Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan jeg bygge leilighet til 500.000?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leilighet for 500.000, det høres ut som campingvogn. "Trailerparks" er et alternativ i bl.a. USA for de som vil/må bo billig, men ikke særlig vanlig som helårsbolig i Norge.

Skal man bygge, så er det mange ting som påvirker kostnadene. Tomtekostnadene har vært nevnt. Elektrisitet, vann, kloakk, våtrom er relativt dyrt og trekker opp kvadratmeterprisen på små boliger i forhold til større. Og selvsagt kan man spare på egeninnsats, ved å f.eks. stable opp hele boligen av Leca selv, framfor å bruke profesjonelle.

Men det finnes kanskje tommelfingerregeler for hva det koster per kvadratmeter å bygge. Kan man f.eks. bygge for 20.000 kr/kvm i dag, og få 25 kvm for 500.000? Eller må man regne med 30.000 kr/kvm, slik at den halve millionen bare når til 16,7 kvadratmeter?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-QqZexW9o

Bare materialene vil koste mer enn 500 000,- så kommer jobben som må gjøres og mye du kan gjøre selv men også svært mye du ikke kan så dette vil også koste $$$.

Har du tomt, eksisterende bygg, etc. så regn med det dobbelte for en 50 kvm. Rundt en million med mye egeninnsats.

Lenke til kommentar

Bygde selv leilighet for ca et år siden, og kostnadene kom på ca 700.000. Det inkluderte:

- 80m2 leilighet (fordelt på to etasjer)

- Baderoms- og kjøkkeninnredning

- Dobbelt carport (garasje uten dør) med 50m2 veranda på "taket" som er rett foran inngangsdøra til leiligheten

- Dobbelt verksted med god nok takhøyde til traktor med lasteapparat.

- Strøm og vann

- 20m2 kjeller

Det er selvfølgelig en hel del faktorer som gjorde dette så billig:

- Min bror er byggmester og gjorde prosjektet til mer eller mindre kostpris

- Tomten er mine foreldres, og bygningen som ble donasjonsreisverk var opprinnelig en låve (kledningen er byttet, men reisverket og taket er det samme)

- Materialer og innredning ble privatimportert fra østeuropa

- Arbeidskraften var 2-3 mann fra litauen som har jobbet for min bror, byggmesteren en stund.

- Overskuddsmateriale fra tidligere prosjekter av min bror ble brukt der vi kunne bruke det.

Klarer du å bygge et prosjekt til den prisen du antyder må du kjenne mye fagfolk som kan hjelpe deg i alle fall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...