Argyros Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Hei Min Sym Jet 50 har stått en stund uten bruk og nå får jeg absolutt ingen respons når jeg skrur om tenningen. Bensinmålerpilen rikker seg ikke og om jeg prøver el-starten gir det absolutt ingen respons. Jeg klarte til slutt å kicke den i gang og kjørte en runde uten problemer, men får da sef klagelyd fra scooteren om jeg blinker og bremser samtidig (typisk lav spenning på batteri..). Spenningen var i utgangspunktet 6V på batteriet, men jeg har ladet det opp til 11V før jeg prøvde på ny senere på kvelden og fikk kicket scooteren i gang. Nå får jeg derimot akkurat samme oppførsel av scooteren om jeg har batteriet i eller ikke, uansett ikke noe problem å starte opp med kick. Batteriet ble overladet av en for kraftig batterilader i starten av sommeren, så mulig det er helt defekt nå, men jeg får da i det minste opp spenningen på det når jeg bruker batteriladeren... Og jeg skulle vel uansett ha fått en eller annen form for respons selv om det ikke er i form til å få start på scooteren. Har også sjekket 7A-sikringen og den ser ut til å være i orden.. Hva annet kan jeg sjekke? Er det bare batteriet som er helt ødelagt og trenger byttes ut? På forhånd takk for all hjelp Endret 10. september 2008 av GKSaue Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) 6V bare? Skal det ikke være 12V altså? Hvid du ladet det til 11V og det skal være 6V da er jo selvsagt batteriet gåent. Det er kanskje også elektronikken på scooteren. I så fall vil det bli et omfattende arbeid og hvis du ikke er vant med å skru så vil det beste være å sette den på et verksted.. Husk til neste gang å sjekke info om batteriet så det får riktig spenning når du lader.. Endret 11. september 2008 av gilera Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Hallois Tror jeg må ha formulert meg dårlig i går kveld. Det er et 12V batteri, men det hadde bare 6V spenning når jeg testet det etter at det hadde fått stå urørt noen mnd.. I begynnelsen av sommeren ble det overladet til 13-14V og ble litt utblåst.. :s Jeg var ganske sikker på at tanken var halvfull, men da jeg fylte i dag viste det seg at den var nesten tom, så da har nok bensinmålerpilen virket hele tiden.. Når batteriet endelig hadde nådd oppi 12V kunne jeg så smått høre at den prøvde å gjøre noe når jeg testet el-starten.. Så det er nok bare batteriet som er helt kjørt. Prøver i første omgang å kjøpe nytt batteri i dag og få de til å lade det opp til i morgen.. Men klarte nå å få scooteren fra Haugesund til Bergen uten fungerende batteri i dag da Edit: Ok, nytt batteri ser ut til å ha gjort susen. Word to the wise: Ikke overlad batterier, og spesielt ikke med feil type lader.. Enkelte batterier tåler heller ikke å stå ubrukt i flere mnd.. Endret 13. september 2008 av GKSaue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå