Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overføre bonus på bilforsikring

FrozenFish

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal kjøpe ny bil nå. Bilen kjøpes ved hjelp av egenkapital+lån, ca 40/60. Bilen skal registreres på min kone, som aldri har hatt bilforsikring tidligere. Lånet er også på min kone.

Jeg har 75% bonus på tiende året, eller noe sånt men min kone som sagt ikke har bonus. Hvordan er praksis med å overføre bonus mellom ektefeller? Jeg skal snart ringe mitt forsikringsselskap og legge dette frem, men kunne tenkt meg litt info fra dere, dersom det er noen som vet noe. Det burde jo være mulig, da alternativet for mitt nåværende selskap er å miste oss som kunde. Kona har fått et tilbud på forsikring ifm. med bilkjøpet, men der var det bare 20% bonus som start "gave".

Håper noen har noe info om dette!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg snakket med Postbanken Forsikring (Vital). Det var absolutt ingen problemer i det hele tatt med å flytte min 75% bonus over på kona mi. En hyggelig kundekonsulent opprettet forsikringen via telefon og overførte min bonus til kona i løpet av 5 minutter. Jeg nevnte selvfølgelig at kona allerede hadde fått et tilbud, men sa samtidig at vi gjerne ville fortsette som kunder der.

Så da vet vi det. Bonus overførsel mellom ektefeller er enkelt! Takk til Postbanken Forsikring! På tirsdag får vi bilen og da er det tut og kjør!

post-47736-1221132370_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Og kjøper du en bil til, burde det være enkelt å få en startbonus på deg på 50%. Det fikk jeg tilbud om på motorsykkel til og med.

Ja, jeg vil tro at på neste bil, som kommer om 1-3 år, så skal jeg nok klare å forhandle meg frem til god bonus. Jeg har jo tross alt endel skadefrie år bak meg..... Bank i bordet! :)

Lenke til kommentar
Og kjøper du en bil til, burde det være enkelt å få en startbonus på deg på 50%. Det fikk jeg tilbud om på motorsykkel til og med.

Ja, jeg vil tro at på neste bil, som kommer om 1-3 år, så skal jeg nok klare å forhandle meg frem til god bonus. Jeg har jo tross alt endel skadefrie år bak meg..... Bank i bordet! :)

Trenger ikke forhandle en gang, dette er det faste regler på, og de aller fleste selskaper har disse reglene felles:

http://www.if.no/web/no/private.nsf/nofram...1256B02005EAC25

Bonus på bilforsikring

Godt vedlikehold og skadefri kjøring skal lønne seg. Med vårt bonussystem kan du få opptil 75 prosent avslag på din bilforsikring. Slik regnes bonusen ut:

Startbonus på vår bilforsikring er 20 prosent. Forutsetningen er at du er over 18 år gammel.

For hvert år du kjører uten skade øker rabatten din med 10 prosent.

Når du har kjørt skadefritt med 70 prosent bonus i fem år øker bonusen til 75%

Trenger du bilforsikring på bil nr 2 eller 3, så får du inntil 50 prosent bonus på denne.

Får du en skade, er det kun den gjeldende bilen som får bonusreduksjon.

Når du får en skade mister du deler av bonusen din.

Lene svarer på "flytte bonus mellom personer":

Bonus kan ikke flyttes eller gis bort mellom barn og foreldre. Det er kun ektefeller og samboere som kan bytte bonus seg i mellom. For å få utført dette må dere ta direkte kontakt med oss.

OBS! Ang. bonustap(med utg.pkt. i IF), kan dette være misvisende om man har 75% på femte år eller mer. Da mister man nemlig ikke bonusen, men bare de 5 årene ved kaskoskade. Det vil si at man rykker ned til [75% 0 år].

Dersom man da krasjer igjen, vil man dette ned på 60%.

Se forøvrig tabell i link.

Det er absolutt riktig å være litt "sleip" og grundig når det kommer til å handle forsikring. Men akkurat når det gjelder bonus, har det faste regler mellom selskapene. Man flytter altså også bonus med seg når man bytter selskap, også om den er malus(bonus under 0%. Du kan faktisk komme helt ned på -90%, og det vil ikke hjelpe å bytte selskap.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...