konduktans Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Barskap Hei alle sammen! Jeg har laget et par worklogger før, men dette er altså mitt hittil nyeste forsøk på å lage noe brukbart. Bygging starter snart, men først, litt bakgrunnshistorie: Jeg var i Sverige i sommer og kjøpte en del ting til å ha i barskapet mitt. Blant annet ble noen liter sprit og whiskey kjøpt inn, og en del nøtter etc ble også kjøpt inn til herskapet. For å sitere en stor mann: "To alcohol! The solution to - and cause of - all of lifes problems". Han hadde helt rett. For allerede her starter problemene. Jeg har ikke noe barskap. Så hva gjør man vel med det? Drar man på ikea og kjøper noe? Neida, her i gården bygger man selv! Det er sikkert ikke mange her som har fått med seg hvordan rommet mitt ser ut. Det har beige vegger og mørkebrune lister og møbler. Derfor må såklart også barskapet være i mørk brun farge. Siden jeg har igjen lakk fra maling av lister, er ikke problemet å få riktig farge. Problemet er derimot tid og penger. Siden jeg har særdeles lite å finne på på søndager, blir disse dagene byggedagene mine utover høsten. Lekser går unna i studietimer på skolen, hverdagskvelder blir brukt på spilling, trening, henging med venner og såklart å være med dama. Lørdager er dagen da alt glemmes og moroa starter - så da blir det ikke akkurat mye arbeid gjort. Bare så det er sagt, så skal barskapet ikke bare romme flasker, men også være et "proof of concept" ovenfor faren min om at jeg klarer å bygge noe skikkelig helt selv. Utseende kommer derfor før funksjonalitet. Her har vi skisse nr. 1: Den viser grunnleggende form på skapet. Det skal ha en dør i perforert aluminium eller en dør laget av treverk. Skisse 2: På innsiden skal det være dioder eller lyspærer i taket og de skal lyse ned på drikkevarene Disse skissene er veldig omtrentlige, men de viser forhåpentligvis tanken bak prosjektet. Jeg vurderer også å ha isbit-holder/nøtteholder e.l. på toppen av skapet for å utnytte plassen mellom dioder og tak. Grunntanken er at det skal være et enkelt skap med dør og dioder i taket. Disse diodene skal enten kobles til 230V strømnettet eller til et eller flere batterier. Forslag tas i kommentartråden. Det hadde vært litt kult å få til at litt av frontdøren er i perforert aluminium, med dioder som lyser ut, men det får bli som det blir. Tidsramme er frem til jul Jeg skal altså lage barskap og det er en del ting som skal gjøres. Budsjett per 10.09.08 er 269 kroner (for det er det som er i sparekoppen min) Her kommer lister over hva som må gjøres og hva som har blitt gjort: Ting som må gjøres: -Kjøpe og velge materialer -Selge ext. harddisk, gammel musematte, COD 2 og fjernkontroll til data for 500 til kompis for å få større budsjett -Finne ut mål -Kjøpe bor -> ca 2mm til skruehull og omtrent 5mm til hodene på skruene -Få tak i håndtak til døra som er likt som de på kommoden og pulten min (ringe skeidar og se om de spesialbestiller) Ting som er gjort: -Spise kveldsmat Jeg kan ikke love noe om når neste oppdatering kommer, men det blir ikke lenge til! Edit: Jeg skal prøve å få til slik at listen over ting som er gjort fungerer som en innholdsfortegnelse(med linker) Hvis noen veit hvordan jeg får til det, så trykk på kommentarer etter barskap i signaturen min Edit2: Skal legge ut bilder av nattbordet jeg skal fikse opp også Endret 14. september 2008 av conflict Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Liten update. Budsjettet ble dessverre brukt opp på peppes i går, og jeg er faktisk helt blakk for øyeblikket. Flaks for meg at mor og far sponser meg med det meste jeg trenger! Jeg kom på at jeg har et stort skap som egentlig ville passa perfekt som barskap, men det bruker faren min. Så jeg får se om jeg klarer å lure han til å gi det tilbake. Driver forøvrig også med mekking av nattbord. Det gamle er rett og slett drittstygt. Det kan ha noe med at det består av en krakk, en duk og en glassplate. Det "nye" blir laget ut av et gammelt nattbord som min mor hadde. Den har feil farge i forhold til listene og møblene i rommet, så den blir malt med samme lakk jeg brukte på listene. Håndtaket på skuffen som skal sitte under blir av samme utseende som de på kommoden og skrivepulten min(som er av samme serie). Skal kontakte skeidar i morgen og se om de får tak i reservedeler til meg. EDIT: Ser nå at noen har stjelt duken som var under glassplata på nattbordet mitt. Fordømte folk som rydder på rommet mitt Endret 14. september 2008 av conflict Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Her er et lite bilde av nattbordet sånn det er at the moment. Som dere sikkert ser er det alt for lyst, så jeg skal ha et par strøk til Synes uansett resultatet ble ganske bra. Lurer litt på om jeg i det hele tatt skal ha noen form for håndtak foran. Det går fint an å ta under skuffen når den skal ut. Det er et par sår og slikt på bordet(både oppå og etter knotten som var på skuffen), og jeg håper at et strøk til med maling vil fikse det Under er et bilde av fargene som er i rommet allerede. Nattbordet skal ha samme farge som kommoden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå