Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeanlegg i bilen er ødelagt..

Nidaroo

Anbefalte innlegg

nni selve bilen og. :S

Er det noen som vet hva denne boksen med noen fjører inni er for? Sitter der hvor kabelen fra viftemotoren går, som kobles på den boksen, også inn via kupeen.

Det er vel resistormodulen. Den bestemmer hastigheten på motoren ved å begremse strømmen avhengig av stillingen på viftebryteren. "Fjærene" er ikke fjærer, men resistortråd som er spiralformet for å ta mindre plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nni selve bilen og. :S

Er det noen som vet hva denne boksen med noen fjører inni er for? Sitter der hvor kabelen fra viftemotoren går, som kobles på den boksen, også inn via kupeen.

Det er vel resistormodulen. Den bestemmer hastigheten på motoren ved å begremse strømmen avhengig av stillingen på viftebryteren. "Fjærene" er ikke fjærer, men resistortråd som er spiralformet for å ta mindre plass.

Åja, men hvis dette er defekt, har vel ikke dette noe innvirkning på om vifta skal gå rundt eller ikke? Men så da jeg sist så på vifta, at den dingsen som går inn fra kupen, var avknukket.

w1y3gg.jpg

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar

Den resistormodulen vil somoftest gjøre at vifta bare fungerer på to nivåer om den ryker, men det er fullt mulig at den kan stoppe hele greia. Det skal vel gå to ledninger inn på den, hvor den ene er +12V (mål med multimeter evt.), og den andre går til viftemotoren. Det skal gå an å bare koble en ledning fra den ene til den andre, altså utenom resistormodulen, for å se om den er deffekt. (merk at dersom det er elektronisk styring kan det være flere ledninger).

Hva er den dingsen du har ringet rundt? Er det en wire som jeg ser der? Hvor går den isåfall?

Lenke til kommentar
Den resistormodulen vil somoftest gjøre at vifta bare fungerer på to nivåer om den ryker, men det er fullt mulig at den kan stoppe hele greia. Det skal vel gå to ledninger inn på den, hvor den ene er +12V (mål med multimeter evt.), og den andre går til viftemotoren. Det skal gå an å bare koble en ledning fra den ene til den andre, altså utenom resistormodulen, for å se om den er deffekt. (merk at dersom det er elektronisk styring kan det være flere ledninger).

Hva er den dingsen du har ringet rundt? Er det en wire som jeg ser der? Hvor går den isåfall?

Jaok, skal se på det når jeg kommer hjem om det kan vær det. Men jordingen går vel i metall en eller annen plass framme i motorrommet, antar jeg?

Med tanke på den jeg har ringet rundt, er den avknukket på bilen min, iallefall defekt. Og det er en wire som går inn til vifteanleggets panel. Etter det jeg har forstått kan det være den som slår den av og på?

Lenke til kommentar

Du får bare måle deg frem til hvor spenninga blir borte. Dersom du har en wire eller et eller annet i forbindelse med viftebryteren som er knekt/ødelagt, så vil selvsagt det kunne gjøre at vifta ikke går.

Mekonomen har 12volts varmlufts vifte. Den erstatter ikke varme anlegget i bilen men fjerner nåkk dugg greit.

Med mindre man henter varmluften fra utsiden, så hjelper det lite å varme opp lufta. Duggen kommer tilbake pga fuktigheten øker når temperaturen øker, så man er nødt til å da kjøre med vinduer åpne slik at det hele tiden kommer inn ny luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...