roellis Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 HJELP! Jeg har 4 fag fra Vg2 allmenn som jeg trenger å bestå slik at jeg kan fortsette til Vg3. Alternativene er å ta privatisteksamen og lese selv, jeg kan gå hele Vg2 om igjen eller jeg kan gjøre det på bjørknes privatskole o.l. Privatisteksamen: Historie er gjennomgående fag og betyr at det kun er eksamen i Vg3, nynorsk henger sammen med norskfaget som også er gjennomgående. Derfor er det kun eksamen i Vg3. Så jeg må ta disse fagene med Vg3-pensum og likavel ta de på nytt når jeg får begynne i Vg3. Vg2 på nytt: Jeg innbilte meg at jeg kunne ta Vg2 på nytt og kun gjennomføre og møte opp til de fagene jeg trenger. Men skolen min aksepterte ikke deltidselever, og skal jeg gå om igjen på den skolen må jeg gjøre det som fulltid og det virker meningsløst og lite motiverende. Hvis jeg sier at jeg skal bli heltidselev og bare stiller opp til de fagene jeg trenger, er det en mulighet for at jeg mister skoleplassen min i løpet av året. Privatskole: Da kan jeg gjøre akkurat som jeg vil, plukke akkurat de fagene jeg trenger og gjøre meg ferdig med de og antageligvis få begynne i Vg3 til neste år. Men det koster, gid det koster. Tror det ble 40700kr for de 4 fagene mine. Nynorsk, Matte T, Historie og Tysk C. Finnes det noen bedre alternativer? Bør det ikke være mulig å være deltidselev ved en offentlig skole i Oslo? Lenke til kommentar
Star Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg ønsket å ta opp fag etter fullført videregående og hadde noenlunde samme problemstilling. Det var rimelig dyrt og gå til privatskole og jeg ble anbefalt å søke meg inn på VGS via samordna opptak og kontaktet skolen hvor jeg gikk som oppfordret meg til å skrive en søknad om tilrettelegging som deltidselev. Fant imidlertid ut at jeg likegreit kunne ta det privat - endte opp med Sonans Privatgymnas. Det er nok ikke så mange skoler som aksepterer deltidselever - da må du ihvertfall klarere og høre med skolen før du søker - kjipt å kaste bort ett helt år om du ikke får det opplegget du vil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå