Gå til innhold

Største disk på gammelt hovedkort

RS2000

Anbefalte innlegg

Har et hovedkort med ATA33 liggende, og skal bygge meg en arbeids-PC av det.

Det eneste jeg er usikker på, er hvor stor harddisk jeg kan sette inn.

Har ATA33 noen grense på hvor stor harddisk den/det kan bruke?

Jeg vet at hvis jeg setter inn en 120 GB disk som Slave, finner BIOS'en den, men hvor stor kan jeg sette som Master?

Hovedkortet er et QDI Brilliant BX-1, med nyeste BIOS (Des. 1999)

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt ha ATA/33 og større enn 137GB disker. ATA/XXX spesifikasjonen sier IKKE noe om maks størrelse. Det som begrenser er hvor mange bit bios/kontrolleren er satt opp til å bruke til adressering. 137GB krever 48-bits adressering, som man godt rent teoretisk kan få på en ATA/33 kontroller.

Og det er tvilsomt om hovedkortprodusenten har laget en ny BIOS som har støtte for veldig store disker (32/37GB _tror_ jeg er maks..). MEN uansett hva bios støtter, du kan bruke et såkalt "Disk Overlay" program som "lurer" OS til å tro at BIOS faktisk finner hele disken. Ikke spør meg hvordan det virker, det gjør bare det ;) HD-produsenten skal ha slike programmer ute på sine hjemmesider hvis det ikke følger med selve disken...

Lenke til kommentar

Du kan gjøre som meg, kjøpe et ekstra pci ata 133 kort, så kan du sette inn hvor stor disk du ønsker - slike kort har egen bios og viser i oppstart av pc - gir også fordeler med raskere dvd og cd brenner på din primære ata kontakt på hovedkortet som brukes til bare til dette formålet

tet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...