Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med BIOS

Anbefalte innlegg

Har et ganske heavy problem :p Startet opp min helt nye PC idag, og konfigurerte BIOS og alt virket som om det gikk ganske smuud. Men så når PCen reboota så fikk startet alt som det skulle, bortsett fra at jeg hadde helt svart skjerm (eller, sto no signal). Googla litt for å finne svaret og kom opp med at jeg burde ta ut batteriet til BIOS og sette det inn igjen etter noen minutter. Gjorde dette, og da var det tilbake igjen...trodde jeg

Uansett hva jeg nå gjør etter å ha besøkt BIOS menyen, så skjer det ingenting annet enn at det kommer opp en svart skjerm med en blinkende hvit linje i venstre hjørne. HJELP! :S

Høres ut som reine skrekkhistorien, og tro meg, føler meg ganske liten akkurat nå :p

Hovedkort: Asus P5E64 WS Professional (workstation motherboard)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, med blinkende hvit strek i hjørnet ja... Ser jo tydelig ut til at ting fungerer, bortsett fra når den skal boote til windows.

Bruker du de samme diskene som før du kjøpte nytt HK? Windows krever nemlig at den reinnstalleres når man bytter chipset.

Om dette er en helt fersk, komplett PC kan du jo også prøve en formatering. Har du gjort noe klokking: Sett BIOS til standard!

Lenke til kommentar

Bruker en helt fersk disk. Alt er helt nytt. Og jeg har faktisk ikke installert noe OS enda, det som er problemet. Men når jeg skal prøve å lagre instillingene i BIOS så rebooter pcen, men jeg kommer tilbake til det samme problemet jeg hadde først. Hels svart skjerm, men alle komponentene kjører som normalt :S

Ingen klokking.

Lenke til kommentar

Etter mye fikling osv så fant jeg problemet. Windows instalasjonen ville ikke boote pga. dvd-rom'en jeg hadde. Det var tydeligvis et eller annet feil ved den, så jeg prøvde en annen. Alt ser ut til å fungere kjempefint nå :) takk for hjelpen ^^

Lenke til kommentar

Først så "rensa" jeg cmos. Det vil si at jeg endre posisjon på jumperene fra pin 1-2, til pin 2-3. hadde den der i ca 10 sec, for så å sette den tilbake i pin 1-2. (dette står vanligvis beskrevet i manualen til hovedkortet ditt). Deretter fjernet jeg cd-rom'en min og satte in en nye en. Så var det klart for helt vanlig boot. Du må jo selvfølgelig endre boot sequense sånn at den nye cd-rom'en kjører først, så da gjør du det i BIOS. Etterfulgt av en Reboot. His det da etter dette kommer opp en sånn melding om at du kan trykke F1 for å fortsette, så trykk på den.

Håper du skjønte det ^^ er litt sugen på å forklare ting :p lykke til!

Lenke til kommentar
Har et ganske heavy problem :p Startet opp min helt nye PC idag, og konfigurerte BIOS og alt virket som om det gikk ganske smuud. Men så når PCen reboota så fikk startet alt som det skulle, bortsett fra at jeg hadde helt svart skjerm (eller, sto no signal). Googla litt for å finne svaret og kom opp med at jeg burde ta ut batteriet til BIOS og sette det inn igjen etter noen minutter. Gjorde dette, og da var det tilbake igjen...trodde jeg

Uansett hva jeg nå gjør etter å ha besøkt BIOS menyen, så skjer det ingenting annet enn at det kommer opp en svart skjerm med en blinkende hvit linje i venstre hjørne. HJELP! :S

Høres ut som reine skrekkhistorien, og tro meg, føler meg ganske liten akkurat nå :p

Hovedkort: Asus P5E64 WS Professional (workstation motherboard)

Sånn hadde jeg også nå jeg bygde min pc for første gang, var enkelt og løse ved og forandre litt på innstilingene i bios vedrørende IDE innstillingene, jeg må ha sata+pata ennå jeg bare har sata hdd og cd-rom. Jeg må også ha cd-rom som boot før hd hvis ikke får jeg bare den blinkende hvite streken oppi i venstre hjørne.

Håper det hjelper, har ikke lest alle postene etter første post.

Edit: ser nå at du har fått det fikset :)

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Først så "rensa" jeg cmos. Det vil si at jeg endre posisjon på jumperene fra pin 1-2, til pin 2-3. hadde den der i ca 10 sec, for så å sette den tilbake i pin 1-2. (dette står vanligvis beskrevet i manualen til hovedkortet ditt). Deretter fjernet jeg cd-rom'en min og satte in en nye en. Så var det klart for helt vanlig boot. Du må jo selvfølgelig endre boot sequense sånn at den nye cd-rom'en kjører først, så da gjør du det i BIOS. Etterfulgt av en Reboot. His det da etter dette kommer opp en sånn melding om at du kan trykke F1 for å fortsette, så trykk på den.

Håper du skjønte det ^^ er litt sugen på å forklare ting :p lykke til!

hmm.. jeg har meget lite greie på pc. hvor er det disse "pin'ene" står hen? : P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...