Alt-Ctrl Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Heisan. Flyttet for noen uker siden inn i ny hybel, desverre er det ikke internett der. Utleierne har forhørt seg litt, og det de fikk høre av telenor var at det bare var én linje til gården. Med andre ord må vi (vi som bor i hybelhuset) få internett, trådløst fra hovedbygningen der utleierne bor. Greia er at avstanden er akkurat så stor at det trådløse nettet bare kommer inn ved kjøkkendisken i første etasje. Jeg bor derimot i andre etasje og i andre enden av huset. Derfor har vi funnet ut at vi må skaffe oss en forsterker til den trådløse routeren, og selvsagt må vi få en raskere linje (siden vi bor flere stykker i hybelhuset). Det jeg trenger hjelp til er å finne en eller annen dings slik at signalet blir sterkt nok til å nå betydelig lenger enn hva det gjør nå. Kanskje dobbelt så langt. Mulig vi kan kombinere en forsterker med å flytte routeren nærmere hybelhuset. Vi er også litt usikre på hvilken linje som burde velges, med tanke på at folk kanskje flytter ut eller inn i hybelhuset. Er det noen som vet om en måte å gjøre slik at ikke én person tar hele båndbredden? Kan være litt kjipt å prøve å spille mens en annen sitter å laster ned 20 filmer. All hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Oppsett: http://dd-wrt.com/wiki/images/9/9b/Repeater_Bridge.jpg Forslag til repeater_bridge: http://www.ndx.no/PartDetail.aspx?q=p:1050...c:100117%3br:pg Denne løsningen vil trolig gi 3-10Mbit hvis signalet er brukbart der dere setter Buffalo. Skal dere ha større hastighet må dere opp i 11n router og flashe den med dd-wrt. Linksys WRT600N kunne da være et godt alternativ. Metode for å flashe den finnes her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Suppo...ed_til_today.29 Dette betyr at routeren hos huseier også bør være av 11n typen med høy hastighet. Da kan dere få ADSL2+ hastighet (20Mbit) uten større problemer. Et annet alternativ som også tar vare på ønsket om å begrense fildelerne et å sette opp to routere. Den føste routeren (Buffalo) settes opp som client_bridge med antatt hastighet 5-15Mbit. Den andre routeren kan være en DIR-635 som man setter opp QoS-regler i slik at den begrenser bruk av bittorrent. Husk at de som bruker bittorrent uansett MÅ sette begrensning på antall forbindelser i programmet sitt. Helst bør det totale antallet settes til under 60 for alle brukerne samlet. Antall samtlige forbindelser er nemlig det primære som 'dreper' routere og får nettverket til å gå i sirup. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Hei. Beklager det sene svaret. Leste innlegget ditt på et tidspunkt jeg ikke kunne svare, også glemte jeg helt av det til jeg pratet med huseieren i kveld. Sikkert et dumt spørsmål. Men med et slikt oppsett. Må vi da sette opp en DD-WRT ved modemet og en i hybelhuset? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Den ved modemet kan være en helt ordinær router (uten DD-WRT). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå