Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor mange land har du vært i ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny oppdatering etter å ha vært på interrail i en måned.

Europa:

Norge

Sverige

Danmark

England

(Wales)

Russland

Hellas

Nederland

Tyskland

Frankrike

Sveits

Østerrike

Lichenstein

Italia

Vatikanstaten

Monaco

Andorra

Spania

Portugal

Finland

Tyrkia

Bulgaria

Romania

Ungarn

Serbia

Montenegro

Kroatia

Bosnia

Slovenia

Slovakia

Tsjekkia

Polen

Afrika:

Marokko

Asia:

Thailand

Indonesia

Malaysia

Singapore

Amerika:

USA (NY, NJ, Miami)

Mexico

Jamaica

Antigua and Barbuda

Barbados

Den Dominikanske Republikk

Dominica

Har også vært på disse stedene;

Gibraltar

British Virgin Island

US Virgin Island

Sicilia

Samt mellomlandinger, men regner ikke de med.

Så da blir det 43 (44, hvis du regner med Wales) land. Er 19 år.

Lenke til kommentar

Norge

Sverige

Danmark

Tyskland

Spania

Tyrkia

England

Hele syv land! :)

Men vurderer sterkt å ta en tur på Inter-Rail til neste år, så da blir vel lista lengre.

-Sindre-: Hvordan var det på Inter-Rail-tur? :) Hvilke forhåndsregler bør man ta og hva bør man ha med? Hvor mye penger bør man ha med?

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Husker fra alle landene ja, var stort sett i Danmark, Hellas og Spania fram til jeg var rundt 13-14 år og har vært i alle de igjen senere. Har som mål å ha vært i alle landene i verden så prøver å reise så mye som mulig. Skal prøve å få til et par helgeturer i løpet av året hvis studentbusjettet strekker til. Ellers håper jeg at jeg får til en tur til Sør-Amerika neste sommer.

Lenke til kommentar

Ganske ambissiøst ja, men livet er (forhåpentligvis) langt :) Satser på mange langhelgturer når jeg begynner å jobbe og kommer selvfølgelig ikke til å kun besøke nye land (f.eks. mange flere plasser jeg har lyst å besøke i USA selv om jeg har vært der 3 ganger). Kommer selvfølgelig til å besøke land som India, Kina, Australia og Brasil før land som Tuvalu og Seychellene. Så går nok i utganspunktet for litt større land også får vi se hvordan det går med alle de små øyene og sånn etterhvert. Et problem jeg kan se for meg er land som blir splittet osv. men vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

KongKake: kanskje litt off topic i denne tråden men;

Interrail har vært veldig bra. Har kun vært i Øst-Europa på denne turen (med unntak av en tur innom Wien) da jeg har vært mye mer i Vest-Europa fra før av.

Kan generellt si om Øst-Europa: Veldig mye billigere enn vesten (spesielt sør-øst, Bulgaria og Romania og ble gradvis dyrere jo nærmere du kommer vesten). Forbred deg på mange timer på tog, togene er til tider veldig gamle, slitte, bråkete, skitne og bruker lang tid. Vi brukte mye nattog da de fleste turene mellom hovedstadene er på 8-9 timer og oppover. Da sparer du også penger på hostel. Man kan reservere sovekupeer, alt fra 1manns til 6manns til varierende pris, betalte vel 40 kroner for den billigste og 160 for den dyrerste, som kommer i tillegg til interrail billetten. Ellers kan man bare ta vanlige seter (noen ganger må man reservere, både på nattog og dagstog, dette er som regel ganske billig). Også forvent å bli vekt flere ganger i løpet av natta for passkontroller og billettkontroller.

Planla ikke så mye på forhånd, bestilte flybillett til Istanbul og returbillett fra Krakow og tenkte ut en ca. rute mellom disse byene. Anbefaler dette framfor å ta tog helt fra Norge, ikke mye dyrere hvis du er fleksibel med dato og destinasjon og sparer mye tid. Hostel pleide vi å bestille dagen i forveien, noen ganger også på dagen, men anbefaler å vite hvor dere skal når dere har ankommet togstasjonen.

Ang. budsjett varierer dette veldig mye fra person til person, vi levde ganske rimelig og brukte ca 10-11.000 inkl alt. Dette er så vidt jeg vet relativt lavt. Da tok vi mye nattog (sparte penger på hostel), tok aldri taxi (gikk for det meste, ellers tok vi buss/trikk/undergrund), gikk ikke på de dyreste resturantene osv. kunne levd enda billigere da de fleste hosteller har kjøkken, så bare å lage mat fra supermarked. Ikke ta pakketurer arrangert av hostel/guidegrupper osv. går som regel an å ta tog/buss dit og unngå guider, betal studentpris der det går osv. F.eks. betalte vi 0,- for å dra til Auschwitz (tok tog, så birkenau før klokka 3 og Auschwitz 1 etter klokka 3(krevde guidet tur før klokka 3)), mens de tok rundt 200 kroner for det i byen per pers.

Vi pleide å ta ut penger i annenhvert land (i minibank) og ga til hverandre, slik at vi sparte mest mulig på gebyr. Prøvde å beregne så bra som mulig. Noen ganger ble det for mye, da vekslet vi det i neste land (til elendige kurser, så prøv å unngå det), hvis det ble lite prøvde vi å betale ting med kort, spise kokt pasta til middag osv.

Nyttige lenker:

Bahn.de - sjekk tokavganger, hvor dere må bytte osv.

wikitravel.com - står det mye om hva dere bør se, hva som er rundt byer, hva som er fint i hvert land, transport osv.

hostelworld,com - veldig grei side for å finne hostel

Kan forresten si at jeg ikke er helt sikker på om det lønner seg å kjøpe interrailbillett i Øst-Europa. Du kan prøve å regne over billettpriser og sjekke om det stemmer, men ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Norge

Sverige

Danmark

Tyskland

Belgia

Polen

Ukraina (i en liten grenselandsby hehe)

Luxembourg

Tsjekkia

Sveits

Frankrike

Monaco

Spania

Portugal

Storbritannia (England og Skottland)

Italia

Kroatia

Bosnia

Tyrkia

Israel/Palestina

Egypt

USA

Blir 20 år i år, men dog langt i fra like imponerende som Sindres liste. :) Mine prioriteringer er Kaukasus, Baltikum (Hviterussland) og Midtøsten. Ønsker svært gjerne å dra til Nord Korea også forøvrig. Er student da så hakke all verdens tid og penger til reising, men forsøker å leve på et strammest budsjett som mulig. Nå er jo mat og sånt ikke dyrt i utlandet (særlig i Øst Europa) så det går an. Mange av stedene har forøvrig foreldrene mine dratt meg til så det er kanskje juks.

Lenke til kommentar

Har bodd i

Norge

USA

Har feriert i

Danmark

Sverige

Belgia

Frankrike

Tyskland

Hellas

Storbrittania

USA

New York

New Jersey

Pennsylvania

North Carolina

Tennessee

Georgia

Florida

Wyoming

Nebraska

Colorado

South Dakota

Illinois

Michigan

California

Hawai'i

Indiana

Lenke til kommentar

Norden:

Norge (Bor her)

Sverige - ferie

Danmark - ferie

Finland - Harrytur

Svalbard - oppvokst i Longyearbyen :love:

Europa:

England - Gjennomreise, 12 timer i London

Tyskland - Ferie

Irland - Ferie

Hellas - Ferie

Østerrike - Ferie

Kosovo - Jobbet der

Macedonia - Gjennomreise fra Kosovo til Hellas med Taxi!

Midt Østen:

Libanon - jobbet der

Israel - embets medfør og ferie

Jordan - jobb og ferie

Irak - Jobbet der

Bahrain - Gjennomreise, man var noen timer utenfor flyplassen :blush:

Kuwait - Jobbet der

Afrika:

Egypt - Gjennomreise, men så pyramidene fra kamelryggen :blush:

Sudan - jobbet der

Eritrea - jobbet der

Kenya - ferie, man blir faktisk lei av elefanter!

Sør-Asia

Sri Lanka - jobbet der-

Sørøst-Asia

Thailand - bodd der, og har hus

Laos - ferie

Kampuchea 3-4 ganger, men hver tur varte like lenge som det tar å røyke en sigarett... :!:

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar
Kosovo - Jobbet der

Kuwait - Jobbet der

Sudan - jobbet der

Eritrea - jobbet der

Leiesoldat?

Nei, men i Kosovo var jeg soldat i KFOR II. I de andre landene jobba jeg sivilt for FN. Men skjønner spørsmålet... :whistle::ph34r:

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...