 14. september 2008 av Anew Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 De fleste er ute av fokus, men du har jo fått ett som er nogen lunde skarpt (#3)... D80n gjorde jo en fin jobb med iso 1600. var selv også litt missfornøyd med skarpheten, men man kan vell ikke forvente mer med forhåldene som jeg hadde? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Selvsagt skal bildene være i fokus! Mange nybegynnere synes å blande sammen fokus og bevegelsesuskarphet, og det er kanskje det du gjør? De innstillingene du ble tipset om, og tilsynelatende med hell klarte å benytte deg av, eliminerer nesten all bevegelsesuskarpheten, men det hjelper ikke når du ikke treffer fokus. Nå syns jeg fotball er kjedeligere enn å se på maling tørke, så min erfaring fra å fotografere sånt er lik null, men nøkkelen til all fotografering av uforutsigbar beveglese er kontinuerlig autofokus (AF-C). På D80 må du vel inn i en eller annen meny for å aktivere det. Så må du velge ett fokuspunkt, og med autofokusen aktivert følge ballen (fortrinnsvis spilleren med ballen, eller den som kommer til å få den...) med det valgte fokuspunktet. Å gjøre det på "standardmåten" er forøvrig litt klønete. Det beste er å konfigurere AE-L/AF-L-knappen til AF-ON, og så bruke den til å aktivere autofokusen, slik at du kan stre lysmåleren med utløserknappen, men det fordrer muligens litt mer bevissthet ifht. lysmålingen enn det du er klar for nå... Endret 14. september 2008 av Anew Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 takker for tilbakemelding:) skal prøve ut med AF-C neste gang, og studere litt på nett om sportsfoto Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 takker for tilbakemelding:)skal prøve ut med AF-C neste gang, og studere litt på nett om sportsfoto Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Vil bare nevne at etter min smak ville bildene gjort seg bedre om du skrudde opp fargene litt, kanskje litt kontrast også. Men det kan vel være fordi fotballbilder ofte har veldig sterke farger. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 takker for tilbakemelding:)skal prøve ut med AF-C neste gang, og studere litt på nett om sportsfoto noen som hvet hvordan jeg setter på AF-C på D80? Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 På toppen av kameraet ditt har du en LCD-skjerm. til høyre for denne skjermen er det en knapp som det står AF på. Trykk på den å se autofokusmodusene forandre seg på LCD-sjermen. Mener du skal trykke to ganger for å få AF-C. Håper dette hjalp. k Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Litt uheldig med lyset der Alexander Vist sola hadde vore litt meir framme her hadde det blitt fint, for då kunne du ha fryst bildet meir med meir lukkertid på det eine bildet da e***** var oppe i duell... Fin stadio her på sunnmøre Endret 15. september 2008 av Bolivar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå