OgnOmm Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Har en server/HTPC som jeg tenkte å "oppgradere" til å sende surround. Tenkte at det enkleste ville være å sende digitalt, så kan recieveren dekode, for den skal klare alt (Onkyo 805) Problemet er at når jeg fikk tak i digital modul til lydkortet (creative X-Fi music) og koblet det til recieveren så får jeg ikke lyd i bakhøyttalerene. Har satt på bitstream, og 5.1 på lydkortinstillinger, men får ikke lyd bak. Når jeg tester så kommer det lyd foran, da det skal komme lyd bak. Noen som vet hva problemet er? Vurderer å kjøpe 3 minijacks -> RCA og dekode på lydkortet, men regner egentlig med at recievern takler alle lydsignaler bedre enn lydkortet, samt at det koster en del hundrelapper med 3 x 5m slike kabler. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Med digitalmodul mener du SPDIF optisk kabel? Hvilket format sier forsterkeren at lyden kommer på? Har du installert fddshow og satt konfigurert at lyden skal sendes som spdif? Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 På lydkortet er det er en multifunksjonsutgang, som jeg har koblet til en ekstern Digital I/O modul som creative har. Derfra bruker jeg coax til forsterkeren... akkurat nå har jeg en vanlig RCA kabel, men har testet med spaggeti med gule plugger med akkurat samme signal. (Vet det kan være noe impedanse feil med vanlig RCA, men da burde jeg fått helt andre problemer enn at bare bakhøyttalerene ikke er med) Når du nevner det så har jeg jo lagt inn coreAVC og ac3 filter.. Har satt på "use spdif" og stort sett alt annet på "as is" og "PCM float" på format. Og som sagt "bitstream out" på creative konsollen. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Kanskje et dårlig forslag, men: Installer xbox mediacenter for windows (http://www.xbmc.com/download). Gå inn under oppsett og sett "output stereo to all speakers" Under video/audio oppsett sett "enable AC3/DTS receiver". Dette burde gi deg 5.1 lyd til forsterkeren. Og viser evt. at det iallefall er mulig Så kan du jo avistallere XBMC hvis du ikke liker det. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Fikk ikke lyd bak da heller... Jævla irriterende! Skal se om jeg finner nok minijacks til at jeg kan teste om jeg får surround ut fra pc'en på den måten. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Har testa litt her og der, og til og med fått fatt i en optisk kabel. Resultatene følger: Når jeg kobler til PS3 (via HDMI) så lyser det på recieveren at den får signal til 8 høyttalere (7.1) og at det er en digital kilde Når jeg kobler til DVD (digital coax) så kommer det opp 5.1 på 5.1 filmer, og at det er en digital kilde Når jeg kobler til pc, så kommer det riktig nok opp at det er en digital kilde, men at det bare er signal til to høyttalere... Noen som vet om et BRA lydkort som ikke fucker opp alt? Skal i desperasjon avinstallere ac3filtere midlertidlig nå for å sjekke om det kanskje gjør noe rart. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Mitt integrerte lydkort (realtek HD) på 780g hovedkortet funket "out of the box" Jeg ville satset på Radeon HD4850 eller HD4650 som støtter 7.1 over HDMI. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Ja et skjermkort med HDMI er et smart alternativ egentlig.. har jo en passende HDMI kabel liggendes, og HDMI 1.3 inngang på Onkyo'en. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ellers har du Asus Xonar HDMI 1.3 som alle snakker om, men ingen har sett Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Kom på etter mye om og men at det er digital coax ut på hovedkortet, så da var helvette løs med å finne ut i første omgang hva slags hk som sitter der, for så å finne hvilken lydchip, for så å finne driver... Alt ok, la inn drivere med en liten programsnutt, og restartet rakleverket. Satte på digital ut, og fyrte løs. Testen gav lyd foran, men nå ble ikke lyden bak videresendt foran, men uteble helt. Det samme gjelder senter. Recieveren viser det samme... digitalt signal, men bare på frontsettet. Anyways.. HD skjermkort. Hva er utvalget der ute, med HDMI 1.3 support. De fleste jeg har sett har overganger fra DVI til HDMI, men får jeg da lyd også? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Se på denne tråden: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1029603 Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Fant det ut på AVforum også... Nå lurer jeg bare på om jeg har PCI-X 2.0 support på mitt gamle Asus A8N-SLI kort... Hadde det ikke vært for at jeg er student hadde jeg kasta ut hele driten og kjøpt ny HTPC, men om jeg kan få ok lyd med nytt skjermkort til 1150 kroner så kommer jeg til å gå for det. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 (endret) PCI-e 2.0 ble etter det jeg kan se på wiki lansert i 2007.... Da er det vel LITEN sannsynlighet for at det funker bra på mitt hk fra 2004/2005 EDIT: 2.0 er bakoverkompitabel med 1.0 ja... da blir det nok Hd4680 på meg snart. Endret 11. september 2008 av OgnOmm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå