Nikern Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Skal kjøpe meg ny stasjonær-pc for første gang på mange år. Så jeg er ganske rusten på chipset osv når det gjelder hovedkort, og hvilke merker som er best akkurat nå. Det jeg vet er at jeg skal ha Ati 4870 og Intel E8400 cpu. Det jeg ikke klarer bestemme meg for er hvilket HK jeg skal gå for. Skal jeg har DDR2 eller DDR3? Sett litt på chipsetene P45 og X36. Men aner ikke helt hvilket merke osv jeg skal gå for. Noen her som har noen forslag? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Svaret er "ganske" enkelt. Skal du fortsette med kun ett ATI skjermkort (ikke bruke 2 i Crossfire) og spare noen kroner går du for DDR2-P45 brikkesett hovedkort med 4GB kit DDR2 minne. Planlegger du å bruke to ATI kort i tospann (crossfire) uten begrensning av PCI-Express port speed velger du hovedkort med X38 eller X48 brikkesett. Planlegger du 4870x2 kort (ett stykk) blir det som single kort i en PCI-Ex x16 slot og du kan benytte P45 uten buss hastighets tap. DDR3 har så å si ingen ytelses messig fordel over DDR2 som forsvarer den relativt store økningen i pris på både ram og hovedkort. Ytelses økningen ligger fra 2-5% , hvilket man kan si er det samme som null gevinst. Når det kommer til modellvalg innenfor type brikkesett må du spørre deg selv om a) skal jeg overklokke og b)hvilke features du er opptatt av. a) Overklokke er det fordel å se etter kort med forsterket PWM (hk onbard power modul , voltage regulatorer) , samt se på omtaler/reviews på overclocking results. Samt at kort har moden bios med bra minnemodul kompabilitet , fri for bugs og slikt. b) Sier seg selv - raid muligheter - dual/crash free bios - dobble lan kontrollere - IE1394 firewire - eSata . Og slike ting. Endret 10. september 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå