Gå til innhold

Kobling av lydkort til stereoforsterker

Anbefalte innlegg

Dette er det nok flere som har spurt om, men likevel finner jeg ikke svar på nøyaktig det jeg lurer på. Jeg har et lydkort som ser ut som følger:

EMU005c.gif

PC-høytalerne er koblet til en rød og en hvit kontakt, merket "OUT". De andre røde og hvite kontaktene er merket "IN", og det kommer ingen lyd om jeg kobler til høyttalere der.

Jeg ønsker så å koble dette lydkortet til stereoforsterkeren (Cambridge Audio A500) som har vanlige phono-innganger for AUX.

Hva slags kabel er best å bruke for å koble dette sammen? Må jeg på en måte sette y-adaptere på de koblingene hvor PC-høyttalerne er tilkoblet, slik at ett sett ledninger går til PC-høyttalere, og et annet sett til stereoforsterker? Eller kan på en eller annen måte noen av disse andre koblingene på lydkortet brukes for å trekke en ledning til forsterker?

Håper noen som er litt mer kyndig enn meg kan gi meg noen anbefalinger. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hadde vært greit å vite navnet på lydkortet også.

Hva er den svarte klumpen der? Optiske tilkoblinger? Og er de to små svarte digitale coax-kontakter?

Takk for din interesse. Lydkortet er E-MU 0404. Den svarte "klumpen" er optisk, ja. De små svarte kalles "spdif", henholdsvis "in" og "out".

Lenke til kommentar

Siden forforsterkeren kun tar analoge signaler ser jeg ikke noen andre løsninger enn å bruke jack-utgangene (rød og hvit, merket 'out'). Dvs. en y-splitt for å splitte signalet til to enheter, og deretter en ny type splitt som splitter jack til RCA.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Siden forforsterkeren kun tar analoge signaler ser jeg ikke noen andre løsninger enn å bruke jack-utgangene (rød og hvit, merket 'out'). Dvs. en y-splitt for å splitte signalet til to enheter, og deretter en ny type splitt som splitter jack til RCA.

Takk for svaret! :-)

Vil en y-splitt ha noen innvirkning på lydkvalitet?

PS. Kun ett sett høyttalere vil benyttes av gangen.

Lenke til kommentar

Takk for all info. Er det lov å spørre om en ting til? Om jeg får en forsterker med optisk inngang. Kan jeg da bruke en optisk kabel fra dette lydkortet for å spille musikk via stereoforsterkeren? I så fall; er det mulig å styre lyden slik at kun musikken, og ikke andre pc-lyder (varsler, mail, msn etc.) kommer via forsterkeren (jeg har vanlige pc-høyttalere i tillegg)?

Lenke til kommentar

Hvis du får en forsterker med digital inngang kan du bruke en av de digitale utgangene på lydkortet. Om det er optisk eller coax spiller ikke så stor rolle (du har begge deler på lydkortet), men jeg har et inntrykk av at coax er mest vanlig i HiFi-verden.

Styring av miksingen kommer litt an på hvordan lydkortet installerer seg. Hvis lydkortet ditt dukker som flere enheter i lydbehandlingen (f.eks én analog og én digital enhet) så skal det gå an. Mitt TerraTec-kort dukker dessverre bare opp som ett kort, og pumper det samme ut på alle utgangene (både analog og digital).

E-MU er vel et ganske avansert kort, så kanskje du har noen miksemuligheter i tillegg i programvaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...