Gå til innhold

Kvinner best i trafikken?


ViVentis

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel på Dinside.no

 

http://dinside.no/motor/bil/diverse/samfer.../art785738.html

 

Artikkelen beskriver bla. at menn står høyest på statistikken for bøtelegging grunnet høy fart. Og at menn står for for mesteparten av dødsfall i trafikken.

 

Greit nok.

 

 

Men, som flittig bruker av egen bil i by (Trondheim) vil jeg komme et til innspill.

 

Ingen kan legge skjul på at statistisk sett kjører menn fortere enn kvinner, og ofte tar større sjanser. Dette gjenspeiler seg ofte i det daglige livet også.

 

Vi menn kjører kansje litt fortere, men når det gjelder trafikkbildet generelt vil jeg påstå det motsatte. Men før dere leser videre: Jeg ønsker ikke å legge hverken alle menn eller kvinner under en kam her. Dette er selvfølgelig individuelt, men det er flertallet som gjelder her.

 

I trafikkbildet merker jeg meg det at kvinner er flinke til å holde fartsgrensen, ofte også til å bruke blinklys. Men de gjør ofte feil. Trafikken handler ikke bare om farten på bilene, også forståelse av hele bildet, holde flyten og planlegge sin egen kjøring og hjelpe andre med å planlegge sin.

 

Støter ofte på biler om plasserer seg feil i rundkjøringer og til og med i kryss. Som oftest er dette kvinner eller eldre mannfolk. Riktig plassering kan forebygge mye raseri i trafikken og mindre kollisjonsskader basert på misforståelse.

 

En annen ting er bilene som ligger i venstre kjørefelt på en firefelts vei. Dette feltet er et forbikjøringsfelt, og mange plasser et felt som brukes om man skal svinge av til venstre.

Mange kvinner benytter seg av dette feltet mer eller mindre konstant, grunnen til dette tror jeg rett og slett er at det feltet er mindre trafikkert og mer oversiktlig fremover. Men når man ligger i dette feltet i fartsgrensen eller gjerne litt under for å være helt sikker så blir det litt feil når høyrefilen går fortere. Dette kan også skape farlige situasjoner, for det er ikke til å skyve under en stol at enkelte sjafører er litt stresset eller blir irritert over situasjonen og begynner å kjøre slalom mellom filene.

 

Mitt syn er at generelt er menn flinkere til å forstå trafikkbildet i seg selv og ikke bare fartsgrensene. For ikke snakke om parkering og være til hindring for andre bilister.

 

Hva er deres mening?

 

Husk: Jeg snakker ikke om alle her, men flertallet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting er bilene som ligger i venstre kjørefelt på en firefelts vei.

 

Mange kvinner benytter seg av dette feltet mer eller mindre konstant

 

Jeg tror du skrev feil der. Skal vel stå "trøndere" eller "trondhjemmere" istedet for "kvinner"...

Lenke til kommentar

Har merket meg det med venstre kjørefelt på motorvei selv. Utrolig irriterende når en person legger seg i dette feltet, for så å kjøre jevnfort med bilen på sin høyre side.

 

Greit nok at de kjører i fartsgrensen, men det kan de da vitterlig gjøre i feltet til høyre der det er plass til dem, i farten de tydeligvis ønsker å ligge i. Nå har ikke jeg vært sjåfør så altfor lenge, men jeg har alltid vært interessert i trafikkregler og -kultur, og mitt inntrykk er at dette var bedre bare noen år tilbake. Da la man seg inn igjen om noen kom opp bak deg i en hastighet høyere enn din egen.

 

Deler stort sett det samme inntrykket som trådstarter her, at kvinner kanskje er flinkest på å følge reglene, men at de også ofte glemmer oversikten i trafikkbildet. Mange som jeg vet om som altfor fort stresser seg opp over situasjoner.

Lenke til kommentar
Deler stort sett det samme inntrykket som trådstarter her, at kvinner kanskje er flinkest på å følge reglene, men at de også ofte glemmer oversikten i trafikkbildet. Mange som jeg vet om som altfor fort stresser seg opp over situasjoner.

 

Jeg har også en del veninner som stresser seg opp i enkelte situasjoner, og da gjør de vanligvis noe ubesluttsomt, som er med på å skape farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

som den første her, skal jeg forsvare kvinnene litt. Er kjent at menn kjører 50 % mer enn kvinner, noe som i teorien burde bety mer erfaring man kan dra lærdom av. Hvis man da korresponderer (eller hva det nå heter) det opp mot hverandre å tar antall kjørte kilometer til sammenlikning, vil menn ha langt mere erfaring, men alikevel sjansen for at de blir innblandet i en ulykke dobbelt så stor som et en kvinne blir innblandet i ei ulykke. Så også på litt andre statistikker som fortalte at mellom 60 og 80 % av bilistene mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet, og av de som mente det, var under 20 % kvinner. Da sitter man igjen med at over halvparten av alle mannlige bilister mener de er bedre til å kjøre enn gjennomsnittet, noe som over hodet ikke stemmer med ulykkes og bøte-statistikken. Ut i fra det ser man at kvinner heller undervurderer seg selv når det gjelder kjøre-ferdigheter, i motsettning til flertallet av menn som overvurderer seg selv når det gjelder kjøreferdigheter.

 

Når det gjelder hva JEG erfarer fra trafikken, tar kvinner det gjerne rolig, ligger ofte litt under fartsgrensa, mens samtlige jeg ser foreta dristige forbikjøringer, holder høy hastighet osv, er menn. At kvinner ligger under fartsgrensa kan som nevnt være et irritasjonsmoment, men det gjør dem på ingen måte farligere i trafikken. Skal du kjøre forbi, er det du ene å alene som har ansvaret, så å legge skylda på kvinnen som proveserte fram ei forbikjøring er bare latterlig. Jeg hadde uten tvil følt meg tryggere i trafikken det kun hadde vært kvinner der. Ei stygg forbikjøring er et langt større irritasjonsmoment ei som ligger 10 km under fartsgrensa i 80-sone.

Legger til et lite eksempel fra i sommer, hvor jeg kjørte bortover ei lang fin strekke av den typen vei uten gul stripe i midten. Jeg kjørte lastebil, i mot meg kommer en lastebil, å bak der kommer en som skal forbi. Og idioten av et nek gjør ingen tegn til å avbryte forbikjøringa, sjøl om det kommer en lastebil i mot. Så jeg kjørte først i 80, reiser meg opp og STÅR på bremsen til jeg står stille, og da går det akkurat. Slike forbikjøringer er det desverre en del av, og SAMTLIGE av dem blir fåretatt av menn. Ikke rart menn er overrepresentert i ulykkes-statistikken når det finnes så mange sjåfører av den typen.

Lenke til kommentar
Noen som leste debatten i artikkelen det ble linket der? Der får man en lenke til en rapport fra havarikommisjonen, som visstnok sier at kvinner har større risiko for å bli innblandet i uhell enn menn.

 

^^

Har lest rapporten, men fant ikke no som bekrefter ditt utsagn. Var en statistikk i rapporten som viser at kvinner har litt større risiko for å få personskade når dem først er innblandet i uhell, men ikke at dem har større risiko for å bli innblandet i uhell.

Lenke til kommentar

Vil si kvinner og gamlinger er generelt dårligst på å kjøre, ihvertfall mest irriterende å ha med å gjøre i trafikken, det er ihvertfall slik jeg har oppfattet det etter 1 år i trafikken.. Typisk at de kjører langt under fartsgrenser, akkser opp, og så bremser ned igjen når de nærmer seg en svak sving, slikt som provoserer til farlige forbikjøringer..

Lenke til kommentar

Menn kjører nok raskere enn kvinner, men har ofte erfart at når det gjelder hvem som kan lese trafikkbildet best så er det menn som kommer på topp her.

 

De jeg møter som stopper opp når de ikke har vikeplikt og generelt kjører veldig "nølende" så er det kvinner alle sammen faktisk.

 

Det at kvinner og eldre folk kjører saktere enn fartsgrensa når forholdene er perfekte er også et sykt irritasjonsmoment for alle andre sjåfører bak den bilen. Det å kjøre for sakte er like farlig som å kjøre for fort. Personen foran skaper kø, dette skaper sitasjoner der folk prøver å ta farlige forbikjøringer og folk blir mer stresset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...