Gå til innhold

Nattfoto: Måne, stjerne, nordlys. Korleis ta bilde av dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lang lukkertid,

den blender som objektivet er skarpest på (ofte rundt 8),

stativ,

fjernutløser, og

bruk av speillås.

 

Da burde du være et godt stykke på vei.

 

ISO kan gjerne være så lav som mulig for å unngå bildestøy, noe som burde gå greit siden du bruker stativ og motivet ikke beveger seg.

 

EDIT: himmelen er så langt unna at fokus vil stå på uendelig. Da blir ikke dybdeskaphet noe tema, og blender bør derfor settes for optimal skarphet for det aktuelle objektiv.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
ISO kan gjerne være så lav som mulig for å unngå bildestøy, noe som burde gå greit siden du bruker stativ og motivet ikke beveger seg.

Tro det eller ei, men vi snurrer ganske fort. Burde vel ikke ha lukkertid lenger enn 30sek før du begynner å se tegn til stjernespor. ;)

Lenke til kommentar
Speillås?

 

Du har mulighet til og vippe opp speilet litt før eksponeringen for å unngå vibrasjoner av speilet.

 

Edit I:costomfuntion number 7 mirror lockup 400D

Edit II: du bruker det i tillegg til en fjernutløser eller tidsforskinkelse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Korleis gjere dette?

 

Det første du må gjøre er og stille kameraet ditt i posisjon M på hjulet,i auto virker ingen ting på grunn av at kameraet tar fullstendig kontroll.Så går du inn i meny,finner custom funksjoner og aktiverer funksjon nr. 7 nå du har gjort det så går du ut av meny igjen,ta så og sett kameraet på timer,samme bryter som du forandrer om du skal ta et eller serie bilder.Når du har gjort det så prøv og ta et bilde,det du opplever da er at du hører speilet slår opp og etter en liten stund sier kameraet "klikk" du har da tatt et bilde vibrasjonsfritt.

 

Slå av bildestabelisatoren?

 

Hvis kameraet ikke beveger seg så lager IS bevegelser i stede,det for og oppveie for bevegelser som ikke fins,noe som kan produsere uklare bilder.

 

Edit:IS slåes av på objektivet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Korleis?

 

Oppsummering:

 

- Lang lukker tid (Ikkje lengre enn 30 sek, for å unngå stjernespor)

- Blender rundt 8

- Lav ISO

 

- Stativ

- Fjern utløyser

 

Når det gjelder stjerner, er den eneste fornuftige metoden å montere kameraet "piggyback" på et teleskop med ekvatorialmontering og motorstyring. Alternativt er å få tak i et egnet stativ og montere kameraet direkte på dette.

 

Ekvatorialmonteringen bør være av såpass bra kvalitet at mekanismen er så smooth som mulig, uten noe rykk og napp. Den minste vibrasjon vil ødelegge eksponeringen. Dessuten må stativet være _nøyaktig_ siktet inn etter himmelens nordpol. Lukkertider på over 30 sekunder må til, helst flere minutter, for å få mest mulig detaljer. Lav ISO er ikke et must, for bildestøy kan kompenseres for hvis man stacker flere eksponeringer.

 

Werner

Lenke til kommentar
Rart med de rådene om lang eksponeringstid. Her er et bilde tatt i kveld med følgende innstillinger: 1/250, f/8, ISO100, 200mm, kamera 400D, linse 70-200mm, IS aktivert, stativ

 

Hva er vitsen med å ha IS påslått når du skyter fra stativ? Forøvrig så gjelder vel rådene om lang eksponeringstid hvis du skal ta bilde av stjerner. Stjerner er ekstremt lyssvake sammenlignet med månen, og antallet du ser med det blotte øye er jo bare en brøkdel av de du får med hvis du skyter fra et egnet ekvatorialmontert og motorstyrt stativ, og benytter lange lukkertider.

 

Skyter man fra et vanlig stativ, vil stjernene danne "striper" pga jordrotasjonen. Stripene begynner å bli ganske synlige allerede etter bare 30 sekunder. Med et stativ som følger jordrotasjonen vil lyset fra den enkelte stjerne treffe samme punkt på sensoren gjennom hele eksponeringen, og du kan få med også meget lyssvake stjerner. Fra et vanlig stativ vil pixlene i sensoren ikke nå å "fylles opp" før stjernen har flyttet seg til neste pixel.

 

Werner

Lenke til kommentar
Aha, stjerner. Da er jeg med på den lange eksponeringstiden.

 

IS er aktivert for å unngå jordrystelser. :!:

 

Kan du definere begrepet "jordrystelser"? For meg høres det litt søkt ut. De "rystelser" man måtte oppleve selv ved bruk av tripod, skyldes som regel vind, eller at folk tramper rundt i umiddelbar nærhet. Disse "rystelsene" kan man minimere ved å f.eks. henge en vekt av et eller annet slag i kroken som finnes på de fleste tripoder.

 

Bare en liten berøring av utstyret er nok til å få tripoden til å "svinge". Denne "svingingen" skyldes jo at materialet i tripoden ikke er helt stivt, men elastisk. Når du berører kameraet, så er det som å sette en pendel i sving. Den vil prøve å gå tilbake til utgangspunktet, men massen i pendelen gjør at den svinger forbi hvileposisjonen, og tilbake igjen, helt til det ikke er noe bevegelsesenergi igjen i systemet. Vekten på utstyret avgjør hvor lenge denne "svingningen" vil holde på. En annen markant bidragsyter er midtsøylen, som bare forsterker denne effekten.

 

Det er derfor viktig å bruke fjernutløser, når man bruker tripod. Man kan til nød benytte forsinket utløser, men ulempen med den er jo at man er nødt til å trykke på utløserknappen, noe som gjør at utstyret begynner å "svinge" og det er slett ikke sikkert at denne "svingingen" har opphørt i det øyeblikket bildet blir tatt.

 

Når du bruker tripod, og aktiverer IS, vil IS-mekanismen i seg selv generere vibrasjoner, som mekanismen så prøver å kompensere, noe som igjen fører til ytterligere vibrasjoner og så har du det gående.

 

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...