Gå til innhold

Vår første hund - Noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Vi skal hente vår første hund om en måned, en liten finsk lapphund på 8 uker.

Familien min har hatt hund før, så jeg har erfaring. Men nå er det jo en god evighet siden jeg flyttet hjemmefra, og dette er min første valp.

 

Nå har familien min katt, og det kommer til å bli aktuelt at de passer hunden noen dager etterhvert. Spørsmålet er hvordan vi kan venne hunden til kattene når vi ikke selv har katt. Bør vi vente en stund før vi introduserer dem for hverandre? Bør det skje hos familien min, eller bør jeg ta med kattene hjem til valpen?

 

Det kommer også til å bli aktuelt å la hunden være alene hjemme noen timer på dagtid, men ikke hver dag. Jeg og samboeren min jobber til forskjellige tider, og jeg har selv mulighet til å ta med meg hunden på jobb av og til.

Når bør man begynne å lære hunden å være alene? Og hvor ofte bør man trene på dette så hunden ikke "glemmer" hvordan det er å være alene hjemme? Når kan man begynne å la hunden være noen timer alene hjemme?

 

Her vi bor er det dessverre ganske mye lytt ned til naboene, så bjeffing er noe vi er litt urolige for. Lapphunder har dessuten lav terskel for å bjeffe. Ikke at noe av dette er nyheter for oss, men vi ønsker jo ikke at hunden blir unødvendig gneldrete og står og bjeffer dagen lang. Bjeffing skal man selvsagt tåle, det er jo en hund. Men enkelte har jo "uoppdragne" hunder som ikke gjør stort annet enn å bjeffe, og det ønsker vi å unngå. Hvordan bør man gå frem for å unngå mye bjeffing?

 

Vi skal for øvrig på valpekurs etter at valpen er i hus, og regner med å lære masse nyttig der. Vi ønsker jo oss en velfungerende, sunn og lykkelig hund, men jeg ser altfor ofte hundeeiere som lar hunden gjøre som den vil. Det virker ikke akkurat som noen smart løsning om man vil ha en trygg hun.

 

Men det er mange tanker som går igjennom hodet nå i tiden før valpen er på plass. Det er jo en del år siden jeg sist hadde hund, og valp har jeg aldri hatt da den forrige var omplasseringshund.

 

Noen gode råd eller innspill?

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med kommende valp, først og fremst :)

 

Katt: Her er det egentlig bare å begynne så fort som mulig. En gylden regel for de fleste valper er at man gir dem et par-tre dager hjemme før man begynner å invitere alt av venner og familie, så den rekker å roe seg på det nye stedet og bli vant med dere som sin nye flokk/familie.

Jeg ville tatt med valpen til kattens bosted, for på den måten er katten kjent og vet hvor den kan stikke av. I de fleste tilfeller vil katten bare prøve å komme unna når valpen kommer borti, kanskje frese og daske litt også. Selv har jeg aldri sett en skikkelig "hundeaggressiv" katt, men det finnes sikkert det også. Bare ha dem i samme rom og la dem bli kjent. Valper er ofte flinkere til å ta til seg tilsnakk fra en katt enn det voksne ikke-kattevante hunder er.

 

Alene hjemme-trening: Her kan dere også starte raskt. Jeg brukte ikke bur på min valp nå, jeg bare valpesikret rommet. Det er en smakssak også, men jeg liker ikke å tenke på hvor mange timer det fort kan bli i ett bur om dagen..

Man begynner i det små, ved å f. eks lukke døren når man går på badet. Gjør det gjerne når valpen er sliten og skal til å sove. Ikke så smart å trene alenetrening når den er supergira og lys våken ;)

Dette er trening man gjør "hele tiden" gjennom hundens liv, men i starten må man gå gradvis frem og øke etterhvert som hunden venner seg til det. Jeg var kynisk med valpen min og dro bare, MEN jeg har en voksen hund som er trygg og rolig alene hjemme, så det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...