Gå til innhold

Jobb i Oslo vs. Trondheim, Master IS

nilsh

Anbefalte innlegg

Heisann folks!

Skal snart begynne å søke etter fast jobb. Enten i Oslo eller Trondheim (som er nærmest der jeg egentlig er fra). Jeg har vært bestemt på å søke i Oslo, men har i det siste vurdert også Trondheim.

Det jeg vurderer ut i fra er karrieremuligheter, lønn, boutgifter, utfordringer, trivsel +++

Ser for meg at både karrieremulighetene er større og lønnen høyere i Oslo..? Men også boutgifter er større i Oslo?

Jeg er først og fremst ute etter jobb i et stort konsulentselskap. Ser for meg at firmaene/avdelingene i Oslo har større kunder. Ser også for meg at store Oslofirma tilbyr mer (kurs, mentorordninger osv.) til nyutdannede; mer tilrettelagte forhold, da det gjerne er mange nyutdannede som starter samtidig.

Nå vet jeg veldig lite om ulike bedrifter i Trondheim, så kan hende jeg tar veldig feil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under forutsetning at IS betyr informasjonsystemer så skal eg prøve å svare.

Oslo har nok fleire IT jobber i dette segmentet enn kva trondheim har, og dermed også bedre lønn.

Trondheim har "ulempen" med at det spyttes ut veldig mange høgt utdanna IT-folk frå NTNU som har etablert seg / vil etablere seg i Trondheim.

Så tidlegare har det alltid vore fleire folk enn tilgjengelege jobber i trondheim og dermed har lønna låge ein del lavare i Trondheim enn i Oslo.

Når det gjeld boutgiftene så er nok Oslo sentrum relativt dyrt iforhold til Trondheim, men om ein villig til å ikkje ha 5 min gåtur til Karl Johan så finnes det ein god del bedre leiepriser østover.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Jeg har selv en master i (M)IS og jobber i Oslo. Flyttet hit i fjor og stortrives.

Jeg kan nok si med stor sikkerhet at de fleste store spennende prosjektene er her. De fleste konsulentselskapene har jo også bare kontorer i Oslo (selv om det er en del i Trondheim også). I Oslo er det i alle fall mer å velge i og man får et stort miljø innen konsulentbransen.

Hva ønsker du å jobbe med?

Lenke til kommentar

Gode punkter der Jankee. Da fikk jeg bekreftet mine antagelser :)

Jeg er egentlig ganske usikker på hva jeg vil jobbe med spesifikt. Under masteren har funnet ut at jeg synes it-ledelse, eller governance på nynorsk, og problemstillinger rundt bedrifters it-strategi interessante. Altså mindre tekniske tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...