Gå til innhold

Dobbel impedans ved bi-amping?

Lefse

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg lurer litt på angående bi amping.

Mine fronthøyttalere terminaler for biamping og impedansen er oppgitt til 6 ohm, regner med dette gjelder når begge terminalene er parallelkoblet til forsterkeren. Er det i såfall 12 ohm på hvert sett med terminaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, for delefilteret deler jo opp frekvensene slik at ikke det er snakk om en normal paralellkobling. Når mellomtonen deles av overtar diskanten, så forsterkeren vil på en måte bare "se" ett element av gangen. Litt dårlig forklart, for ingen filter deler har bom stopp ved delefrekvensen, det er alltid en viss overlapping. Men jeg håper du skjønte hva jeg mente. Hvis ikke skal jeg prøve å forklare det bedre :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror din tankegang tar utgangspunkt i at elementene har høyere impedanse i utgangspunktet, eventuelt blander du frekvensgang og impedanse. For enkelhets skyld leker vi at impedansen er konstant (noe den egentlig aldri vil være)

Om man kobler "vanlig" med 24dB/okt. delefilter med 2500hz delefrekvens, 8 ohms bassmellomtone og 8 ohms diskant, drevet av 1 stk. forsterker.

- Ved 100 hz vil kun bassmellomtonen spille, ettersom delefilteret har kuttet bort alt over 2500 hz til denne. Altså vil forsterkeren se 8 ohms impedanse

- Ved 1000 hz vil også kun bassmellomtonen spille, av samme grunn som over. Impedansen er fremdeles 8 ohm.

- Ved 10 000 hz vil derimot kun diskanten spille, ettersom delefilteret har filtrert bort alle frekvensene under 2500 hz. Diskanten har som sagt en impedanse på 8 ohm, derfor ser forsterkeren fremdeles en impedanse på 8 ohm.

Delefilteret gjør at forsterkeren kun "ser" ett element av gangen (i praksis må man se på både filter og elementer som en helhet, men da blir eksempelet VELDIG langt), derfor endres aldri impedansen. Koblingen er med andre ord aldri en reell paralellkobling, selv om det kan virke slik. Dersom vi nå øker antallet forsterkere til to, vil situasjonen forbli uendret bortsett fra at hver element har sin egen forsterker. Bassmellomtonen er fremdeles 8 ohm, så bassmellomtoneforsterkeren vil fremdeles "se" 8 ohm. Det samme gjelder diskanten og dens forsterker. :)

EDIT: egentlig skraper vi litt i overflaten på hvorfor det ikke egentlig automatisk er bedre med aktiv deling. Delefilteret er i svært stor grad med på å bestemme den totale lydkarakteren, og emnet delefilterkonstruksjon er egentlig stort nok til å fylle flere bøker. Av samme grunn har jeg også blitt nødt til å forenkle eksempelet veldig, men så lenge man er klar over kompleksiteten og har den i bakhodet vil eksempelet mitt være en grei, overfladisk veiledning om ikke annet. Jeg skulle veldig gjerne utdypet så mye som mulig, men det har allerede blitt skrevet bøker om emnet. Anbefaler deg absolutt å lese "Loudspeaker Design Cookbook" om du har lyst til å lære mer. Den tar for seg det aller meste, og er skrevet på en god og forståelig måte, selv for de som ikke vet bak og frem på en bipolar kondensator (:lol:)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...