Gå til innhold

Føring av vitnemål etter endt vg3 (Poengberegning)

-MK-

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke fag som blir ført opp på vitnemålet, og da indirekte hvilke fag og karakterer som skal taes med i poengberegningen til opptak på universitet.

Blir alle fag du har fullført på vgs tatt med i beregningen? Tenker da spesielt på fag som var avsluttende i vg1 (Naturfag, samfunnsfag, geografi).

Og hvordan er det når det gjelder matte?

§ 4-34. Føring av karakterar i fag på vitnemål og kompetansebevis

I dei fellesfaga som har fleire nivå som byggjer på kvarandre, skal berre karakterar som er oppnådde på høgste nivået i faget, førast på vitnemål og kompetansebevis. I Læreplanverket for Kunnskapsløftet står det kva for fag dette gjeld.

I dei programfaga som har fleire nivå, skal alle karakterar som er oppnådde på kvart nivå, førast på dokumentasjonen.

Hvis jeg tok Matte 1P på vg1, og deretter matte S1, og S2 de neste åra. Kommer da både 1P karakteren og S2 karakteren på vitnemålet? Eller blir matte generelt sett regnet som ett programfag, og P og S er bare forskjellige nivåer av dette programfaget? Hvilke karakterer skal regnes med når du søker om opptak til universiteter?

Hadde satt pris på litt oppklaring :)

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved nærmere gjennomlesing av min egen post, fant jeg svaret helt av meg selv :p

Siden Matte er et programfag skal alle karaktere som er oppnådd på hvert nivå føres på dokumentasjonen.

Og ifølge læreren min kommer alle fag du har mulighet til å komme opp i eksamen i, på vitnemålet. Så alle 1.klasse karakterer blir ført opp og telt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...