MirusMentis Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Enda mange år til jeg skal pensjoneres, men jeg kikker litt rundt på diverse ordninger. OTP har jeg via arbeidsgiver. Men jeg tenkte det kunne være greit med noe ekstra, så jeg søkte litt rundt og fant noe om IPS Du kan spare til din egen pensjon med inntil kr. 15.000,- i året, og få 28 % (inntil kr. 4200,-) av sparebeløpet i skattefradrag. Innskudd og avkastning er fritatt for formueskatt. Grovt regnet, så er det 40 år til jeg pensjoneres, og med 15k i året er det 600.000 (renter i tilegg). Dette tilsvarer jo ikke mer enn snaue 1,5 årslønn. Har jeg forstått det rett at dette er alt man har å leve for i tilegg til vanlig offentlig pensjon? Er ikke det veldig lite? Man lever jo gjerne 10år+ etter pensjonsalder, og de 600.000 blir fort 60.000 i året, og da er det ikke mye igjen pr mnd.. Hvordan har dere planlagt pensjonstilværelsen? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg satser på aksjefond i Skagen. Planen er å spare jevnlig fram til jeg blir 62, for deretter å ta ut en fast prosent månedlig. Hvor mye penger det blir av det er vanskelig å si, men det lover bra selvom det har vært iltt dårlig i det siste. Jeg vil ha muligheten til å ta ut det jeg ønsker når jeg ønsker det. Derfor er jeg ikke fristet av IPS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå