Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trur jeg har kyfose. Oppsøke lege?

stizzen

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år som lenge har hatt problemer med ryggen, både med utseende og smerter, og jeg har endelig funnet noe som likner på mine "symptomer", og det er kyfose, eller Schauermanns sykdom om du vil :)

For de som ikke vet hva det er:

Jeg har kanskje ikke en så bøyd rygg som på bildet (vanskelig for meg å se, men..), men det var det beste illustrasjonsbildet jeg fant ;)

9499.jpg

Jeg orker ikke å skrive om det, for dere ser sikkert problemet ;)

Burde jeg oppsøke lege? Er det noen måte han kan hjelpe meg med å rette ut ryggen? Kanskje et korsett eller noe? Jeg har vært veldig flau over ryggen lenge, og jeg tom. flau over å vise den til legen :(

Endret av stizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_G_*

Hei :)

Mb Scheuermanns brenner hos de fleste ut i løpet av puberteten. Den gjorde det ikke for mitt vedkommende, så jeg endte opp med en nærmest 90° kyfose før jeg til slutt ble operert. Du skal dog ha en viss kyfose i columna, som du er godt illustrert på bildet du postet, og for menn er den rudt 50°.

Dersom du HAR Mb Sheuermanns betyr det at virvlene i thoracal-columna (brystregionen) slites ned i forkant, og danner kileformede virvler. Om du får korsett i ung alder får du kjøpt deg tid til å bremse kyfosen til den brenner ut. For mitt vedkommende var aldri korsett noe alternativ på grunn av dårlig oppfølging og kunnskaper fra lege og radiolog.

Du skriver at du er 16 år gammel nå.. det betyr at du har slitt med dette i noen år allerede. Min begynte å gi smerter og "dårlig holdning" rundt 13-14 års alderen.

Anbefaler deg å kontakte fastlege snarest og du be om henvisning til radiologisk avdeling for scoliose og kyfose -bilder. Det er to enkle bilder som tas stående, først med venstre side inn mot detektor, deretter front. Radiolog vil granske bildene for eventuelle funn, og også måle kyfosen din. Enkelte såkalte idiopatiske scolioer vil også gi utslag når man har en kyfotisk ryggsøyle.

Deretter vil du bli henvist til ortoped som vil bestemme seg for om du trenger korsett, eller om Scheuermanns er utbrent. Regn med lang ventetid for konsultasjon hos ortoped.

Jeg vil anbefale deg å bruke radiologisk avdeling ved Rikshospitalet, om du bor i Oslo, da de har utrolig spisskompetanse på nettopp din lidelse.

Velg deg en yrkeskarriere med lite stillesitting, og lite tunge løft. Du er fortsatt ung nok til å planlege og påvirke dette.

Lykke til - og husk at Sheuermanns dør du med, ikke av.

G

Lenke til kommentar

Tusen takk, begge to :D

Velg deg en yrkeskarriere med lite stillesitting, og lite tunge løft. Du er fortsatt ung nok til å planlege og påvirke dette.

G

Ok, jeg holder på å utdanne meg til industrimekaniker, og det er lagt opp slik at jeg kan komme nesten rett inn på ingeniør studier (så lenge karakterene er bra nok :) ), også har jeg tenkt litt på å bli ambulansesjåfør.

Men hvis jeg for eksempel blir opperert, bare som et eksempel, vil jeg da kunne løfte ting som en "normal" person da? Eller må jeg liksom tenke over alt jeg løfter?

Jeg vil anbefale deg å bruke radiologisk avdeling ved Rikshospitalet, om du bor i Oslo, da de har utrolig spisskompetanse på nettopp din lidelse.

Jeg bor i Telemark, så Telemark sykehus/Skien sykehus (aner ikke hva det heter) er nermest, og best for meg med tanke på studier.

Jeg vil helst ungå å miste så mange skoletimer som mulig, da jeg bare går på skole 3 dager i uka, og får 7 års utdanning på 4 år, så det er en del å gjøre :p

Igjen, tusen takk ;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_G_*

Hei igjen!

Har du tatt mot til deg og kommet noe videre med plagene dine?

Håper virkelig at du har nedkjempet angsten for å gå til fastlegen med ryggen din, da er du i såfall ett steg i riktig retning.

Jeg er sikker på at Telemark sykehus i Skien også har våkne radiologer som gransker bildene dine. Dersom korsett blir aktuelt er dette noe som utarbeides av ortoped. Det er en relativt smal sak å få til og gjort på omentrent en time.

Skal det en operasjon til (noe som jeg tviler, da du ville hatt betydelig større plager enn hva som fremkommer i innlegget ditt) kan du gjerne ha i bakhodet at Skien sokner til Helse Sør-Øst - altså Rikshospitalet.

Du vil garantert få "gode tips" om å trene opp ryggmuskulaturen din for å bedre holdningen din, men du må også tenke på at om det skulle det vise seg at du lider av Mb Scheuermanns vil som sagt enkelte virvler være kileformet, og ikke hvile på hverandre som mynter i en stabel. Det vil være muskulaturen din som må rette ut ryggen, og det vil du merke på tretthet/smerter i ryggen.

Hodet ditt vil også mest sannsynlig være mer fremskutt i forhold til bekkenet ditt, noe som også vil tære på ryggen, kontra en normal kyfose hvor hodet ligger i en slags vertikal symmetri med bekkenet ditt. Dette er verdier som ortopedene måler ut i fra de scoliose/kyfose -bildene jeg forklarete i forrige innlegg.

Det jeg mente med et yrke uten tunge løft er at det er vanskelig for en meget kyfotisk person å løfte riktig - altså å løfte "med beina" og strak rygg. Du vil på den ene eller andre måten nesten alltid ende opp med å løfte med ryggen, siden du ikke greier å strekke den nok ut. Industrimekaniker og videre tanker om ingeniør tror jeg ikke vil stoppe deg, ei heller paramedic. Men alt beror på hvordan ryggen din er per i dag, og fremtidsutsiktene dine. Er legen din rimelig oppegående er dette et tema du også bør ta opp når du er der med ryggen din. Husk at du er enda ung!!

Jeg tok selv fagbrev som mekaniker med ryggen min for endel år siden, og fungerte greit med lite sykefravær helt til jeg overskred mine egne begrensninger og begynte å løfte for mye, for tungt og for ofte. Fagbrevet mitt henger fortsatt på veggen, men bilen repareres nå på verksted og jeg har omskolert meg til en jobb innen helsevesenet som ikke innebærer så fryktelig mye løft.

G

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei Guest_Guest_G_*_* ,

Jeg har også Scheuermann's sjukdom. Jeg venter for øyeblikket på en time hos radiologisk avdeling på rikshospitalet, men jeg har veldig lyst å stille deg noen spørsmål ang operasjon.

Ble du operert i Norge? Jeg har ikke fått det fastslått ennå, men har en kurve på ca 75 grader. Jeg sliter mye med ryggsmerter, og er generelt veldig stiv og støl. Nå er jeg 25 år og det er for sent å bruke korsett for å stoppe utviklingen.

Jeg må selvfølgelig diskutere dette nærmere med legene, men jeg lurer på hva dine tanker om operasjon er? Hvordan føler du deg etterpå? Hvor lang tid brukte du til du var tilbake i en "normal" hverdag? Vet du om evt langtidsskader etter en operasjon? Kan det tenkes at du f.eks. må skifte skruer om la oss si 30 år?

Og til Stizzen, oppsøk lege før det er for sent!

Hei igjen!

Har du tatt mot til deg og kommet noe videre med plagene dine?

Håper virkelig at du har nedkjempet angsten for å gå til fastlegen med ryggen din, da er du i såfall ett steg i riktig retning.

Jeg er sikker på at Telemark sykehus i Skien også har våkne radiologer som gransker bildene dine. Dersom korsett blir aktuelt er dette noe som utarbeides av ortoped. Det er en relativt smal sak å få til og gjort på omentrent en time.

Skal det en operasjon til (noe som jeg tviler, da du ville hatt betydelig større plager enn hva som fremkommer i innlegget ditt) kan du gjerne ha i bakhodet at Skien sokner til Helse Sør-Øst - altså Rikshospitalet.

Du vil garantert få "gode tips" om å trene opp ryggmuskulaturen din for å bedre holdningen din, men du må også tenke på at om det skulle det vise seg at du lider av Mb Scheuermanns vil som sagt enkelte virvler være kileformet, og ikke hvile på hverandre som mynter i en stabel. Det vil være muskulaturen din som må rette ut ryggen, og det vil du merke på tretthet/smerter i ryggen.

Hodet ditt vil også mest sannsynlig være mer fremskutt i forhold til bekkenet ditt, noe som også vil tære på ryggen, kontra en normal kyfose hvor hodet ligger i en slags vertikal symmetri med bekkenet ditt. Dette er verdier som ortopedene måler ut i fra de scoliose/kyfose -bildene jeg forklarete i forrige innlegg.

Det jeg mente med et yrke uten tunge løft er at det er vanskelig for en meget kyfotisk person å løfte riktig - altså å løfte "med beina" og strak rygg. Du vil på den ene eller andre måten nesten alltid ende opp med å løfte med ryggen, siden du ikke greier å strekke den nok ut. Industrimekaniker og videre tanker om ingeniør tror jeg ikke vil stoppe deg, ei heller paramedic. Men alt beror på hvordan ryggen din er per i dag, og fremtidsutsiktene dine. Er legen din rimelig oppegående er dette et tema du også bør ta opp når du er der med ryggen din. Husk at du er enda ung!!

Jeg tok selv fagbrev som mekaniker med ryggen min for endel år siden, og fungerte greit med lite sykefravær helt til jeg overskred mine egne begrensninger og begynte å løfte for mye, for tungt og for ofte. Fagbrevet mitt henger fortsatt på veggen, men bilen repareres nå på verksted og jeg har omskolert meg til en jobb innen helsevesenet som ikke innebærer så fryktelig mye løft.

G

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oisann, lenge siden jeg har sett denne tråden nå, men nå som jeg er inne på den så kan jeg jo fortelle hvordan det har gått:

Jeg kom meg etterhvert til fastlegen min, han sendte meg av gårde for å ta røntgenbilder av ryggen.

Etter bildene var tatt og legen hadde sett på de, så fikk jeg bare den enkle beskjeden om at det ikke var noe feil der.

Jeg vet selv at ting ikke er helt som det skal være baki der, men det var tydeligvis ikke nok feil til at legen ville bruke sin verdifulle tid på meg.

Jeg har nå senere vært plaget med senebetennelse i skuldrene, og i følge fysioterapauten jeg var hos så var det fordi jeg hadde litt feil vinkel på skuldrene, noe som skyltes ryggen min.

Jeg har også vært på sesjon, og legen der sa at det var litt skjevhet i ryggen, men ikke så mye (så jeg ble heldigvis tjenestedyktig).

Jeg har også begynt å trene styrke, og fokuserer veldig på baseøvelser som trener hele kroppen, inkludert alle muskler i rygg og skuldre for å stabilisere og forhåpentligvis få en bedre holdning.

Det kan hende dette er psykologisk, at det kommer fra treninga eller litt fra begge deler, men jeg synes kroppsholdningen min har blitt bedre i forhold til da jeg skrev førsteposten for 3 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...