vikingkylling Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Dette er kanskje et merkelig spørsmål, men here goes. En venninne bor i USA, men har tenkt seg å flytte til Europa. Jeg har fint lite som holder meg igjen her i Norge, så hun har spurt om jeg kan flytte sammen med henne. Vi har kjent hverandre veldig lenge, så jeg vurdeer seriøst å gjøre det. Men da er det først noen småting vi må vite jeg håper noen kan hjelpe med. Vi har vurdert å flytte til steder som Spania, Frankrike eller noe lingende sted. 1. Hva trenger jeg for å flytte? Hva trenger hun? (tenker på oppholdstillatelse, arbeidstilaltelse osv) 2. Jeg sliter med nyresvikt og er avhengig av sykehus. Hvordan fungerer det i Europa? 3. Har noen noe forslag om hvor vi kan bo? Vil ha det så billig og bra som mulig. 4. Blir det noe forskjell angående oppholdstillatelse og arbeidstillatelse om vi gifter oss? Har som sagt kjent hverandre lenge, så ingen av oss er imot tanken så lenge vi gifter oss av rett grunn. (vil selvsagt helst ikke gifte oss kun for å gi en av oss oppholdstilaltelse.) Takker for tips. Har sikkert flere spørsmål etterhvert, men dette for holde for nå. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tja, Norge er i Europa det Norge er nok blant de absolutt beste landene i verden å bo i. Men England og Frankrike kan jo sikkert også være alternativer. For din del skulle det iallefall være rimelig simpelt vil jeg tro pga EØS og EU. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Men hva med henne? Vet det er vanskelig å flytte til USA, men hva med å flytte fra USA? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Norge trenger jo arbeidsinnvandring. Uno problemo mao. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Norge er et bra land å bo i, men veldig dyrt og for lang unna hjemlandet. Det er nok en mulighet, men andre land frister mye mer. Skal man først flytte kan man gjøre det skikkelig. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tatt i betraktning at man faktisk tjener gode penger her i landet så blir ikke ting så dyrt. Men om du har masse sparepenger så er det vel bare å reise sin vei. Langt unna hjemlandet? Om man bor her I Norge eller Spania så er man jo relativt sett like langt unna USA Ellers vil nok ikke den norske stat betale om du trenger medisinsk hjelp i utlandet. Uansett så er jo Frankrike gull å bo i. Flotte arbeidstider og fine pensjonsordninger. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 thecrow: Om du flytter til utlandet vil du nok raskt lære at "dyre Norge" er en myte. Gjennomsnittslønnen i andre billigere land er mye lavere. Toeblast: Faktisk så vil nok Norge betale det medisinske for han så lenge han beholder norsk statsborgerskap. Men han må nok betale reisen selv, så spørs om det er verdt det hvis han må ofte til behandling. Frankrike er flott land det ja, men burde ordne godt med jobb. Mye arbeidsledighet der. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Trenger bare å gå til kontroller på sykehus en gang i måneden, så det kan jeg like greit gjøre der nede. Det største problemet er at jeg er avhengig av medisin, men det kan vel ordnes. Det er jo folk som blir syke der nede også... Det er kanskje ikke dyrt i Norge om man bor her, men det er svært dyrt å dra på ferie her. Hun vil heller ikke automatisk få norsk statsborgerskap om hun flytter hit, så det blir veldig dyrt for henne å bo her sammenlignet med andre land. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 thecrow: Om du flytter til utlandet vil du nok raskt lære at "dyre Norge" er en myte. Man betaler ikke svindyrt for trash food i utlandet. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Trash food er jo noe man spiser ofte og mye av. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Kommer jo helt an på personen... Mengden med trash food som konsumeres er forøvrig irrelevant. Norge er et dyrt møkkaland. Endret 11. september 2008 av WarpX Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er kanskje ikke dyrt i Norge om man bor her, men det er svært dyrt å dra på ferie her. Hun vil heller ikke automatisk få norsk statsborgerskap om hun flytter hit, så det blir veldig dyrt for henne å bo her sammenlignet med andre land. Trodde hun skulle flytte, et fett om det er dyrt for turister da vel? Og hvordan blir det dyrere fordi hun ikke får norsk statsborgerskap? Om hun jobber så er det relativt like dyrt å bo i Norge som i andre europeiske land. Enkelte ting er relativt dyrere og andre ting er relativt billigere. Når det er sagt, spørsmålene du har får du best svar på om du kontakter ambasaden til det aktuelle landet. Forskjellige europeiske land har forskjellig grad av velferdsstat og forskjellige regler hva gjelder din rett til disse velferdsgodene. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 WarpX: Sytunge, Norge er ikke spesielt dyrt og iallefall ikke møkkaland. Du skal lete lenge i resten av verden for å finne land som er like gode. De nordiske landene troner over det meste. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Har bodd i Frankrike noen år - kan anbefales. Men du bør kunne fransk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Liechtenstein er jo kos, da Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Et pluss hvis hun flytter til Norge er at hun fint kan kommunisere med folk siden de fleste kan engelsk ganske bra. I f eks Frankrike, Tyskland, Spania og veldig mange andre europeiske land kan folk generelt dårlig engelsk. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg støtter opp utspillet over her om at "dyre norge" er en myte. Prøv å leve i for eksempel Spania på spansk lønn, så forstår du hva vi mener. Nordmenn har aldri vært mer kjøpesterke enn det vi er nå. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Spania har et bra helsevesen. Gratis osv. Du bør få tak i "residencia", en slags oppholdstillatelse som gir deg rett på de samme velferdsgodene som andre spanjoler. Husk å snakk med eventuelt skattekontor, trygdekontor først, det kan være ting her som må fikses først i forhold til pensjonsrettigheter, trygd osv. Syns å huske at man måtte ha med et spesielt skjema fra Norge og, men det vet jeg heller mindre om Men poenget er, sjekk slike ting god tid i forveien. Inkludert flyttemelding... Skal du beholde norsk statsborgerskap eller skifte? Vanlige lønninger og statlige utbetalinger er lavere i Spania enn i Norge. Mat, restaurant, boutgifter (så lenge du ikke bor midt i et rikt turistområde) osv. er tilsvarende lavere. Hvor god råd man får blir jo da selvsagt helt avhengig av hvilke inntekter du har... Ikke forvent deg å plutselig ha mye bedre råd enn i Norge, hvis du ikke har en bra inntekt å lene deg tilbake på. Om jeg ikke tar feil trenger du ikke spesiell arbeidstillatelse i Spania når du er norsk ihvertfall, annet enn residenciaen. Jo lengre unna turistområdene du flytter, jo billigere er bolig osv. Men desto mindre engelsk snakker de... Giftemål tror jeg ikke utgjør noen forskjell på rettighetene, henger nok sammen med at Spania er EU-land, Norge er EØS-land osv. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Dette ble diskutert ganske grundig på slashdot. 818 kommentarer. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Om hun flytter hit er det ikke nøye om Norge er dyrere enn i andre land, men om vi bor et sted i Europa og drar på ferie hit blir det noe helt annet. Vi bestemte oss til slutt for Skottland av alle steder da jeg kun trenger arbeidstilaltelse for å flytte dit pga EØS og alt det der, og hun kan bo der i seks måneder uten visum. Enkelt og greit. Fant til og med sider på nettet der vi har en liste over ledige hus for leie og salg over hele landet, og alle snakker engelsk der fra før. Endret 15. september 2008 av thecrow77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå