EnergY30 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Hei Har litt problemer å få et stabilt nett i huset her. Oppbygningen av nettverket er som følger: I kjelleren er hovedkontakten i veggen, og modemet fra telenor. Linja er koblet inn i en switch som står rett ved siden av med 3 utganger; en til kjellerleiligheten, en til 1.etasje, og en til 2.etasje (jeg og 4 andre bor i 2.etasje). Vi har nå en gammel D-link trådløs ruter som vi bruker til å dele "vår del" av hovednettet blant oss 5 her oppe. Hvis bare 2-3 av oss er koblet på, går alt smertefritt. Men om alle 5 prøver å bruke linja samtidig, faller vi ut titt og ofte. Vi vet ikke helt hva problemet er, men vi ønsker såklart å løse det. Jeg har en Linksys WRT54G som ikke er i bruk, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å sette den opp riktig når jeg prøver å bytte den ut med D-linken (vi lurer på om det er D-linken som er muggen nemlig). Det lyser på internett-lyset på ruteren, og vi får kobla på nettverket, men null tegn til internett. Må være noen feil innstillinger... Noen som har peiling? Et annet alternativ er å kable... men huseieren vil helst unngå dette. Hva foreslår dere som kan dette best? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Når du ikke får til å koble til linksys kan det være ipkonflikt. Dvs at dere har 192.168.1.x på begge routerne i huset. Du kan logge deg inn på Linksysen og endre adressene til det samme som D-linkrouteren bruker 192.168.0.x. Den andre muligheten er selvsagt at internettporten er konfigurert feil i Linksysrouter. Den skal stå i DHCP - hente ipadresse automatisk. Lenke til kommentar
EnergY30 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Når du ikke får til å koble til linksys kan det være ipkonflikt. Dvs at dere har 192.168.1.x på begge routerne i huset.Du kan logge deg inn på Linksysen og endre adressene til det samme som D-linkrouteren bruker 192.168.0.x. Den andre muligheten er selvsagt at internettporten er konfigurert feil i Linksysrouter. Den skal stå i DHCP - hente ipadresse automatisk. DHCP står på automatisk. Jeg endret adressen i linksysen fra 192.168.1.1 til 192.168.0.1 nå, men fortsatt "Bare lokal" tilkobling... Frustrerende problem! Vet ikke helt hvilken rutermodus jeg skal bruke i linksysen da (om det har noe å si): Gateway eller Router. Tok screenshot av innstillingene i hver av routerne hvis det kan hjelpe noe: D-link Linksys Som dere ser bruker linksysen lokal DNS server ip (10.0.0.x), og det er kanskje her problemet ligger. Jeg prøvde å legge til ip'en 192.168.0.1 slik som i D-linken, men fortsatt uten hell. Linksysen har vært min gode venn i flere år nå, det kan da ikke være så vanskelig...? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Resett Linksys ved å stikke en pennespiss inn bak i det lille hullet i ca 10 sek. Regner med at det fikser problemet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå