nilsh Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Heisann folks! Skal snart begynne å søke etter fast jobb. Enten i Oslo eller Trondheim (som er nærmest der jeg egentlig er fra). Jeg har vært bestemt på å søke i Oslo, men har i det siste vurdert også Trondheim. Det jeg vurderer ut i fra er karrieremuligheter, lønn, boutgifter, utfordringer, trivsel +++ Ser for meg at både karrieremulighetene er større og lønnen høyere i Oslo..? Men også boutgifter er større i Oslo? Jeg er først og fremst ute etter jobb i et stort konsulentselskap. Ser for meg at firmaene/avdelingene i Oslo har større kunder. Ser også for meg at store Oslofirma tilbyr mer (kurs, mentorordninger osv.) til nyutdannede; mer tilrettelagte forhold, da det gjerne er mange nyutdannede som starter samtidig. Nå vet jeg veldig lite om ulike bedrifter i Trondheim, så kan hende jeg tar veldig feil.. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Under forutsetning at IS betyr informasjonsystemer så skal eg prøve å svare. Oslo har nok fleire IT jobber i dette segmentet enn kva trondheim har, og dermed også bedre lønn. Trondheim har "ulempen" med at det spyttes ut veldig mange høgt utdanna IT-folk frå NTNU som har etablert seg / vil etablere seg i Trondheim. Så tidlegare har det alltid vore fleire folk enn tilgjengelege jobber i trondheim og dermed har lønna låge ein del lavare i Trondheim enn i Oslo. Når det gjeld boutgiftene så er nok Oslo sentrum relativt dyrt iforhold til Trondheim, men om ein villig til å ikkje ha 5 min gåtur til Karl Johan så finnes det ein god del bedre leiepriser østover. Endret 11. september 2008 av Jankee Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg har selv en master i (M)IS og jobber i Oslo. Flyttet hit i fjor og stortrives. Jeg kan nok si med stor sikkerhet at de fleste store spennende prosjektene er her. De fleste konsulentselskapene har jo også bare kontorer i Oslo (selv om det er en del i Trondheim også). I Oslo er det i alle fall mer å velge i og man får et stort miljø innen konsulentbransen. Hva ønsker du å jobbe med? Lenke til kommentar
nilsh Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Gode punkter der Jankee. Da fikk jeg bekreftet mine antagelser Jeg er egentlig ganske usikker på hva jeg vil jobbe med spesifikt. Under masteren har funnet ut at jeg synes it-ledelse, eller governance på nynorsk, og problemstillinger rundt bedrifters it-strategi interessante. Altså mindre tekniske tema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå